۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۷
کد خبر: 768594

فدراسیون فوتبال در تلاش است برای دیدار با کره جنوبی تجهیزات VAR را وارد ایران کند و هم‌اکنون جانمایی آن در ورزشگاه آزادی صورت گرفته است.

VAR با ۸ دوربین به ایران می‌آید

به گزارش قدس آنلاین، تیم ملی فوتبال ایران در فیفادی پیش‌رو دو دیدار مهم مقابل امارات و کره جنوبی خواهد داشت. طبق برنامه دیدار نخست با امارات ۱۵ مهرماه و بیرون از خانه برگزار می‌شود و ایران در روز ۲۰ مهرماه در ورزشگاه آزادی میزبان کره جنوبی خواهد بود.

یکی از تاکیدهای فیفا و AFC برای مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ استفاده از کمک داور ویدئویی (VAR) بود که با توجه به شرایط موجود، فوتبال ایران هنوز نتوانسته از این تکنولوژی در داخل کشور بهره ببرد. با این حال همین مسئله می‌تواند میزبانی ایران را از بازی‌های خانگی‌اش تحت تاثیر قرار دهد، همانطور که فدراسیون فوتبال سوریه نیز برای انجام دیدار ۱۱ شهریور با ایران در ورزشگاه آزادی به این مسئله معترض شده بود.

با توجه به اینکه کنفدراسیون فوتبال آسیا همچون مرحله قبل دنبال بهانه‌هایی برای سلب میزبانی از ایران بوده و هست، اما تاکنون تاکید فیفا اجازه نداده AFC به این هدف خود برسد. فدراسیون بین المللی فوتبال تاکید داشته تا حد ممکن تمام تیم‌های حاضر در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ برخلاف مرحله قبلی میزبانی دیدارهای خود را انجام دهند و این بار اجازه میزبانی متمرکز به کشورهای خاص را نداد. با این حال همچنان این مسئله مطرح است که AFC برای سلب میزبانی از ایران تلاش‌هایی را انجام دهد و از همین‌رو شاید موضوع VAR یکی از همین بهانه‌ها باشد، اما فدراسیون در تلاش است تا دیدار با کره جنوبی این تجهیزات را وارد کشور کند.

در تمامی مسابقاتی که تحت نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا برگزار می‌شود برای کمک داور ویدئویی از تجهیزات شرکت بریتانیایی Hawk Eye استفاده می‌شود، اما این شرکت با توجه به تحریم‌ها اعلام کرده نمی‌تواند به ایران بیاید. بنابراین فدراسیون فوتبال تلاش می‌کند تجهیزاتی که مورد تایید فیفاست را خریداری کند تا این مشکل برطرف شود.

پیش از دیدار با سوریه جانمایی برای نصب تجهیزات VAR در ورزشگاه آزادی صورت گرفته و اتاق سابق پزشکی که زیر تونل شرقی ورزشگاه قرار دارد، قرار است اتاق داوران ویدئویی باشد. همچنین سیستم‌های VAR با ۱۶ و ۱۲, ۸, ۴ دوربین است که استفاده از ۸ دوربین نیز در فیفا مورد تایید قرار می‌گیرد. از آنجایی که سیستم‌های دارای ۱۶ و ۱۲ دوربین پروسه سنگین‌تری دارد و پشتیبانی اینترنتی قوی‌تری می‌خواهد، فدراسیون رایزنی‌های خود را برای استفاده از تجهیزات VAR با ۸ دوربین انجام داده است.

طبق برآوردهای صورت گرفته تا پایان شهریورماه رایزنی‌ها و اقدامات لازم برای خرید این تجهیزات صورت می‌گیرد و پیش از دیدار با کره جنوبی تجهیزات VAR در ورزشگاه آزادی نصب خواهد شد تا کمک داوران ویدئویی نیز بتوانند در این بازی حضور داشته باشند.

این خبری خوشحال کننده برای فوتبال ایران خواهد بود که بالاخره پای تجهیزات VAR هم به ایران باز می‌شود، اما همچنان امکان استفاده از این تکنولوژی در دیدارهای لیگ وجود ندارد چرا که برای استفاده از تکنولوژی VAR در مسابقات لیگ مراحلی باید طی شود، داوران آموزش‌های لازم را ببینند و مجوزهای لازم را دریافت کنند و البته تمام استادیوم‌ها به این سیستم مجهز شوند تا در نهایت در لیگ برتر هم از این تکنولوژی استفاده شود. این مسئله نیاز به زمان دارد که ممکن است چند ماه به طول بینجامد. با این حال آنچه تا این لحظه فدراسیون فوتبال در حال نهایی کردن آن بوده، وارد کردن تجهیزات VAR به ایران پیش از بازی با کره جنوبی است تا همه چیز برای میزبانی آماده باشد.

برچسب‌ها