رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته ۸۲ درصد فوتی‌های کرونا در استان مربوط به افراد بالای ۶۰ سال است لذا گروه‌های سنی هدف هرچه سریعتر نسبت به واکسیناسیون اقدام کنند.

۸۲ درصد فوتی‌های کرونا در خراسان جنوبی بالای ۶۰ سال است

به گزارش قدس آنلاین، محمد دهقانی فیروزآبادی افزود: متاسفانه برخی افراد بالای ۸۰ سال هنوز اقدام به دریافت واکسن کرونا نکرده‌اند که این مساله نگرانی‌ها از افزایش آمار فوتی‌ها را بیشتر می‌کند.

وی گفت: طبق آخرین آمار تاکنون هزار و ۶۸ نفر براثر ویروس کرونا در استان خراسان جنوبی فوت کردند که ۵۷ درصد آقایان بودند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه در ۱۸ ماه گذشته ۱۱ شهرستان استان درگیر موج‌های متعدد کرونا شدند افزود: در این مدت بیش از ۲۸ هزار مبتلا به کرونا از طریق آزمایش‌ مولکولی شناسایی شده‌اند که از این تعداد ۲۵ هزار و ۲۴۸ نفر در بیمارستان‌ها بستری شدند.

وی بیان کرد: ۵۳ هزار و ۳۰ نفر هم به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

دهقانی گفت: در ۲۳ روز گذشته رشد موارد مثبت کرونا را داشتیم و ۱۵ درصد موارد مثبت قطعی افزایش یافت و شهرستان‌های زیرکوه، سرایان، خوسف، طبس و نهبندان بیشترین درگیری را داشتند.

وی افزود: در کشور به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت پنج هزار و ۸۰۵ نفر درگیر بیماری شدند و در خراسان جنوبی ۳ هزار و ۳۴۹ نفر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: به طور متوسط ۳۶.۷ درصد تست‌ها در خراسان جنوبی مثبت شد که در کشور ۱۷ درصد بوده و علت اصلی آن میزان بالای آزمایش تشخیص کرونا در سایر استان‌ها است.

وی افزود: در آزمایشگاه تست مولکولی بیرجند قابلیت تا هزار تست شبانه‌روز وجود دارد و در شهرستان قاینات هم آزمایشگاه ویروس‌شناسی با کمک خیرین راه‌اندازی شد که این ظرفیت فقط مربوط به کرونا نیست و تمامی پنل‌های ویروسی قابل آزمایش است.

دهقانی درباره روند واکسیناسیون اظهار داشت: تاکنون ۳۶۹ هزار و ۴۴۲ دز واکسن کرونا را دریافت کردیم که ۲۰۹ هزار و ۱۵۸ دز به عنوان نوبت اول به گروه هدف معادل ۳۶.۲ درصد تزریق شده و ۱۰۸ هزار و ۴۰۶ نفر معادل ۱۸.۸ درصد دز دوم را دریافت کردند که از میانگین کشوری پنج درصد جلوتر هستیم.

وی گفت: روز گذشته آمار تحلیلی استان‌های کشور ارزیابی شده بود که اگر واکسیناسیون با همین سرعت ادامه پیدا کند خراسان جنوبی تا ۴۱ روز دیگر می‌تواند پوشش را کامل کند و اگر واکسن تحویلی سریعتر باشد زودتر کامل خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: براساس پیش‌بینی‌های وزارت بهداشت اگر روند واکسیناسیون در خراسان جنوبی همچنان ادامه داشته باشد، چهارمین استانی خواهیم بود که واکسیناسیون در آن تکمیل می‌شود.

وی افزود: سومین استان پهناور کشور هستیم اما از نظر پوشش دانشگاهی وسیع‌ترین دانشگاه علوم پزشکی بیرجند است و ۱۱ شهرستان را با این پهنه وسیع با یک ردیف اعتباری و یک دانشگاه خدمات‌رسانی کنیم.

دهقانی گفت: این استان ۸۵۹ هزار و ۱۶۶ نفر جمعیت دارد که با ۱۴ بیمارستان زیر پوشش و سه بیمارستان غیر دانشگاهی این جمعیت پوشش داده می‌شوند.

وی افزود: ۴۴ مرکز جامع خدمات شهری و ۶۲ روستایی، ۷۰ پایگاه روستایی، ۳۱۶ خانه بهداشت و ۲ اورژانس هوایی و هزار و ۴۵۶ تخت بیمارستانی در خراسان جنوبی ارایه خدمت می‌کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: طی سال‌های اخیر در زمینه تخت‌های بیمارستانی رشد فزاینده‌ای داشتیم که باعث شد در پنج موج شیوع کرونا هیچ‌گاه دچار کمبود تخت نشویم.

وی گفت: افزایش تخت‌های ویژه نیز حایز اهمیت است که در پیک اخیر برای تخت‌های آی سی یو دچار مشکل نشدیم و بیماران کرونایی دسترسی به تخت ویژه داشتند.

دهقانی افزود: در این مدت تعداد تخت‌های آی سی یو بزرگسال از ۸۳ تخت در سال ۹۸ به ۱۴۸ تخت رسیده که رشد قابل توجه داشته است.

وی گفت: با وجود شیوع کرونا و درگیری با مدیریت بیماری فعالیت‌های عمرانی دانشگاه همواره ادامه پیدا کرده و آذر سال گذشته با حضور وزیر سابق بهداشت ۶۴ پروژه بهداشت و درمان به ارزش ۱۱۷ میلیارد تومان در سراسر استان افتتاح شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: از آذر سال گذشته تاکنون ۴۳ پروژه بهداشتی درمانی آماده بهره‌برداری داریم که ۶۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان برای آنها هزینه شده و تلاشمان این است که با حضور یکی از مسوولان عالی کشوری افتتاح کنیم.

وی افزود: در این مدت یک شرکت دانش بنیان در خراسان جنوبی توانست کیت تشخیصی کرونا را اختراع کند و در حال حاضر تعداد زیادی از دانشگاه‌ها این کیت را خریداری و استفاده می‌کنند.

دهقانی گفت: درخصوص جذب اعتبارات تملک دارایی هفت میلیارد تومان، اعتبارات ماده ۹۲ برای تصادفی‌ها ۲۴ میلیارد تومان و اعتبارات ابلاغی ۷۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان جذب شده است.

وی بیان کرد: با اعتبارات جذب شده تمامی مطالبات پرسنلی تا پایان ۹۹ پرداخت شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: درخصوص اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای از ماده ۳۷ یک درصد ارزش افزوده ۲۵ میلیارد تومان جذب شده و اعتبارات استانی هم ۹ میلیارد تومان بوده که از ۵۵ میلیارد تومان تسهیلات بانکی هم استفاده شده است.

وی گفت: ۶۰۰ مجوز استخدامی از طریق آزمون برای سال گذشته گرفته شد که در ۲ هفته اخیر با اولویت حوزه پرستاری کارهای استخدام و ‌گزینش آنها انجام شده و تا ۳ هفته آینده نیروها مستقر می‌شوند که بخشی از کمبودها را جبران می‌کند.

دهقانی درباره شیوه نوبت‌دهی پزشکان در مطب‌ها گفت: نوبت‌دهی حضوری باید مدیریت شود و نظام پزشکی بر عملکرد فعالیت مطب پزشک باید نظارت جدی کند تا نوبت‌دهی سبب تجمع نشود.

وی در ارتباط با بیماری قارچ سیاه اظهار داشت: قارچ سیاه مورد جدیدی نیست و کسانی که مشکل ایمنی بدن دارند قبلا هم مبتلا می‌شدند لذا نمی‌توان گفت اصلا وجود ندارد زیرا در گذشته وجود داشته و الان هم وجود دارد اما تاکنون شیوع قابل توجهی ملاحظه نشده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درباره موضوع کمبود دارو گفت: سه دارو دارای مشکل در کشور بوده اما ما در استان هیچ‌گاه مشکلی نداشتیم زیرا نسخه‌نویسی را مدیریت کردیم.

خراسان جنوبی که اردیبهشت امسال از پیک چهارم کرونا عبور کرد، جزو ۲۵ استان کشور بود که از تیر ماه در شروع خیز پنجم قرار گرفت.

میزان مراجعه سرپایی افراد مشکوک به کرونا و تست‌های مثبت از اوایل تیر امسال افزایش یافت و شهرستان‌های استان به تدریج تغییر رنگ دادند تا الان که از ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی، ۹ شهرستان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، یک شهرستان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و یک شهرستان در وضعیت زرد (متوسط خطر) است.

بیشترین موارد بستری بیماران با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی مربوط به اول شهریور با ۴۹۱ مورد بستری بوده که هشتم شهریور به ۴۲۹ بیمار بستری در بیمارستان‌ها رسیده و ۱۴ درصد کاهش داشته است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها