مشخص نبودن زمان بازگشایی مدارس، تغییر رفتار مصرف‌کننده به دلیل آنلاین شدن کلاس‌ها و سلب قدرت خرید مردم به دلیل تورم که منجر به قناعت‌پیشگی در خرید نوشت‌افزار شده، معادلات تولیدکنندگان نوشت‌افزار را چه در تولید و چه در فروش به هم ریخته است.

 گردوغبار روی بازار نوشت افزار

با ادامه وضعیت کرونایی کشور و نامشخص بودن بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید فعالان اقتصادی با کمترین ظرفیت به کار مشغولند. آن‌ها که سال گذشته هم به دلیل مجازی شدن کلاس‌ها و استفاده دانش‌آموزان از تبلت و گوشی فصل داغ فروش نوشت‌افزار را از دست داده‌اند، امسال هم کاری جز تکاندن گرد و غبار از اجناس مانده در انبار و قفسه‌های فروشگاه‌ها از دستشان برنمی‌آید.

پیش از کرونا گردش مالی نوشت‌افزار در کشور ما حدود ۶هزار میلیارد تومان در سال بود که ۳۵ درصد آن تولید داخلی و ۶۵درصد آن محصولاتی بود که از کشورهای چین، هند و ترکیه به کشورمان وارد می‌شد. با وجود اینکه هنوز سهم تولیدات داخل از بازار نوشت‌افزار قابل توجه نیست، اما بیم آن می‌رود که کرونا، تعطیلی مدارس و کسادی بازار با فشار بر گرده سرمایه‌گذاران همین مقدار تولید داخلی را نیز متوقف کنند.

کمک به تولید با حمایت مالیاتی و بیمه‌ای

حسین برخدا، نایب رئیس انجمن صنفی نوشت‌افزار به خبرنگار ما از بروکراسی زاید اداری برای تهیه مواد اولیه می‌گوید که در دوران کرونا حرکت تولید را کندتر و کار را برای تولیدکننده طاقت‌فرساتر کرده است.

این تولیدکننده با اشاره به اینکه در شرایطی که ۲۰ ماه از کرونا می‌گذرد، تمام تلاش تولیدکنندگان در این صنف بر این امر متمرکز شده که بتوانند نیروهایشان را حفظ کنند می‌گوید: بسیاری از واحدهای تولیدی به خاطر طولانی شدن تعطیلی مدارس و کسادی بازار یا تعدیل نیرو کرده‌اند یا در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند و با وجود چنین وضعیتی مجموعه‌های دولتی نه تنها مساعدتی نمی‌کنند که حتی وزارت کار یک روز تأخیر در واریزی بیمه کارکنان را برنمی‌تابد و وزارت نیرو یک روز تأخیر در پرداخت قبض را با قطع برق کارخانه پاسخ می‌دهد و بقیه نهادها هم در رابطه با مطالباتشان چه مالیات باشد چه بیمه هیچ اغماضی ندارند.

وی که یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان نوشت‌افزار در کشور است، می‌گوید: به خاطر کرونا نتوانستیم مواد اولیه که ثبت سفارش کردیم را در مدت ۱۱ ماه ترخیص کنیم، الان جلو واردات را گرفتند و می‌گویند باید ما به التفاوت آن را بپردازید که با توجه به تفاوت ارز نیمایی با آزاد رقم بزرگی می‌شود. درخواست کردیم مهلت رفع تعهد ارزی را تمدید کنند که پس از مدت‌ها نامه‌نگاری آخرش به اینجا رسید که می‌توانیم نامه بنویسیم با شما مساعدت کنند، در صورتی که بانک عامل می‌گوید بانک مرکزی باید مستقیم و با جزئیات بنویسد که درباره این شرکت به مدت مشخص مثلاً چهار ماه مهلت ارزی را تمدید کنید که چنین کاری را عملاً انجام نمی‌دهند و بانک عامل زیر بار این مسئولیت نمی‌رود.

معافیت نوشت‌افزار از مالیات بر ارزش افزوده

نایب رئیس انجمن صنفی نوشت‌افزار می‌گوید: سال‌هاست تلاش کردیم بتوانیم همان طور که دفتر از مالیات بر ارزش افزوده معاف است، این مالیات را برای نوشت‌افزار نیز حذف کنیم ولی هیچ مساعدتی نشد. گفتیم تولیدکنندگان توانسته‌اند با تولید محصول کیفی و مطابق با استاندارد ایران و اروپا پاسخگوی نیاز داخل باشند و جلو واردات و خروج ارز از کشور را بگیرند، دست‌کم با عنایت به این مهم معافیت مالیات بر ارزش افزوده را به تولیدکنندگان نوشت‌افزار بدهید که قبول نکردند.

برخدا با اظهار امیدواری از اینکه با انجام واکسیناسیون در آبان ماه شاهد بازگشایی مدارس و تحرکی هر چند اندک در بازار نوشت‌افزار باشیم می‌افزاید: متأسفانه در حالی که تولیدکننده با انواع موانع از ورود مواد اولیه در گمرک تا پرداخت انواع مطالبات نهادهای بیمه‌ای و مالیاتی در مسیر تولید روبه‌روست و تمام فرایند تولیدش را زیر ذره‌بین نهادهای نظارتی انجام می‌دهد، اما کالاهای وارداتی قاچاق و بی‌کیفیت بدون هر گونه مشکلی در بازار جولان می‌دهند.

سرمایه تولیدکنندگان نوشت‌افزار برنمی‌گردد

آن طور که صادق قلمکاری، تولیدکننده نوشت‌افزار نیز می‌گوید کاهش مصرف نوشت‌افزار، تولیدکنندگان را تحت فشار قرار داده و سرمایه تولیدکنندگان برنمی‌گردد.

وی با اشاره به اینکه تهیه مواد اولیه، کاغذ و مواردی که در صحافی استفاده می‌شود به دلیل تحریم‌ها و افزایش نرخ سخت شده است، می‌افزاید: از یک طرف تولیدکننده مواد اولیه را نقدی می‌خرد و نیاز دارد جنسش را بفروشد تا بتواند سرمایه‌اش را برگرداند، از سوی دیگر مصرف در کشور کاهش پیدا کرده و خریداران مایل هستند با شرایط خاص پرداخت و طولانی‌مدت محصولات را خریداری کنند.

وی می‌افزاید: در اینجا تولیدکننده برای بازگشت پول به چرخه تولید با مشکل روبه‌رو می‌شود و از جایی که هنوز تورم کنترل نشده این امکان وجود دارد پولی که بابت فروش محصولات در ماه‌های آینده به دست می‌آید برای خرید مواد اولیه جدید کفاف ندهد، چنین چالش‌هایی تولید را غیر قابل پیش‌بینی کرده و دست و پای ما را بسته است.

فعالیت خطوط تولید با ۲۰ درصد ظرفیت

فرزانیان، رئیس اتحادیه نوشت‌افزار تهران با اشاره به کاهش ۷۰ درصدی فروش در این صنف می‌گوید: در مدت دو سال اخیر واحدهای صنفی و تولیدکنندگان با ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت در حال فعالیت بوده‌اند و اغلب واحدهای تولیدی کارکنان خود را تعدیل و یا شیفت کاری خود را کم کرده‌اند با این حال تاکنون هیچ حمایت بیمه‌ای، مالیاتی و بانکی از این صنف صورت نگرفته است و اگر در این زمینه فکری نشود، ریزش شدیدی در این بخش خواهیم داشت.

وی می‌گوید: در تهران ۲ هزار پروانه صنفی نوشت‌افزار و حدود ۵ هزار واحد صنفی کتاب‌فروشی داریم. در کل کشور نیز تقریباً ۲۵ تا ۳۰ هزار واحد صنفی در حال فعالیت هستند اما در دو سال گذشته هیچ توجهی به این واحدها نشد و بسیاری از این واحدها مجبور به تغییر شغل شدند.

برچسب‌ها