مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش گفت: بازاریان جزیره در سال جاری بر اثر شیوع ویروس کرونا متحمل ضرر هشت هزار میلیارد ریالی شدند اما با شکست پیک پنجم و تداوم فعالیت ها انتظار داریم بخشی از این آسیب ها در ماه های آتی جبران شود.

بازاریان کیش بر اثر کرونا هشت هزار میلیارد ریال ضرر کردند

به گزارش قدس آنلاین، رحمان سادات نجفی اظهار داشت: عمده اقتصاد جزیره بر محور گردشگری بوده و امسال به علت گسترش شیوع کرونا و شیوع سوش دلتا در کشور این صنعت افت و خیزهای فراوانی را تجربه کرده که اولین قربانی این افت و خیزها کاهش ورود گردشگر به جزیره و در نتیجه آن ضرر بازاریان جزیره است که برآورد می شود در سال جاری این آسیب به هشت هزار میلیارد ریال برسد.

وی یادآور شد: این ضررها به گونه ای بود که اکنون بسیاری از بازاریان موفق به فروش اجناس تابستانه خود نشده و این مساله باعث شده که نتوانند اجناس مورد نیاز پاییز را خریداری و در واحدهای صنفی قرار دهندو در کنار آن افزایش نرخ اجناس و خدمات از جمله اجاره مغازه‌ها، منازل و میزان حقوق پرسنل نیز بار سنگین دیگری بر دوش آنان گذاشته است.

وی گفت: با توجه به اینکه اکنون پیک پنجم کرونا شکسته شده و طبق اعلام مراکز درمانی از زنجیره شیوع مقداری کاسته شده و در نتیجه آن جزیره کیش از وضعیت قرمز خارج شده است انتظار می رود با تداوم فعالیت ها و افزایش مسافران بخشی از این ضررها در کنار رعایت پروتکل های بهداشتی در جامعه از سوی بازاریان، مسافران و کیشوندان جبران شود.

نجفی با بیان اینکه جامعه بازاریان در این راستا در کنار شورای سلامت و ستاد مبارزه با کرونای جزیره است اضافه کرد: معتقدیم حرکت جمعی در راستای کاهش زنجیره شیوع ویروس لازمه جبران خسارت های وارد شده بر بنده اقتصادی کشور است و این جامعه  در این راستا از سال گذشته تیم‌های نظارتی را برای نظارت بر اجرای پروتکل‌ها در بازار راه‌اندازی کرده و بیش از ۱۰ میلیارد ریال برای رعایت پروتکل های بهداشتی در بازارها هزینه کرده است.

مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش افزود: همچنین در راستای جبران بخشی از ضرر و زیان اعضا این جامعه با انعقاد تفاهم نامه با برخی بانک های جزیره به دنبال جذب تسهیلات بانکی برای حمایت از اعضا بوده که تا کنون برخی توانسته اند از این خدمت بهره‌مند شود و  انتظار می رود با بهبود روند وضعیت بیماری در کشور و جزیره در آینده شاهد افزایش مسافرت ها باشیم تا پایان سال بخشی از این خسارت ها جبران شود.

وی با بیان اینکه سازمان منطقه آزاد به نوبه خود در راستای بخشودگی یک‌ماهه اجاره بهای مستاجران، استمهال مطالبات به مدت یک ماه و برخی تسهیلات را به فعالان اقتصادی، تجاری و اصناف کیش اقدام کرده است یادآور شد: انتظار می رود اعضای هیات دولت و ستاد ملی مبارزه با کرونا با ارایه بسته های حمایتی گام دیگری در راستای حمایت از این واحدها بردارند.

در کنار  ۵۰ هتل جزیره کیش، جامعه بازاریان کیش  با ۳۲ بازار تجاری و خدماتی و ۲ هزار و ۸۰۰ عضو، بزرگترین تشکل صنفی  این جزیره است.

جزیره کیش از ۱۲ تیر تا ۶ شهریور در وضعیت قرمز کرونایی قرار داشت که با اعمال محدودیت های شدید کرونایی و رعایت آن توسط کیشوندان از ۱۷ مرداد تا ۶ شهریور منجر به کاهش گردش ویروس و در نهایت خالی شدن بیمارستان در تاریخ ۱۹ شهریور به مدت سه روز از بیماران کرونایی شد.

از ابتدای شیوع پاندمی کرونا تا ۲۴ شهریور در این جزیره حدود هشت هزار و ۱۰۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا (کووید ۱۹ و نوع جهش یافته انگلیسی) شناسایی شده است و همچنین تا کنون ۵۶ بیمار مبتلا به کرونا در این جزیره جان خود را از دست داده اند که ۲۳ نفر آنان در پیک پنجم مقابل این ویروس جان باخته اند.

جزیره کیش با ۹۲ کیلومتر مربع مساحت و ۴۲ هزار نفر جمعیت از توابع شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان بوده در آب های نیلگون خلیج فارس واقع شده است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها