رییس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طب سنتی در حال حاضر هیچ دارویی به عنوان داروی درمان قطعی کرونا ارائه نداده است و ترکیبات گیاهی و توصیه‌های تغذیه‌ای فقط در تخفیف علایم بیماری کووید ۱۹ تاثیرگذار است.

طب سنتی تاکنون دارویی برای درمان قطعی کرونا ارائه نداده است

به گزارش قدس آنلاین، دکتر مهدی یوسفی  افزود: ترکیبات گیاهی و تدابیر تغذیه‌ای می‌تواند سیر بیماری کرونا را کاهش داده و در تخفیف علایم و جلوگیری از پیشروی بیماری کمک کند.
وی اضافه کرد: مردم دنبال داروی گیاهی معجزه آسایی برای درمان کرونا نباشند چون چنین دارویی در حال حاضر در دسترس نیست و همه داروهای گیاهی موجود تنها در تسکین علایم و عمدتا در حوزه سرپایی کمک کننده هستند.
رییس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مراجعه زودهنگام به پزشک معالج و پرهیز از خود درمانی در کاهش مرگ و میر بیماران کرونایی اثرگذار است و بیماری که وارد فاز التهابی شده و درگیری ریوی پیدا می‌کند نباید وقت را از دست بدهد و این بیمار نیاز به مداخلات جدی درمانی دارد.
یوسفی افزود: پیگیری درمان کرونا بدون نظر پزشک مجرب و با اتکا به اطلاعات نادرست فردی و توصیه‌های فامیل و بستگان نتیجه‌ای جز پیشرفت بیماری و رسیدن به وضع بحرانی بیمار در پی ندارد.
وی در خصوص برخی از داروهای گیاهی مورد استفاده در درمان کرونا گفت: هم اکنون سه داروی گیاهی معرفی شده شامل موکوزیفت، شربت آلرگارد و اسپری پی. اچ. آر۱۶۰ برای بهبود علایم کرونا از وزات بهداشت مجوز دریافت کرده‌اند.
این پزشک متخصص طب سنتی گفت: مردم توجه داشته باشند این داروها به عنوان درمان قطعی بیماری کرونا نیستند ، به طور مثال روی جعبه شربت آلرگارد ذکر شده است "بهبود علائم خستگی و بی اشتهایی بیماران کووید۱۹" حال این که برخی تصور کنند این داروها معجزه خواهد کرد.
یوسفی افزود: کووید ۱۹ یک بیماری نوظهور است که دانش بشری را در ارتباط با درمان و مواجهه با آن دچار چالش کرده است بنابراین رد یا تایید هر یافته تحقیقی و علمی اعم از درمانهای گیاهی و یا شیمیایی در این رابطه نیازمند تحقیقات گسترده علمی مبتنی بر شواهد و مستندات است. 

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها