وزیر دفاع استرالیا امروز (شنبه) گفت، چنانچه واشنگتن برای دفاع از تایوان اقدامی انجام دهد، نپیوستن استرالیا به ایالات متحده «غیرقابل تصور» خواهد بود.

استرالیا: در دفاع از تایوان به آمریکا می‌پیوندیم

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، روز چهارشنبه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود چنانچه تایوان مورد حمله قرار گیرد و چین بخواهد از زور برای تغییر وضعیت کنونی تایوان استفاده کند، ایالات متحده و متحدانش دست به اقدامی می‌زنند اما مشخص نکرد چه خواهد بود.

به دنبال آن، پیتر داتِن، وزیر دفاع استرالیا در مصاحبه با روزنامه آسترلین گفت: غیرقابل تصور است که اگر ایالات متحده انتخاب کند که اقدامی انجام دهد، ما از آمریکا در اجرای آن اقدام حمایت نکنیم. و باز هم، من فکر می‌کنم ما باید در این مورد بسیار صریح و صادق باشیم، به همه حقایق و شرایط بدون تعهد قبلی نگاه کنیم و شاید شرایطی وجود داشته باشد که ما آن گزینه را انتخاب نکنیم، (اما) من نمی‌توانم آن شرایط را تصور کنم.

ارتش چین سه‌شنبه گذشته از گشت‌زنی آماده‌باش رزمی در تنگه تایوان خبر داد و این اقدام به دنبال محکوم شدن سفر هیاتی از کنگره آمریکا به تایوان از سوی وزیر دفاع چین صورت گرفت.

در همین حال وزیر دفاع استرالیا گفت: چین در مورد قصد خود برای رفتن به تایوان بسیار واضح بوده است و ما باید اطمینان حاصل کنیم که سطح بالایی از آمادگی وجود دارد، حس بازدارندگی بیشتری در ما وجود دارد و به نظر من اینگونه است که ما کشورمان را در موقعیت استحکام و قدرت قرار می‌دهیم.

چین توسل به قوه قهریه برای به کنترل درآوردن تایوان را رد نکرده است اما این فرضیه که جنگ قریب‌الوقوع است، رد می‌کند.

برچسب‌ها