تحصیل و بهره مندی از آموزش برای دانش آموزان عشایری پیش از شیوع کرونا نیز قصه غم انگیزی داشت اما با شیوع کرونا فاصله دسترسی های آموزشی برای این دانش آموزان بیشتر شد و معرفی سامانه «شاد» به عنوان سامانه آموزش مجازی دانش آموزی سبب شد تا دانش آموزان عشایری فاصله بیشتری از درس و تحصیل بگیرند.

شاد برای دانش آموزان عشایری یک شوخی است/ کلاس های حضوری بهترین گزینه عشایر

به گزارش قدس آنلاین، با معرفی سامانه شاد بود که تازه محرومیت این دانش آموزان و خانواده آنها مشخص شد چراکه استفاده از این سامانه نیازمند گوشی های تلفن همراه با بهره مندی نرم افزار اندروید ۴ به بالا و اینترنت بود. مشکلی که برای خانواده ها هزینه های زیادی را می تراشید و دانش آموزان را با استرس عدم ادامه تحصیل مواجهه می کرد.

بنا به گفته معلم های مدارس عشایری آموزش مجازی سبب شد تا دانش آموزان با افت تحصیلی زیادی مواجه شوند و از آنجاییکه تعداد دانش آموزان عشایری اندک است، بهتر است که کلاس ها به صورت حضوری برگزار شود.

افت تحصیلی دانش آموزان عشایری با کلاس های مجازی

محمدی یکی از معلم های عشایری خراسان شمالی گفت: متاسفانه با شیوع ویروس کرونا و غیرحضوری شدن کلاس ها آسیب های خیلی زیادی به روند آموزشی دانش آموزان عشایری وارد شد به خصوص به دانش آموزان پایه اول و دوم.

وی با اشاره به اینکه با وجود آنکه کلاس ها باید به صورت مجازی برگزار می شد، معلم ها طی هفته دو سه روز را سر کلاس حاضر می شدند، افزود: اما اعمال محدودیت های رفت و آمد سبب می شد تا معلم های مدارس عشایری برای رفت و آمد با مشکل مواجه شوند و این کلاس ها حتی به مدت یک ماه نیز تعطیل شدند.

محمدی ادامه داد: علاوه بر آن مسئله دیگری که در سال تحصیلی گذشته برای دانش آموزان پیش آمد این بود که به علت محدودیت های کرونایی پیش آمده برای عشایر در ارتباط با مسئله کوچ آن ها، امر کوچ شبانه شکل گرفته بود و همین امر استرس و ترسی را در دانش آموزان ایجاد کرده بود.

وی با تاکید بر اینکه تعداد دانش آموزان عشایری اندک است و می توان کلاس ها را با تعداد کم به صورت حضوری برگزار کرد، بهترین شیوه آموزشی برای این افراد آموزش حضوری است، اظهارکرد: هر چند که از سال گذشته تاکنون پوشش اینترنت تقویت شده است اما بسیاری از خانواده های عشایری توان خرید تبلت و یا گوشی هوشمند را برای فرزندان خود ندارند در نتیجه نمی توانند از آموزش های مجازی چندان بهره ای ببرند.

این معلم مدارس عشایری بیان کرد: علاوه بر آن برای برگزاری کلاس های حضوری نیز باید یک سری از امکانات در مدارس عشایری فراهم کرد که یکی از آن ها مواد ضدعفونی کننده است.

وی با بیان اینکه ماسک از دیگر مواردی است که باید برای این مدارس تهیه شود، ادامه داد: خانواده های عشایری به لحاظ سبک زندگی و دور بودن از امکاناتی همچون داروخانه و فروشگاه تهیه مواد ضدعفونی کننده و ماسک مشکل است، بنابراین این موارد باید از سوی مسئولان در این مدارس تامین شود.

آموزش مجازی برای دانش آموزان عشایری جواب نمی دهد

شریفی یکی دیگر از معلمان عشایری خراسان شمالی نیز در ادامه گفت: آموزش مجازی در مدارس عشایری جواب نمی دهد چراکه بیشتر دانش آموزان فاقد امکاناتی همچون تلفن همراه هوشمند، تبلت و یا کامپیوتر هستند.

وی افزود: زمانیکه باید کلاس ها به صورت مجازی برگزار می شد معلم های عشایری طی دو تا سه روز به دانش آموزان سر می زدند و کلاس ها را به صورت حضوری برگزار می کردند.

شریفی با تاکید بر اینکه آموزش مجازی موجب افت شدید تحصیلی در بین این دانش آموزان شده است، ادامه داد: سبک زندگی عشایری به این شکل است که وقتی والدین بچه ها ببینند آن ها کاری برای انجام دادن ندارند، آن ها را به دنبال گوسفندان برای چرا می فرستند و یا انجام کارهای دیگر...

وی تصریح کرد: زمانیکه آموزش به صورت مجازی و نیمه حضوری بود و کلاس ها به صورت حضوری برپا نمی شد، دانش آموزان بیکار بودند و والدین آن ها را به دنبال گوسفند برای چرای دام می فرستادند و همین امر سبب می شد تا آن ها از درس و کلاس فاصله بگیرند.

این معلم مدارس عشایری خراسان شمالی در ارتباط با امکانات مدارس عشایری گفت: این مدارس از لحاظ امکانات و تجهیزات ضعیف هستند و از آنجاییکه طی یکی دو سال گذشته پوشش دهی اینترنت مناسب شده است یکی از نیازهای مدارس عشایری لب تاپ است چرا که می توان در سر کلاس فیلم های کمک آموزشی را برای دانش آموزان گذاشت.

وی تاکید کرد: بهترین گزینه آموزشی برای دانش آموزان عشایری برپایی کلاس های حضوری است اما باید این کلاس ها با پروتکل های بهداشتی برگزار شود که تامین ماسک و مواد ضدعفونی کننده یکی از نیازهای اصلی این کلاس ها است.

برپایی ۱۸۳ کلاس درس برای دانش آموزان عشایری خراسان شمالی

مودی مدیر کل مدارس عشایری خراسان شمالی همچنین  گفت: کلاس های مدارس عشایری طی امسال به صورت حضوری برگزار می شود.

وی افزود: دانش آموزان دارای سرانه بهداشتی هستند که از این طریق و با کمک های انجام شده، اقلام بهداشتی مورد نیاز دانش آموزان تامین می شود.

مودی ادامه داد: برای سال تحصیلی جدید چهار هزار دانش آموز عشایری وجود دارد که این تعداد از دانش آموزان در ۱۸۳ کلاس درس حضور پیدا می کنند.

اقلام بهداشتی در اختیار مدارس قرار می گیرد

خطیب معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی بیان کرد: ۲۱۰ میلیون تومان از اعتبارات حوزه تربیت بدنی در حال حاضر برای حوزه سلامت دانش آموزان و خرید اقلام بهداشتی اختصاص پیدا کرده است.

وی افزود: علاوه بر آن سرانه دانش آموزی نیز یکی دیگر از منابعی است که می توان به وسیله آن اقلام بهداشتی را خرید کرد اما برای سال تحصیلی جدید هنوز سرانه دانش آموزی اعلام نشده است.

منبع: ایسنا

انتها ی خبر/

برچسب‌ها