پرونده تیم ملی کشتی فرنگی در جام جهانی با رکوردهایی که برای تیم ملی به جا ماند، طلایی بسته شد.

رکورد ‌زنی در فرنگی به سبک ایرانی

در روز پایانی جام جهانی کشتی فرنگی که در اسلو پایتخت نروژ برگزار شد، میثم دلخانی نماینده وزن ۶۳ کیلوگرم ایران در دیدار فینال مقابل لری ابولادزه از گرجستان به روی تشک رفت و در پایان در یک مبارزه سخت و نفسگیر با نتیجه ۵ بر ۴ به برتری رسید و با شایستگی بر سکوی نخست جهان ایستاد. اما  در وزن ۶۷ کیلو محمد رضا گرایی، قهرمان المپیک مقابل عبدالله اف روس در فینال جانانه موفق شد طلای جام جهانی را هم به گردن بیندازد. او در این کشتی هوشمندانه ۵ بر ۲ حریف سرسخت خود را ناکار کرد. گرایی در نیمه‌نهایی با راماز زویدزه از گرجستان مبارزه کرد که با نتیجه ۷ بر ۶ پیروز شد. سال ۲۰۲۱ را باید برای گرایی سالی فراموش نشدنی دانست. یک قهرمانی المپیک و یک قهرمانی جهان نتیجه تلاش‌های پهلوان شیرازی بود.

تاریخ سازی فرنگی کاران

بدین ترتیب کاروان کشتی فرنگی کشورمان  با چهار طلا توسط محمدهادی ساروی، علی‌اکبر یوسفی،میثم دلخانی و  محمدرضا گرایی، دو برنز توسط محمدعلی گرایی و پژمان پشتام موفق به کسب نایب قهرمانی جهان شد. روس ها در این دوره از رقابت‌ها در مجموع امتیازات بر سکوی نخست ایستادند.

کاروان کشتی فرنگی کشورمان در مسابقات جهانی ۲۰۱۹ که در نورسلطان برگزار شد سه برنز توسط محمدعلی گرایی، سعید عبدولی و علیرضا نجاتی کسب کرد و در نهایت با ۷۵ امتیاز در رده چهارم جهان قرار گرفت، اما شاگردان محمد بنا در این دوره از مسابقات در اسلو نروژ هم تاریخ‌سازی کردند و هم رکورد شکستند.

طلسم هفت ساله شکست

کشتی فرنگی کشورمان آخرین باری که موفق شد طلای جهان را کسب کند مربوط به مسابقات جهانی سال ۲۰۱۴ است، جایی که در تاشکند حمید سوریان موفق شد طلای ۵۹ کیلوگرم را بدست آورد. پس از هفت سال سرانجام طلسم شکست و کشتی فرنگی  چهار طلای با ارزش در این مسابقات کسب کرد.

 نخستین طلای سنگین‌وزن

یوسفی در لحظات نزدیک به اعزام جایگزین امین میرزازاده به دلیل مبتلا شدن به کرونا شد و در ترکیب تیم ملی قرار گرفت. این ملی‌پوش کشورمان موفق شد در فینال مسابقات جهانی با برتری مقابل گدخاری از روسیه دارنده مدال برنز اروپا برای نخستین بار طلای سنگین‌وزن را کسب کند.

۴ طلا

چهار فینالیست در مسابقات جهانی کشتی فرنگی اتفاقی است خوب که اهالی کشتی آن را تجربه نکرده‌اند. البته این نکته قابل ذکر است که فرنگی‌کاران کشورمان در میادین مختلف جهانی سابقه حضور در فینال در دو وزن را داشته‌اند که می‌توان به طلای سوریان و نقره امید نوروزی در مسابقات جهانی ۲۰۱۴ اشاره کرد. کسب دو طلا نیز در مسابقات جهانی ۲۰۱۱ اتفاق افتاد جایی که در استانبول امید نوروزی و سعید عبدولی این افتخار را کسب کردند.

برچسب‌ها