به گفته منابع آگاه، ترکیه، از اعضای پیمان ناتو، در راستای عزم خود برای به روزرسانی تجهیزات نیروی هوایی‌اش، پس از آنکه سفارش خرید اف-۳۵ راه به جایی نبرد، درخواست خرید ۴۰ فروند جنگنده اف-۱۶ ساخت لاکهید مارتین و حدود ۸۰ کیت بروزرسانی هواپیماهای فعلی خود را از آمریکا کرده است.

ترکیه به دنبال خرید ۴۰ فروند اف-۱۶ از آمریکا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از رویترز، این معامله‌ چند میلیارد دلاری، هنوز در حال گذراندن مراحل تایید "فروش نظامی خارجی" است، که منوط به تایید وزارت خارجه و کنگره آمریکا است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره گفت: طبق پروتکل‌های موجود، این وزارتخانه تا زمانی که به طور رسمی به کنگره اطلاع داده نشده است، فروش یا انتقال نظامی پیشنهادی را تأیید یا درباره آن اظهارنظر نمی‌کند.

آنکارا پیش از این خواستار خرید ۱۰۰ فروند اف-۳۵ ساخت لاکهید مارتین شده بود، اما با خرید سیستم دفاعی اس-۴۰۰ از روسیه، این قرار داد توسط آمریکا فسخ شد.

همکاری چند-ده ساله آمریکا و ترکیه، که هر دو از اعضای پیمان ناتو هستند، در ۵ سال گذشته دستخوش التهابی بی‌سابقه بوده است. اختلافات در مورد سوریه، روابط نزدیکتر آنکارا با مسکو، جاه طلبی‌های ترکیه در مدیترانه شرقی، اعلام جرم آمریکا علیه یک بانک دولتی ترکیه و تضعیف حقوق و آزادی‌ها در ترکیه از دلایل این التهاب است.

از آنجا که به دلیل خرید سامانه اس-۴۰۰ و مشکلات حقوق بشری در ترکیه دیدگاه کنگره آمریکا نسبت به آنکارا در سال‌های اخیر، روبه افول بوده‌ است، به نظر می‌رسد تایید کنگره آمریکا برای این خرید سخت به دست بیاید.

خرید اس-۴۰۰ها همچنین تحریم‌هایی را برای ترکیه به دنبال داشت. آمریکا در دسامبر ۲۰۲۰ اداره صنایع دفاع ترکیه و اسماعیل دمیر، ریاست آن را به همراه ۳ کارمند دیگر این اداره در لیست سیاه خود قرار داد.

از همان زمان، آمریکا به دفعات به ترکیه درباره خرید تسلیحاتی از روسیه هشدار داده است، اما در هفته گذشته، رجب طیب اردوغان، ریاست جمهوری ترکیه، از قصد آنکارا برای خرید محموله دوم سامانه اس-۴۰۰ از روسیه خبر داد؛ اقدامی که می تواند شکاف ترکیه با واشنگتن را عمیق‌تر کند.

در گنگره آمریکا، حمایتی دوحزبی برای واداشتن بایدن، رییس جمهور آمریکا به اعمال فشارهای بیشتر بر آنکارا، عمدتا به خاطر خریدش از روسیه و مسائل حقوق بشر وجود دارد.

ترکیه در مقابل گفته ‌است که به روابط بهتر با آمریکا در دوره ریاست جمهوری بایدن امید دارد.

گزارش درخواست خرید اف-۱۶ ترکیه، نخستین بار توسط نشریه دفاعی یونان منتشر شد.

برچسب‌ها