مدیرکل فرهنگی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گفت: ۸۷ تن از منتخبان مرحله استانی مسابقات سراسری قرآن مدهامتان ۲۷ تا ۲۹ مهرماه در مشهد به رقابت می‌پردازند.

مشهد میزبان ۸۷ منتخب مرحله کشوری مسابقات قرآن مدهامتان

به گزارش قدس آنلاین، مجتبی میرزایی‌نسب امروز در نشست خبری مرحله کشوری چهاردهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان افزود: ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با سابقه ۱۴ ساله در برگزاری این رقابتهای قرآنی هماهنگی و برنامه‌ریزی لازم در خصوص این مسابقات را انجام داده است و این سومین سالی است که خراسان رضوی میزبانی این رقابت‌ها را بر عهده خواهد داشت.

وی گفت: مسابقات و فعالیت‌های قرآنی به عنوان فعالیت محوری و مبنایی در کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور مورد توجه ویژه این کانونها قرار دارد.

مدیرکل فرهنگی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد اضافه کرد: مسابقات مرحله استانی مدهامتان، در شرایط خاص شیوع کرونا و محدودیتهای ناشی از آن به شکل غیرحضوری و متمرکز توسط ستاد تهران برگزار شد اما با توجه به تغییر وضعیت شیوع کرونا در ماه جاری، مرحله نهایی به شکل حضوری و با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی در مشهد برگزار می‌شود.

میرزایی‌نسب گفت: مرحله مقدماتی و استانی این رقابتها با حضور مجازی ۱۲ هزار و ۷۲۰ نفر شرکت کننده از ۲۹ استان کشور برگزار شد که در نهایت از این تعداد ۶۵۲ نفر به عنوان منتخبان استانها مورد تجلیل قرار گرفته و از آن میان ۸۷ نفر به بخش کشوری راه یافتند.
وی داوری این رقابتها را بر عهده داوران مسابقات بین المللی و ملی دانست و گفت: ترکیب هیات داوران رقابتهای برادران بر عهده آقایان یاری‌گل از تهران در بخش تجوید، سیدجواد سادات‌فاطمی از خراسان رضویی در بخش وقف و ابتدا، محمدصادق زارعان در بخش حُسن حفظ از آذربایجان شرقی، عباس هاشمی در بخش لحن مسابقات از استان بوشهر، حامد ولی زاده نیز در بخش صوت آذربایجان غربی خواهد بود و محمد مقومی، نظارت بر مسابقات بخش برادران را بر عهده خواهد داشت.
مدیرکل فرهنگی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد اضافه کرد: خانم ها خطیب در بخش وقف و ابتدا از خراسان رضوی،  هیبتیان در بخش صوت از اصفهان، کوچکی در بخش لحن از تهران و شبانی قهرودی حُسن حفظ و الماسی در بخش تجوید داوری رقابت های خواهران را برعهده خواهند داشت و ناظر این بخش نیز استاد موسوی‌نیا از خراسان رضوی است.

میرزایی نسب افزود: آقایان در چهار رشته قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ کل قرآن و اذان به رقابت می پردازند و خواهران در ۲ بخش قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم در این مسابقات شرکت می کنند.

وی گفت: در مرحله استانی از مجموع ۱۲ هزار ثبت نام شده، چهار هزار نفر زن بودند و حاضران در مرحله نهایی نیز ۲۲ نفر زن و ۶۵ نفر مرد هستند.

چهاردهمین دوره مسابقات قرآن مدهامتان ویژه اعضای کانونهای فرهنگی هنری مساجد

مدیرکل فرهنگی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خاطرنشان کرد: در مرحله کشوری مسابقات سن شرکت کنندگان ۱۶ تا ۳۲ سال است و در این دوره برای نخستین بار همه شرکت کنندگان در مرحله مقدماتی عضو کانونهای فرهنگی هنری مساجد بوده اند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی نیز گفت: از میان ۲۶ هزار کانون فرهنگی مساجد در کشور، خراسان رضوی و اصفهان با داشتن هزار و ۸۰۰ کانون، بیشترین کانونهای فرهنگی هنری را دارند.

محمد ابدالی‌تکلو افزود: برای نخستین بار چهاردهمین دوره مسابقات مدهامتان فقط مختص اعضای کانون ها برگزار شده است چرا که معتقدیم اگر ثبت نام تخصصی باشد این امر باعث می شود جوانان و نوجوانان به انگیزه حضور در مسابقات مدهامتان، برای حضور در کانونهای فرهنگی هنری مساجد ترغیب و تشویق شوند.

وی گفت: هر استان حداقل یک شرکت کننده و حداکثر هفت شرکت کننده در این رقابتها دارد و استانهای خراسان رضوی، تهران، گیلان و اصفهان به ترتیب بیشترین تعداد شرکت کنندگان را دارند.

ابدالی تکلو اظهار داشت: آیین افتتاحیه چهاردهمین دوره مسابقات مدهامتان ۲۷ مهر و اختتامیه آن ۲۹ مهرماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و چهره‌های مطرح قرآنی و فرهنگی در مشهد برگزار می‌شود.  

هزار و ۸۲۹ کانون فرهنگی و هنری مساجد با ۱۳۰ هزار عضو در خراسان رضوی فعال هستند.

"مُدهامتان" آیه ۶۴ سوره الرحمن و کوچکترین آیه قرآن است که تنها از یک کلمه "مُدهامتان" تشکیل شده که به معنای "دو باغ سبز و سیراب است که از غایت سبزی رنگشان به سیاهی زند".  این کلمه در زبان عربی تثنیه "مُدهامه" است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها