امروز دنیا به ما نگاه می کند تا ببیند پیام ما برای انسان سازی چیست و لذا در برابر زر و زور و تزویر، انسان سازی کار و مسئولیت سنگینی است

امروز نگاه دنیا برای انسان سازی به اسلام است

 به گزارش قدس آنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله نوری همدانی، مرجع عالیقدر جهان تشیع در دیدار با دکتر محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد دولت سیزدهم، یکی از موضوعات مهم را انسان سازی دانسته و بیان کردند: انسان سازی که مشکل ترین کارهای دنیاست، کار انبیا و ائمه علیهم السلام و جانشینان آنها بوده است. خداوند متعال نعمت های فراوانی به انسان ها عنایت کرده است.

معظم له با اشاره به آیه ۶۴ سوره آل عمران افزودند: انسان به دلیل وجود ابعاد متعدد دارای نیازها و نعمتهای فراوانی است؛ مساله انسان سازی به اندازه ای اهمیت دارد که خداوند بر او منت نهاد و پیغمبری از جنس خودشان برانگیخت تا مردم را از اخلاق بد پیراسته و به اخلاق خوب آراسته می کرد و قران را به مردم می آموخت تا مردم در طول زمان به  قران مراجعه کنند.

مرجع عالیقدر تقلید شیعیان با بیان اینکه خداوند در ۲۰ جای قرآن از حکمت نام برده است، گفتند: حکمت به معنای ارزش است؛ پیامبر اسلام ارزش ها را به انسان ها معرفی کرد.

آیت الله نوری همدانی ادامه دادند: درست است که در راستای انسان سازی باید به ابعاد سیاسی، اجتماعی اقتصادی و فرهنگی توجه کرد اما بعد فرهنگی از همه ابعاد مهمتر است چون بعد انسان سازی است. خداوند در وجود انسان ها، غریزه قرار داده و براساس آن زندگی خود را تامین می کند اما خداوند، انسان را مختار آفرید و لذا باید خودش اقدام کند، فعالیت کند و بداند و در راه خودسازی گام بردارد.

معظم له در ادامه عنوان کردند: امروز دنیا به ما نگاه می کند تا ببیند پیام ما برای انسان سازی چیست و لذا در برابر زر و زور و تزویر، انسان سازی کار و مسئولیت سنگینی است؛ حضرت امیر در نامه ۵ نهج البلاغه به والی آذربایجان نوشت: «باید حکمران و مسئول بداند، این کار شما وسیله امرار معاش نیست بلکه امانتی در برابر میلیون ها انسان و خداوند است». لذا شغل شما بسیار بسیار حساس است.

ایشان اظهار داشتند: اسلام سه چیز را خیلی اهمیت داده است؛ اول ایمان و اعتقاد است که اولین گام مسلمان بودن است و از درون انسان سرچشمه می گیرد. در قرآن کریم ۷۵۰ آیه در مورد توحید و ۲۰۰۰ آیه در مورد معاد است پس می بینیم خداوند چقدر در زمینه اعتقاد انسان در قرآن کریم سرمایه گذاری کرده است.

مرجع عالیقدر شیعیان گفتند: اولین کار شما، ایجاد باورها و ایمان و اعتقاد مردم است و اینکه بدانند اسلام و انقلاب با باور قلبی ارتباط دارد و ایمان مردم بود که انسان ها را فوج فوج به جهاد و جبهه ها کشانید و شهدایی تقدیم شد. باید سعی کنید این ایمان و عقیده را تقویت کنید و ما هم سرمایه های فراوانی داریم.

آیت الله نوری همدانی دومین مسئله مورد تاکید اسلام را علم دانسته و افزودند: خداوند در ۷۰ جای قرآن از علم تمجید کرده است و لذا هرچه مردم باسوادتر باشند، درجات آنها افزون تر می گردد لذا اسلام بر فقاهت تاکید می کند.

معظم له سومین موضوع را عقل دانسته و ادامه دادند: عقل به معنای قدرت تشخیص حق از باطل است؛ رسول خدا در روایتی فرمودند: «عقل و جهل را با سپاهیانی که دارد بشناسید. اولین واحدی که در خدمت عقل است، خیرخواهی است اما انسان جاهل، شرّ از او برمی آید. جهاد سپاه عقل است؛ خودداری از جهاد از سپاه جهل است. ما دشمنان کینه توزی داشته و داریم که در برابر کارها و فکرهای آنها باید بیدار باشیم.

آقای محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در ابتدای این دیدار، گزارشی از برنامه های خود ارائه کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها