مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان خواف گفت: با توجه به اعتراض اهالی روستای علی‌آباد مبنی بر پایین بودن بیش از حد فشار آب، طی بازدید میدانی مشخص شد جوش پلی‌اتیلن در مسیر انتقال آب دلیل ایجاد مشکل بود.

مشکل کم‌آبی «علی‌آباد جلگه زوزن» حل شد

سیدحسن رضائیان در تشریح ماجرای کاهش شدید فشار آب در این محل اظهار کرد: در روستای علی‌آباد به‌خاطر کاهش فشار آب مشکلاتی برای مردم ایجاد شده بود که پس از دریافت گلایه‌ها و اعتراض‌های صورت گرفته از سوی روستاییان، بازدید میدانی از منطقه در دستور کار قرار گرفت. همچنین پس از بررسی و فشارسنجی در نقاط مختلف، اقدام به حفاری کردیم تا اگر در شبکه گرفتگی ایجاد شده، مشخص شود.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان خواف افزود: در محلی از اتصال لوله‌ها که به‌صورت جوش پلی‌اتیلن به هم متصل شده بود شاهد گرفتگی ۸۰ درصدی بودیم که این مورد مانع انتقال آب به محدوده‌ای که روستاییان از افت شدید فشار آب گلایه داشتند، شده بود. در ادامه و پس از عیب‌یابی و همچنین رفع این گرفتگی، شست‌وشوی مسیر آنجا و اتصال دوباره لوله‌ها هم انجام شد.این اقدام سبب رفع مشکل کمبود فشار و دبی آب در مسیرها شد و رضایت مردم روستا را به دنبال داشت.

کاهش خروجی یک چاه و راه چاره آن

رضائیان بیان کرد: توان تولید در روستای هزارو ۶۰۰ نفری علی‌آباد بخش جلگه زوزن، ۸ لیترو نیاز آبی مردم ۶/۵ لیتر برثانیه است، اما با توجه به شرایطی که به‌وجود آمده بود شاهد اعتراض مردم روستا مبنی بر کمبود آب بودیم و با توجه به کاهش دبی، بالفعل یکی از دو حلقه چاه مجتمع حسن‌آباد علی‌آباد از ۸ لیتر به ۴ لیتر برثانیه برای افزایش توان برداشت در شرایط پیک مصرف آب؛ ویدئو متری چاه شماره ۲ مجتمع مذکور انجام شد که پس از بررسی‌ها به‌دلیل گرفتگی قسمتی از مشبک‌های لوله جدار که مانع تغذیه چاه می‌شد تصمیم‌گیری شد تا پس از کاهش مصارف و سرد شدن هوا عملیات احیای چاه مذکور برای افزایش توان آبدهی چاه توسط امور آب و فاضلاب خواف انجام پذیرد.

مدیر آبفای شهر خواف عنوان کرد: در راستای استفاده بهینه از مخزن تازه تأسیس مجتمع مذکور به ظرفیت ۵۰۰ مترمکعب که به‌دلیل عدم اجرای خطوط مجزا برای دو روستا و همچنین فرسودگی خارج از مدار است، اقدام‌های لازم برای این موضوع در اسرع وقت صورت پذیرد تا از این طریق در زمان پیک مصرف آب و یا قطعی برق ضمن افزایش قدرت مانور و استفاده از حجم آب ذخیره شده، کمترین تنش به مشترکان وارد شود.

سپاه و یک خیریه پای کار حل مشکل مردم

وی تأکید کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته توسط آب و فاضلاب خواف، بنیاد خیریه نیکوکاری ابراهیمی و قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه امام رضا(ع) درخصوص عملیات اصلاح شبکه فرسوده این دو روستا پای کار آمدند و با توجه به اولویت‌بندی در دستور کار قرار گرفت و به‌زودی عملیات مورد نیاز آغاز خواهد شد.

رضائیان یکی از چالش‌های جدی تأمین آب در منطقه را وجود انشعاب‌های غیرمجاز عنوان کرد و ادامه داد: در دو روستای مذکور تخلف‌هایی نظیر اتصال غیرمجاز به شبکه توزیع، دستکاری در تجهیزات اندازه‌گیری، اتصال قبل از کنتور و مصرف بی‌رویه آب (مصارفی همچون دامداری‌ها، باغات و...)، حجم قابل ملاحظه‌ای از آب تخصیص داده شده برای شهروندان را مصرف نموده و موجب ایجاد چالش در مقوله مصارف شرب و مسکونی می‌شود. این ماجرا در فصل‌های گرم سال و پیک مصرف به مراتب بیشتر قابل لمس است. از همین رو امور آب و فاضلاب درخصوص حفظ حقوق مشترکان و کاهش آب بدون درآمد و همچنین پیشگیری از صدمه به شبکه و مشکلات بهداشتی ناشی از برگشت آب در انشعاب‌های غیرمجاز، با جدیت در این موارد ورود کرده و با متخلفان برخورد خواهد کرد.

برچسب‌ها