طبق گزارش یک رسانه صهیونیستی، روز چهارشنبه کنفرانس دو روزه مقامات ارشد امارات، بحرین، مصر، اردن، مغرب، سودان و رژیم صهیونیستی در امارات پایان یافت.

برگزاری اولین نشست مقامات ارشد اسرائیلی و شش کشور عربی

به گزارش قدس آنلاین، رسانه صهیونیستی «جوییش اینسایدر» گزارش داد مطلع شده که مقامات ارشد رژیم صهیونیستی و شش کشور عربی که به عادی‌سازی روابط با این رژیم پرداخته‌اند، اولین دیدار چندجانبه بین نمایندگان ارشد هفت کشور را در امارات متحده عربی برگزار کردند. 

طبق این گزارش، این کنفرانس دو روزه که روز چهارشنبه به پایان رسید، «ان۷» نام گرفت «ان» اول کلمه normalization به معنای عادی‌سازی و ۷ برای تعداد مشارکت‌کنندگان. این نشست بعد از شش ماه برنامه‌ریزی به میزبانی بنیاد Jeffrey M. Talpins و شورای آتلانتیک برگزار شد.

بر اساس گزارش رسانه صهیونیستی، مقامات ارشد امارات، بحرین، مصر، اردن، مغرب، سودان و اسرائیل در این کنفرانس شرکت کردند.

به نوشته جوییش اینسایدر، در حالی که این سازمان‌ها اعلام کردند آزاد نیستند فاش کنند که در این کنفرانس چه کسانی حضور داشتند، اما معاون وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی و وزیر همکاری‌های منطقه‌ای این رژیم تصاویری از دیدارهای خود در ابوظبی با «نصرالدین عبدلباری» وزیر دادگستری سودان را در توییتر منتشر کردند.

«ویلیام وکسلر» مدیر ارشد مرکز رفیق حریری و برنامه‌های خاورمیانه در شورای آتلانتیک در خصوص این نشست گفت: هدف ما این بود که شکاف‌های تاکنون در روند عادی‌سازی را شناسایی کنیم و ببینیم که در کجا می‌توانیم سهیم باشیم. ما دیدیم که پیشرفت‌ها عمدتا به صورت دوجانبه انجام شده و فکر کردیم که یک رویکرد چند جانبه می تواند ارزش افزوده‌ای را برای کشورهای مشارک ارائه دهد. 

به گزارش این رسانه، همین چند هفته پیش، «مریم الصدیق المهدی» وزیر خارجه سودان که کشورش یک سال پیش روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کرده- با پیشرفت اندکی از آن زمان - روابط دو طرف را کم اهمیت جلوه داد. وی به نشریه نشنال گفت: هیچ نشانه‌ای از عادی‌سازی با اسرائیل وجود ندارد ... و هیچ مذاکره‌ای در سطح رسمی در بین نیست. 

در حالی که یک سال از ارتباط سودان با رژیم صهیونیستی می‌گذرد اما اوضاع اقتصادی این کشور آفریقایی طی سال گذشته نه تنها بهبود نیافته بلکه با وخامت بیشتری همراه شده است. این در حالی است که سودان از طریق ارتباط با رژیم صهیونیستی قصد داشت تا فشارها و تحریم‌های آمریکا علیه خود را کاهش داده و گشایش اقتصادی ایجاد کند.

در همین حال، دولت آمریکا در حال فشار به سودان برای امضای توافق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و برقراری روابط دیپلماتیک با آن است.

شبکه صهیونیستی کان با اشاره به این موضوع نوشت فشار آمریکا به سودان یکسال پس از آن  صورت می‌گیرد که خارطوم در حال پاپس کشیدن از توافق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است و این موضوع به دلیل اختلافات میان دولت سودان،‌ ارتش و مقام‌های رده بالا در این کشور آفریقایی است.

علی‌رغم تبلیغات گسترده رسانه‌های صهیونیستی و آمریکایی درباره عواید و منفعت‌هایی که توافق‌های سازش کشورهای عربی با این رژیم دارد، اکنون گفته می‌شود که با گذشت حدود یک سال از امضای این توافق اما بسیاری از وعده‌های داده‌ شده به آن کشورها محقق نشده است.

در ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ میلادی بود که کاخ سفید اعلام کرد رژیم صهیونیستی و سودان، با میانجی‌گری دولت وقت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ»، روابط دیپلماتیک را از سر گرفته و در عرض چند هفته قرار بود هیأت‌هایی از دو طرف برای پیشبرد همکاری‌های مختلف با هم دیدار کنند.

بر اساس این گزارش، در حالی که آمریکایی‌ها نیز به سودان وعده سرمایه‌گذاری‌های هنگفت در بسیاری پروژه‌های زیرساختی در سودان را داده بودند اما منابع مطلع می‌گویند که تاکنون این اتفاق رخ نداده است.

برچسب‌ها