کارشناس‌مسوول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: افزایش قیمت برنج ایرانی در بازار به دلیل خشکسالی و کاهش برداشت محصول در سال جاری است.

 خشکسالی دلیل افزایش قیمت برنج در بازار است

به گزارش قدس آنلاین، عباس اخوان  اظهار داشت: مقایسه قیمت انواع برنج در ۲۳ شهریورماه با ۲۳ مردادماه نشان می دهد که قیمت برنج ایرانی (طارم) ۱۲.۵ درصد افزایش یافته اما برنج پاکستانی ۳.۶ درصد کاهش یافته و برنج هندی تغییر قیمتی نداشته است.

وی بیان کرد: هم اینک همه انواع برنج ایرانی و تایلندی، پاکستانی و هندی در بازار خراسان رضوی وجود دارد و هیچ کمبودی در زمینه عرضه این کالا وجود ندارد.

وی در خصوص علت افزایش قیمت لبنیات نیز گفت: هنوز وزارت جهاد کشاورزی اظهار نظر قطعی در خصوص قیمت ۱۰ قلم مواد لبنی که پیش از این قیمت مصوب داشتند، نکرده است و فعلا قیمت‌گذاری مواد لبنی توسط کارخانه ها بر مبنای نرخ مصوب هر کیلوگرم شیر خام ۶۴ هزار ریال است.

اخوان با اشاره به نتایج طرح تشدید نظارت و بازرسی بر کالاهای اساسی در پی دستور استاندار مبنی بر اجرای این طرح طی یک هفته گذشته، اظهار داشت: کشف ۲.۵ میلیارد ریال تخلف در حوزه نهاده های دامی، ۸.۷ میلیارد ریال تخلف در حوزه توزیع آرد و نان، کشف گران فروشی ۶ واحد تولیدی لبنی داخل و خارج استان، بیش از ۱۹۲ تن گوشت گوسفندی منجمد در سردخانه که موجودی آن در سامانه انبارها ثبت نشده بود، از جمله پرونده های تخلف تشکیل شده طی یک ماه اخیر است.

کارشناس‌مسوول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: بررسی یک ماهه اخیر از بازار استان نشان می دهد که از بین گروه مواد غذایی، ۱۱ قلم به طور متوسط به میزان ۱۲.۷ درصد افزایش قیمت و چهار قلم کالا به میزان ۱۰.۵ درصد کاهش قیمت و چهار قلم کالا بدون تغییر قیمت بوده است.

وی بیان کرد: در گروه نهاده های دامی نیز یک قلم کالا به طور متوسط ۱.۸ درصد افزایش قیمت و ۲ قلم کالا به طور متوسط به میزان پنج درصد کاهش قیمت داشته است، در گروه مواد پروتئینی نیز سه قلم کالا به طور متوسط به میزان ۱۷.۵ درصد افزایش قیمت و سه قلم کالا به میزان ۵.۶ درصد کاهش قیمت داشته است.

وی اضافه کرد: در گروه آهن آلات هم در یک ماه اخیر سه قلم کالا به طور متوسط به میزان ۳۸.۱ درصد افزایش قیمت داشته است.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها