مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: قطع و وصل شدن زاینده‌رود سبب بروز تنش در ساختمان‌ها به ویژه به میراث فرهنگی اصفهان می‌شود و سازه‌های تاریخی و پل‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد

تاریخ این استان با فرونشست و خشکی زاینده‌رود در حال ترک خوردن است

به گزارش قدس آنلاین، منصور شیشه‌فروش امروز در اصفهان با اشاره به موضوع فرونشست زمین اظهار داشت: شهرداری اصفهان در حال انجام مطالعاتی برای فرونشست دشت اصفهان است و در خصوص پیشگیری و میزان توان مناطق بررسی‌هایی انجام می‌دهد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: سازمان زمین‌شناسی کشور باید مجدد دشت‌ها را پایش کند، ۲۷ دستگاه GPS در مناطق مختلف نصب شده است، از سال گذشته ۷ اکیپ زمین‌شناسی از مرکز به استان مراجعه کردند و پایش را انجام می‌دهند، دشت‌های مهیار شمالی و جنوبی، کاشان، گلپایگان، اصفهان، اردستان، فلاورجان شرایط فرونشست زمین را دارند، سازمان زمین‌شناسی باید اطلس فرونشست را در دشت‌های دیگر نیز تهیه کنند.

وی با بیان اینکه عامل فرونشست در دشت‌های استان برداشت‌های بی‌رویه و خارج از توان از آب‌های زیرزمینی است، افزود: بارندگی در سرشاخه‌های زاینده‌رود ۴۰ درصد کاهش داشته است و یک دوره ۱۰ سال خشکسالی سخت را داشته‌ایم و در پاییز هم پیش‌بینی‌های مطلوبی برای بارش‌ها رخ نداده است، بنابراین تداوم خشکسالی در این منطقه سبب فرونشست زمین می‌شود.

شیشه‌فروش ادامه داد: شرکت آب منطقه‌ای موظف شد طرح تعادل‌بخشی منابع آب را دوباره اجرایی کند، نظارت بر برداشت آب و برخورد با برداشت بی‌رویه، جمع‌آوری دستگاه‌های حفاری غیرمجاز نیز در دستور کار است، در این راستا بیش از ۷ هزار چاه غیرمجاز در استان شناسایی و مسدود شده است و امسال نیز ۳۰۰ چاه مسدود شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به فعال شدن ۱۰۰ اکیپ‌ گشت بازرسی آب منطقه‌ای در استان گفت: این اکیپ‌ها تخلفات حوزه چاه‌ها را کنترل می‌کند؛ تاکنون حدود ۳ هزار و ۸۰۰ کنتور هوشمند آب و برق برای چاه‌ها نصب شده و این طرح امسال نیز ادامه دارد.

وی نرخ فرونشست زمین در استان اصفهان را سالانه بین ۵ تا ۱۸ سانتی‌متر عنوان کرد و گفت: اُفت آب‌های زیرزمینی هم بین ۳۰ سانت‌متر تا یک متر در طول سال گزارش شده است.

شیشه‌فروش با تأکید بر اینکه وزارت نیرو باید در خصوص جلوگیری از بارگذاری و برداشت بی‌رویه در حوضه زاینده‌رود اقدام کند، اضافه کرد: احیای زاینده‌رود و تالاب گاوخونی بسیار حائز اهمیت است و نقشه راه آن هم تدوین شده است، فعال کردن کارگروه محلی احیای زاینده‌رود، تسریع در اجرای طرح‌های تأمین آب زاینده‌رود، تسریع در اجرای طرح‌های آبخیزداری، تخصیص اعتبارات برای  استانداردسازی پساب باید توسط وزارت نیرو دنبال شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: وزارت نیرو باید برای استفاده از منابع آبی موجود در شهرستان‌های سمیرم و فریدون‌شهر برای تأمین نیازهای آبی به استان اصفهان مجوز دهد.  

وی با اشاره به تاب‌آوری سازه‌ها گفت: وزارت راه و شهر سازی باید در خصوص افزایش تاب‌آوری سازه‌ها در مناطق پر خطر پیگیری‌های لازم را انجام دهد، مشکلاتی که وجود دارد وزارت نیرو را ملزم می‌کند تا طرح جامعی برای احیای زاینده‌رود اجرا کند تا از آسیب‌های جدی‌تر پیشگیری شود.

شیشه‌فروش با بیان اینکه فرونشست زمین تأثیر مستقیم با کم آبی دارد، افزود: آب در زاینده‌رود باید جاری باشد، قطع و وصل شدن زاینده‌رود سبب بروز تنش در ساختمان‌ها به ویژه به میراث فرهنگی اصفهان می‌شود و سازه‌های تاریخی و پل‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد در این راستا قرار شد میراث فرهنگی با همکاری راه و شهرسازی، سازمان زمین‌شناسی و دانشگاه مطالعه‌ای در زمینه سازه‌های تاریخی و اثرات خشکسالی بر روی آن انجام دهند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تأکید بر اینکه احیای زاینده‌رود تأثیر مستقیم بر کانون‌های گرد و غبار و فرونشست زمین دارد، بیان کرد: ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی مستعد کشاورزی در اطراف زاینده‌رود کشت نشده است و در حال حاضر در استان اصفهان در بعضی از مناطق آبرسانی سیار انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فقط ۲۰ درصد از زاینده‌رود آب دارد و بارش‌ها در پاییز با تأخیر آغاز می‌شود، افزود: حدود ۵۰۰ هزار درخت در نوار زاینده‌رود وجود دارد که خزان در تابستان در درختان آن رخ داده است و این نتیجه اُفت و خیز شدن زاینده‌رود و خشک شدن آب‌های زیرزمینی است و خزان زودرس در اصفهان به دلیل گرمای هوا، کم آبی، خشکی رودخانه زاینده‌رود، خشکی چاه‌ها و هجوم حشرات رخ داده است.

منبع: فارس

انتهای خبر/

برچسب‌ها