شورای عالی سینما با ایجاد برنامه‌های راهبردی و اعمال سیاست‌های متمرکز در سینمای ایران اواسط سال ۸۹ راه اندازی و مدتی بعد منحل شد؛ حالا با روی کار آمدن رییس جدید سازمان سینمایی اتفاقات تازه ای در راه است.

بیم و امیدهای یک تصمیم تازه

تابستان سال ۸۹ بود که شورای عالی سینما با ایجاد برنامه‌های راهبردی و اعمال سیاست‌های متمرکز در سینمای ایران و تقویت مؤلفه‌های سینمای ملی و با هدف پیشرفت همه‌جانبه کمی و کیفی آن در دولت دهم راه اندازی و اولین جلسه این شورا در دی ماه همان سال به ریاست رییس جمهور وقت تشکیل شد و مصوباتی همچون ضرورت تامین تجهیزات فنی سینما، احداث سالن‌های سینمایی، رفع مشکلات بیمه، بازنشستگی و بیکاری هنرمندان و سینماگران، تشکیل سازمان مستقل سینمایی و ... مورد تاکید و موافقت قرار گرفت. گرچه در طول دوران حیات این شورا تصمیمات و برنامه‌ریزی‌های بسیاری شکل گرفت اما فرصت دست نداد همه مصوبات و برنامه‌ها اجرایی شوند.

با روی کارآمدن دولت یازدهم نخستین جلسه این شورا با معرفی اعضای جدید در فروردین ۱۳۹۳ برگزار شد اما به فاصله کمتر از دو سال رئیس وقت سازمان سینمایی از انحلال این شورا به دلیل ناکارآمد بودن آن خبر داد و پرونده شورای عالی سینما در دولت یازدهم بسته شد. حالا محمد خزاعی در راستای تحول و بازسازی انقلابی و اعتلای سینما در گام دوم انقلاب تصمیم به احیای مجدد این شورا پس از وقفه‌ای پنج ساله گرفته است و باید دید سیاست‌های آن تا چه حد به سود سینما خواهد بود و راه اندازی دوباره این شورا با نگاهی عملیاتی به رفع مشکلات سینما می‌انجامد یا خیر.

احمد نجفی یکی از اعضای اولین دوره شورای عالی سینما بود. او با توضیح اینکه در دوران راه‌اندازی این شورا کارهای خوبی انجام ‌شد، می‌گوید: در  دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد این شورا شکل گرفت و جلسات دوره‌ای آن هم به طور منظم برگزار می‌شد و چندین طرح و برنامه آن همچون مالیات، واگذاری ۲۸۵۰ آپارتمان در طرح مسکن مهر به افراد نیازمند سینما انجام شد. تمام این اتفاقات باعث شده بود نسبت به بهبود شرایط امیدوار شویم اما متاسفانه به نتیجه نرسید.

عده‌ای در سینما نمیخواستند شورایی بالای سرشان باشد

وی با بیان اینکه افرادی از بدنه سینما صدمات بسیاری به اقدامات در حال اجرا وارد کردند، تاکید می کند: البته همیشه همینطور بوده و به جای اینکه طرح‌های کارآمد را به سرانجام برسانیم فقط همه چیز را بهم می‌ریزیم، آنهم با نیت‌های شخصی عده ای خاص که بی دلیل شورای سینما را منحل یا تعلیق کردند زیرا این افراد نمی‎خواستند شورایی بالای سرشان باشد که مستقیماً با دولت و رییس جمهور در تماس است و می تواند مشکلات را پیگیری کند، در واقع آنها می خواستند خودشان همه چیز را حل کنند که آن کار را هم نکردند و فقط منافع شخصیشان را در نظر گرفتند و متاسفانه به کج راهه رفتند.

عضو اولین دوره شورای عالی سینما با ابراز خرسندی از تصمیم خزاعی در برپایی مجدد این شورا، یادآور می‌شود: امیدوارم او بتواند کارهای عقب مانده را به سرانجام برساند و وضعیت رفاهی و خدماتی صنوف سینما که دستشان از همه جا کوتاه شده را بهبود ببخشد. آن زمان ما می توانستیم مستقیماً با رییس جمهور صحبت کرده و مشکلات را مطرح کنیم و اتفاقاً گوش شنوایی هم وجود داشت، اما متاسفانه در این هفت هشت سال همه چیز بهم ریخته است.

یک بار برای همیشه جلوی فساد و رانت در سینما را بگیریم

به گفته نجفی؛ مشکل بزرگ دیگری هم وجود دارد که باید سریع‌تر حل شود. او در این باره می‌گوید: ما در شورای عالی سینما مصوب کردیم زمین‌هایی در اختیار سازندگان سالن‌های سینما قرار بگیرد که بتوانیم تعداد سالن‌ها را از ۲۶۰ به ۴۰۰ عدد برسانیم. با این که کار مشکلی بود اما به واسطه آن مصوبه می توانستیم زمین‌های خاصی را برای مجتمع‌های هنری ـ فرهنگی و سالن‌های تئاتر در اختیار بگیریم و به موازات آن با ایجاد فروشگاه‌های فرهنگی برای کسانی که قصد سرمایه‌گذاری دارند قدم مثبتی برداریم که این هم مسکوت گذاشته شد. البته در این میان افرادی هم سالن‌های سینما را پشت درهای بسته و با روابط از شهرداری گرفتند، اینها همان افرادی بودند که نمی‌خواستند کسی جلویشان بایستند و رقابتی شکل بگیرد.ن ا این مسائل باید روشن شده و یک بار برای همیشه باید جلوی این فساد، تبانی و رانت‌ها گرفته شود؛ به نظرم این شورا می تواند این کارها را انجام دهد.

این بازیگر با تاکید بر اینکه امروز سازمان سینمایی با مسائل دیگری مانند اکران بیش از ۲۵۰ فیلم سینمایی روبروست که کرونا هم مزید بر علت شده، تاکید می‌کند: البته پیش‌تر هم این مشکل وجود داشت و شورای اکران مافیابازی بزرگی راه انداخته بود و عده ای فیلم های خودشان را اکران می کردند و کسی رقیبشان نبود. حتی اگر نیت بدی هم نداشتند اما قدم در راهی گذاشته بودند که می خواستند همه چیز در اختیارشان باشد. امیدوارم روزی کسی شجاعت داشته باشد و بررسی کاملی از سالن های سینما و نحوه فعالیت این چند نفر که سینما را به انحصار خودشان درآوردند انجام دهد.

قوانین با نگاه به آینده تصویب شوند

نجفی با بیان اینکه شورا می تواند کمک موثری در جهت ارتقای سینمای ایران باشد، تاکید می‌کند این شورا باید به گونه ای راه اندازی شود که چند سال بعد عده‌ای منحلش نکنند و ضروری است قوانین با نگاه به آینده تصویب شوند.

محمدحسین فرحبخش، کارگردان، تهیه کننده سینما و عضو شورای صنفی نمایش نیز معتقد است شورای عالی سینما جایگاه مهمی در ساختار سینمایی کشور دارد، وی با بیان گفته‌های فوق ادامه می‌دهد: آقای شمقدری سازمان سینمایی و شورای عالی سینما را ایجاد کرد، شورایی که حکم هئیت دولت را داشت بدون این که بخواهد مدارج عریض و طویل حقوقی و قانونی را بگذراند. اما متاسفانه هرچیز خوبی که ایجاد می شود گروه دیگری به دلیل خط و خط بازی‌ها آن را نادیده می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه شورای عالی سینما منحل نشده بلکه فقط جلسات آن برگزار نمی‌شود، ادامه می‌دهد: البته برخی افراد که نگاه دهه شصتی دارند علاقمند بودند آن را منحل کنند که نتوانستند.

شمقدری در انتخاب اعضای شورا اشتباه کرد!

فرحبخش تصریح می‌کند: به نظرم اشتباه بزرگ آقای شمقدری این بود که افراد اشتباهی را برای این شورا انتخاب کرد و از بدنه صنف و کسانی که به تولید اشراف دارند کسی در این شورا حاضر نبود. برگزاری و راه‌اندازی دوباره این شورا بسیار عالی و بااهمیت است اما اگر آقای خزاعی هم اشتباه آقای شمقدری را مرتکب شود این شورا هم به جایی نخواهد رسید، بنابراین او باید در انتخاب اعضا با صنف تهیه کنندگان و کارگردانان مشورت کند و هماهنگ باشد.

وی در پاسخ به ضرورت بازنگری سیاست های مدون در شورای عالی سینما و تغییراتی که طی سال های نبود آن در سینما به وجود آمده، می گوید: به نظرم آیین‌نامه‌ها در حد کلمات نیاز به تغییر دارند. ما مشکل قوانین نداریم، مشکل اصلی ما نگاه است! وزارت ارشاد سال ۶۴ آیین نامه ای برای صدور پروانه نمایش نوشت که تاکنون هم فعال است و تغییراتی جزیی در آن ایجاد شده، جالب است به شما بگویم مدیران وقت طبق این آیین‌نامه فیلم «آدم برفی» و«دیدار» را رد کردند و مدیر مربوطه به من گفت «اگر ما به این فیلم ها اجازه اکران دهیم مساوی است با انقراض جمهوری اسلامی!» پس از سال ۷۶ و به محض اینکه مسئولان جدید روی کار آمدند به استناد همین آیین نامه فیلم‌ها اکران شدند و نه تنها جمهوری اسلامی منقرض نشد که از قبل هم قوی‌تر هم شد. آنجا مشخص شد افراد و نگاهشان به آیین نامه مهم است نه خودِ آیین نامه!

شورای عالی سینما مغتنم است مشروط بر اینکه ...

فرحبخش گفته‌های خود را اینگونه به پایان می‎رساند که حضور شورای عالی سینما مغتنم است به شرط اینکه افرادش درست انتخاب شوند و با صنف‌های مربوطه مشورت کنند.

برچسب‌ها