در شب شهادت حضرت رضا(ع)، خادمان آقا نائب‌الزیاره میلیون‌ها دل بی‌قرار شدند و آیین خطبه‌خوانی را برگزار کردند.

برگزاری آیین خطبه‌خوانی شب شهادت امام رضا(ع) در حرم مطهر رضوی / چشمان گریان خادمان در سوگ شهادت مولا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از آستان قدس، امشب صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر رضوی بار دیگر پناهگاه دل‌هایی بود که غم‌انگیزترین شب هر سال خود را پیش رو داشتند. گرد هم آمدن در شبی که باید خطبه شهادت آقا و مولایمان خوانده شود، تلخ‌تر از همه شب‌های دیگری است که خادمان حرم تجربه می‌کنند؛ به ویژه آنکه جای خالی اجتماع عظیم عزاداران در حرم هم دلتنگی خادمان را بیشتر کرده و مسئولیتشان را بیشتر، چرا که باید نائب‌الزیاره میلیون‌ها عاشق و دلداده حضرت رضا(ع) هم باشند.

امشب به سنت هر ساله، آیین خطبه‌خوانی شب شهادت امام رضا(ع)، در صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر رضوی برگزار شد و تنها جمع محدودی از خادمان با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در آن حضور یافتند.

در کنار این خادمان سوگوار، جمعی از مسئولان و شخصیت‌ها همچون آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی؛ نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی و برخی مسئولان کشوری و لشکری نیز حضور داشتند و مراسم عزاداری و خطبه‌خوانی شب شهادت را برگزار کردند.

در این مراسم، تولیت آستان قدس رضوی در سخنانی شهادت حضرت رضا(ع) را به همه عاشقان ایشان تسلیت گفت و مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) نیز در رثای امام، مرثیه‌خوانی کردند.

حاج علی ملائکه، مداح و ذاکر اهل بیت(ع) در این آئین معنوی، نوای دلدادگی سر داد و حال و هوای مراسم را امام رضایی کرد. قرائت خطبه شب شهادت امام رضا(ع) که شامل اقرار به یگانگی ذات اقدس پروردگار، حمد و ستایش خداوند و نثار درود و رحمت به رسول اکرم(ص) و سلام و صلوات بر ائمه معصومین(ع) است، توسط حجت‌الاسلام و المسلمین غفاری قرائت و با نوای حاج رضا نبوی همراه شد.

پس از پایان خطبه‌خوانی، خادمان این آستان ملکوتی در صفوفی منظم، با لاله‌های شمع افروخته و چشمان اشک‌بار، گرداگرد صحن انقلاب حرکت کردند و همنوا با مرثیه سرایان به عزاداری و سوگواری پرداختند. در این مراسم ولی‌الله کلامی؛ شاعر آئینی کشورمان نیز در مدح و ثنای هشتمین امام شعرخوانی کرد و سپس حاج مهدی رسولی؛ مداح  و ذاکر اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به زبان فارسی و آذری به مرثیه‌سرایی و ذکر مصیبت پرداخت.

خطبه‌خوانی یک آئین سنتی است که بر اساس وقفنامه علیشاه حاکم وقت خراسان در ۱۱۶۰ هجری قمری همه ساله در شب شهادت حضرت امام رضا (ع) و شب عاشورای حسینی در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود. این آئین معنوی در دو نوبت یکی در شب شهادت حضرت سید الشهدا(ع) و دیگری شب آخر ماه صفر و سالگرد شهادت حضرت ثامن الحجج(ع) در حرم مطهر رضوی اجرا می‌شود.

برچسب‌ها