پزشک ویروس‌شناس ایرانی گفت: تنها راه قطع انتقال زنجیره عفونت ویروس کرونا در جوامع بشری افزایش سطح واکسیناسیون است.

واکسیناسیون تنها راه قطع زنجیره عفونت کرونا است

به گزارش قدس آنلاین، مهرداد روانشاد افزود: به منظور قطع زنجیره انتقال کرونا باید بخش اعظمی از جمعیت در برابر کرونا واکسینه شوند تا این ویروس در جامعه گردش نکند، زیرا گردش ویروس برابر با انتقال بیماری و افزایش تلفات و مرگ ومیر است.

وی تصریح کرد: برخی از خطرات واکسن که گهگاه در شبکه‌های اجتماعی شایع می‌شود، پایه و اساس علمی نداشته و باید درنظر گرفت، از لحاظ آماری، واکسن کرونا در پیشگیری از ابتلا و مرگ ومیر نقشی اساسی ایفا کرده است.

این استاد علوم پزشکی تاکید کرد: گزارش موارد نادر از مرگ ومیر و وضعیت شدید بیماری دلیل بر عدم کارایی واکسن و همچنین خطرات احتمالی محسوب نمی‌شود. به عنوان مثال، ایجاد لخته خون یکی از عوارضی است که در خصوص واکسن آسترازنکا مطرح می‌شود، اما این عارضه از لحاظ آماری برابر با ۷ نفر در هر یک میلیون نفر است.

وی افزود: به عبارت دیگر، تزریق واکسن آسترازنکا به هر یک میلیون نفر می‌تواند با ایجاد لخته در خون ۷ نفر همراه شود، اما بخش اعظمی از جمعیت در برابر وضعیت شدید بیماری و همچنین مرگ مصون خواهند شد.

روانشاد یادآور شد: در حقیقت مضرات واکسن کرونا در مقابل فواید آن ناچیز است، اما باید در نظر داشت، پس از تزریق هر ۲ دز و همچنین دز یادآور نیز دستورالعمل‌های بهداشتی نظیر استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری فیزیکی باید رعایت شود، چرا که واکسن هم ایمنی صددرصد ایجاد نمی‌کند.

وی افزود: همچنین برخی افراد که در اثر تزریق واکسن مصونیت یافته و بیمار نمی‌شوند، می‌توانند ویروس را در جامعه به گردش درآورند و این مساله می‌تواند خطرناک باشد. بنابراین پس از واکسیناسیون رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی نباید قطع شود تا کشور به نقطه‌ای برسد که زنجیره انتقال ویروس کرونا در جامعه قطع شود.

آیا ویروس کرونا به صورت یک بیماری آندمیک (بومی) خواهد ماند؟

این پزشک ویروس‌شناس همچنین در پاسخ به این پرسش که «آیا ویروس کرونا به صورت یک بیماری آندمیک (بومی) خواهد ماند» گفت: باتوجه به شیوع جهانی و گسترش این ویروس در جوامع مختلف انسانی، به نظر می‌رسد که این بیماری به صورت آندمیک (بومی) درآمده و در جوامع بشری ماندگار شود و در برخی از بازه‌های زمانی مشکل‌ساز شود.

وی یادآور شد: اما این مساله نیز در حقیقت یک فرضیه است و با افزایش سطح واکسیناسیون، کاهش میزان مبتلایان و قطع زنجیره بیماری می‌تواند کاملا از بین برود.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها