توجه به ۵۲۰ نوع گیاه دارویی با ظرفیت ۱۰۰ گونه ای خوراکی ها و توسعه این بخش مهم با استفاده از ظرفیت کم نظیر مراتع در آذربایجان غربی، زمینه ساز جذب سرمایه های بزرگ و حتی کوچک بوده و می‌تواند بخش مهمی از اشتغال مورد نیاز جوانان در این خطه را به خود اختصاص دهد.

۵۲۰ نوع گیاه دارویی در آذربایجان غربی؛ سرمایه پذیر و اشتغالزا

به گزارش قدس آنلاین، گیاهان دارویی یک صنعت نوظهور در بخش کشاورزی با رشد متوسط سالانه ۱۵.۵ درصد است که طبق آمار بین المللی، میزان تجارت جهانی آن در زمان حاضر به ۱۰۷ میلیارد دلار می رسد.

پیش بینی می شود این رقم تا سال ۱۴۰۴ شمسی به بیش از ۴۵۰ میلیارد دلار برسد که در ایران اسلامی و بخش غنی آذربایجان غربی نیز باید خیز بلندی برای سهم بیشتر از این میزان برداشته شود.

موارد مصرف این گیاهان در تولید داروها و مکمل های غذایی گیاهی و ارگانیک و تولیدات مواد غذایی، آشامیدنی و مواد آرایشی و بهداشتی است.

جمع ارزش صادراتی گیاهان دارویی و فراورده های وابسته به آن به بیش از ۶۰۰ میلیون دلار در کشور می‌رسد که می‌تواند زمینه مطلوبی برای اشتغال فراهم کند.

با وجود افزایش سطح کشت گیاهان دارویی در آذربایجان غربی، هنوز هم ۹۰ درصد مواد خام از طبیعت تامین می‌شود که علاوه بر تخریب منابع طبیعی، نیازهای کیفی و کمی کارخانه‌های تولیدکننده را تامین نمی‌کند و توسعه کشت و فرآوری گیاهان دارویی تنها راه تامین پایدار این نیاز خواهد بود.

طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، این استان رویشگاه ۵۲۰ گونه از گیاهان دارویی است که ۷۰ تا ۱۰۰ گونه از آنها جزء گیاهان خوراکی به شمار می‌رود.

یک هزار و ۳۶۰ گونه از گیاهان موجود کشور در طبیعت این استان می‌روید که ظرفیت مناسبی برای انجام مطالعات تحقیقاتی در زمینه گیاهان محسوب می‌شود.

کشت گیاهان دارویی در ۳۷۰ هزار هکتار از مراتع آذربایجان غربی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی در این باره گفت: در سال جاری در سطح ۳۷۰ هزار هکتار از مراتع استان، طرح مرتع داری تلفیقی چندمنظوره کاشت گیاهان دارویی اجرا می‌شود.

هادی قاسمی با اشاره به اینکه هدف از اجرای طرح‌های مرتعداری، مدیریت مراتع، حفظ، احیا و توسعه مراتع، بهره برداری اصولی و اشتغال‌زایی است، اظهارکرد: با برنامه‌ریزی‌های به‌عمل‌آمده، طرح‌های مرتعداری که در گذشته تهیه شده باید بازنگری و اصلاح شوند و برای عرصه‌های مرتعی فاقد طرح به زودی طرح مرتعداری تهیه شود.

وی افزود: پس از اجرای طرح، ۲۵۰ هزار هکتار از طرح‌های مرتعداری تلفیقی تحوبل مدیریت جدید شده و در اختیار بهره برداران قرار خواهد گرفت.

کافه کارآفرینی گیاهان دارویی در ارومیه راه اندازی شد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی هم با اشاره به ظرفیت های گیاهان دارویی در استان گفت: همزمان با هفته کارآفرینی، کافه تخصصی گیاهان دارویی با هدف توسعه اشتغال و در این حوزه، در ارومیه راه اندازی شد.

ابوالفضل عبادی افزود: با توجه به اینکه طی سالیان نه چندان دور، کافه ها و قهوه خانه ها با حضور فعالان حوزه های مختلف در ارومیه و برخی شهرهای دیگر آذربایجان غربی وجود داشت و این قهوه خانه ها، زمینه فراهم شدن کار برای افراد از جمله بناها، کارگران، فعالان بخش ساختمانی و بخش های دیگر را فراهم می کردند، سعی می کنیم در قالب طرح ویژه ای، این کافه ها را تا حد امکان احیا کنیم.

وی اضافه کرد: با این هدف، سعی کرده ایم کافه های مختلف کارآفرینی را راه اندازی کنیم که نخستین مورد آن مربوط به گیاهان دارویی بود که با افتتاح آن، فعالان این بخش می توانند در آن حضور یافته و تشریک مساعی کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی ادامه داد: ظرفیت های گیاهان دارویی در استان بسیار قابل توجه بوده و می توان از این ظرفیت در راستای کارآفرینی، اشتغال و توسعه فرصت های شغلی بهره برد.

تخصیص ۱۶ میلیارد ریال تسهیلات برای علاقمندان به کشت گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی هم با اشاره به تخصیص ۱۶ میلیارد و ۶۸۰ میلیون ریالی تسهیلات قرض الحسنه در استان برای فعالان در بخش گیاهان دارویی گفت: تسهیلاتی با کارمزد چهار درصد از محل صندوق کارافرینی امید تدارک دیده شده است که به کشاورزان فعال در این زمینه پرداخت می شود.

اکبر کرامتی اضافه کرد: ۲۰ میلیارد ریال هم برای کشت پاییزه اختصاص داده شده است که علاقمندان به کشت می توانند با ثبت نام در سامانه سیتا و بارگذاری مدارک نسبت به دریافت وام اقدام کنند.

طبق گفته های وی یارانه نهال و بذر هم امسال برای افراد علاقمند و به کشاورزان پرداخت می شود و اگر افرادی علاقمند به فراوری و بسته بندی و صادرات و عرق گیری و اسانس گیری هستند و یا می خواهند تولید بذر و نهال استاندارد داشته باشند مورد حمایت قرار می گیرند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار داشت: علاقمندان به کار و سرمایه گذاری بعد از تایید طرح می توانند تا ۵۰ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کنند.

وی اظهار داشت: در چند سال اخیر ستاد احیای دریاچه ارومیه فعالیت هایی در این زمینه داشته است که شامل جایگزینی گیاهان دارویی کم آب بر با گیاهان اب بر در ۹ شهرستان زیر حوضه دریاچه بوده و در این راستا معرفی و ترویج کشت آن نیز با جدیت در دستور کار بوده است.

با توجه به ظرفیت هایی که در این گزارش ارائه شد و البته برنامه ریزی هایی که از سوی نهادهای مسوول انجام شده، ضلع سومی به نام جوانان فعال، علاقه مند و جویای کار نیاز است تا از این ظرفیت به بهترین شکل ممکن استفاده کرده و راه را برای تولید، فرآوری، حضور در بازارهای داخلی و البته صادرات فراهم کنند؛ امری که همتی جمعی می طلبد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها