خبرگزاری رسمی اردن از گفت‌وگوی تلفنی عبدالله دوم شاه این کشور با بشار اسد رئیس جمهور سوریه خبر داد.

گفت‌وگوی تلفنی شاه اردن با بشار اسد پس از یک دهه قطعی روابط

به گزارش قدس آنلاین، رسانه‌های اردن از تماس تلفنی پادشاه این کشور با رئیس جمهور سوریه خبر دادند.

خبرگزاری «پترا» اردن و روزنامه «الغد» این کشور امروز یکشنبه گزارش داد که عبدالله دوم امروز تماسی از سوی «بشار اسد»، رئیس جمهوری سوریه دریافت کرده است.

به گفته منابع اردنی، دو طرف در این گفت‌وگوی تلفنی درباره روابط بین دو کشور و راه‌های تقویت همکاری بین آن دو گفت‌وگو کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، عبدالله دوم در این تماس بر حمایت کشورش از تلاش‌ها برای حفظ حاکمیت، ثبات و یکپارچگی سوریه تأکید کرده است.

دفتر ریاست جمهوری سوریه نیز با تأیید این خبر در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد که طی این گفت‌وگو درباره روابط دوجانبه و تقویت همکاری‌های مشترک در راستای منافع «دو کشور و دو ملت برادر» رایزنی شده است.

این اولین تماس تلفنی رؤسای اردن و سوریه طی یک دهه اخیر است. روابط دیپلماتیک دو کشور از سال ۲۰۱۱ به دنبال آغاز بحران سوریه قطع شد.

یکشنبه هفته گذشته همزمان با توافق دمشق و أمان بر سر ازسرگیری پروازها بین این دو شهر، منابع اردنی گزارش دادند که عبدالله دوم، پادشاه اردن از رسانه‌ها و مقامات اردن خواسته است که از حمله و انتقاد از رهبران سوریه و ارتش این کشور ممانعت کنند.

بعد از یک دهه، روابط سوریه -که درگیر جنگ با گروههای تروریستی بوده- با لبنان و اردن شاهد تحولات گسترده است. طی چند هفته اخیر وزرای انرژی سوریه، لبنان، مصر و اردن در امان دو هم جمع شدند و بر سر تسریع در احداث خط گاز عربی از مصر به لبنان موافقت کردند.

گذشته از این، «علی ایوب» وزیر دفاع سوریه هفته گذشته بنا به درخواست رسمی اردن به این کشور سفر و با رئیس ستاد کل ارتش اردن دیدار و گفت‌وگو کرد. مبارزه با تروریسم و تأمین امنیت‌ مرزهای مشترک از محورهای مورد تأکید طرفین در این دیدار بوده است. 

اردن و سوریه همچنین در هفته‌های اخیر گذرگاه های مرزی خود را به روی همدیگر گشوده‌اند.

برچسب‌ها