مدیرعامل توانیر از حمایت کمیسیون انرژی مجلس از تعرفه پلکانی برق خبر داد و گفت: با این وجود برای بررسی برخی شکایات تعرفه ای مشترکان کمیته ای مشترک بین وزارت نیرو و کمیسیون انرژی تشکیل شد.

حمایت مجلس از تعرفه پلکانی برق/شکایات تعرفه ای بررسی می شود

به گزارش قدس آنلاین، در چند ماه گذشته تعرفه برق مصرفی مشترکان با اعمال تعرفه‌گذاری پلکانی(IBT) محاسبه شده است. مهمترین ویژگی این مدل قیمت‌گذاری این است مشترکینی که دوبرابر الگوی متعارف مصرف می‌کنند قیمت صادراتی برق را می‌پردازند و یارانه‌ای به آنها تعلق نمی‌گیرد. به همین منظور نمایندگان مجلس جلسه‌ای را به منظور بررسی ابعاد این طرح با مسئولین صنعت برق برگزار کردند.

محمدحسین متولی زاده، مدیرعامل توانیر در گفتگو با خبرنگار مهر درباره جلسه مسئولان صنعت برق با اعضای کمیسیون انرژی مجلس گفت: جلسه خوبی بود و ابعاد طرح در جلسه بررسی و گزارشی به نمایندگان ارائه شد. خوشبختانه نمایندگان در صدد حمایت از عموم مردم که مصرف متعارف دارند برآمدند و تاکید کردند که برای مشترکین پرمصرفی که تعدادشان کم است، اصلاح تعرفه و کاهش یارانه اقدام درستی بوده است و به این ترتیب از پلکانی شدن تعرفه که دو ماه قبل انجام شد، حمایت کردند.

وی افزود: با این وجود برای بررسی شکایاتی که از سوی مشترکان درباره تعرفه‌ها مطرح شده و در صورت لزوم، انجام برخی اصلاحات، یک کمیته مشترک بین وزارت نیرو و کمیسیون انرژی مجلس تشکیل شد.

مدیرعامل توانیر در پاسخ به ابهامات ایجاد شده برای مشترکینی که هزینه برق مصرفی آنها خیلی زیاد شده است گفت: در شش ماهه اول امسال بیش از ۸۵ میلیون قبض صادر شده است و با وجود آنکه ما تلاش کرده ایم که دخالت انسان و مأمور برق را به حداقل برسانیم اما احتمال اشتباه بدلیل آسیب دیدگی کنتور برق و یا اتصالی در منزل اشخاص وجود دارد و کسانی که احساس می‌کنند تفاوت خیلی فاحشی در تعرفه برق شأن ایجاد شده به ادارات توزیع برق مراجعه کنند.

همچنین هادی بیگی نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به پلکانی شدن تعرفه برق مصرفی مشترکان گفت: برخی مشترکان که با افزایش شدید تعرفه برق مصرفی مواجه شده بودند، قبوض خودشان را به کمیسیون انرژی فرستاده بودند و ما پس از بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که مشکلی وجود ندارد و طبق قاعده مصوب، تعرفه برق مصرفی محاسبه شده و افزایش تعرفه رخ داده است.

این عضو کمیسیون انرژی افزود: تا قبل از تعرفه گذاری پلکانی اینطور بود که هر چه مصرف بالاتر می‌رفت قیمت هم بالا می‌رفت ولی ضریب افزایش قیمت کمتر می‌شد و هیچ بازدارندگی ای نداشت اما در تعرفه گذاری پلکانی که دو ماه است اعمال شده، هدف این است کسانی که با مصرف بالای خودشان به منافع ملی ضربه می‌زنند از یارانه کمتری برخوردار شوند.

وی تصریح کرد: نکته مهمی که در جلسه کمیسیون انرژی با مسئولان صنعت برق مطرح شد، این بود که توضیح و فهم این قاعده برای مردم مشکل است و مردم باید کاملاً بفهمند که مبنای محاسبه قیمت برق چگونه است و قرار شد تا این امر به صورت ساده‌تر برای مردم توضیح داده شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه مشترکان پرمصرف ۲ درصد از کل مشترکان را تشکیل می‌دهند و از دهک‌های بالای درآمدی هستند گفت: اعمال تعرفه پلکانی و دریافت قیمت برق با قیمت برق صادراتی، هیچ تأثیری بر زندگی این دهک‌ها ندارد و کمیسیون انرژی مجلس هم موافق است و تاکید دارد مشترکینی که مصرف بالا دارند باید هزینه تمام شده و واقعی انرژی مصرفی شأن را بپردازد.

منبع:

انتهای پیام/

برچسب‌ها