فعالیت صنعت پتروشیمی، از راهکارهای موثر توسعه صادرات و مقابله با ضربه پذیری در وضعیت تحریم است که در این میان، وجود سه مجتمع پتروشیمی و تولید سالانه ۶۶۶ هزار تُن محصول در آذربایجان غربی ضمن کمک به توسعه صادرات، مسیری برای پیشرفت استان ایجاد کرده است.

تولیدسالانه ۶۶۶هزار تن محصول پتروشیمی مسیری برای توسعه آذربایجان‌غربی

به گزارش قدس آنلاین، توجه به محورهای درون‌زایی و برون‌نگری برای مقابله با تحریم‌ها از مهمترین موارد مورد تاکید امروز ایران است تا بتوان کشور را به خوداتکایی کامل رساند.

بهینه سازی تولیدات و توجه بیشتر برای جلوگیری از خام فروشی از مواردی هستند که منجر به افزایش میزان درآمد در بخش صادرات شده و می‌توان گفت که این ۲ عامل موتور محرکه توسعه صادرات در برخی موارد هستند که توجه به صنعت پتروشیمی شاه کلید راه اندازی این موتور محرکه به شمار می‌رود.

صنعت پتروشیمی به عنوان یکی از صنایع مهم به شمار می‌رود زیرا با وجود تحریم‌های مختلف می‌توان باز هم از این صنعت برای توسعه صادرات و به نوعی دورزدن تحریم‌ها استفاده کرد، زیرا طیف محصولات پتروشیمی بسیار متنوع است؛ از مواد مورد استفاده در خودروها گرفته تا تولید دارو، مواد شوینده، مواد آرایشی، اسباب و ابزار مختلف از مواردی هستند که با تکیه بر محصولات پتروشیمی‌ها تولید و روانه بازار هدف می‌شود.

آذربایجان غربی نیز با داشتن سه مجتمع بزرگ توانسته از این ظرفیت بزرگ بهره‌مند شود تا در کنار صنایع مختلف صنعتی و معدنی خود در حوزه پتروشیمی نیزعقب نمانده و روند توسعه را در این بخش نیز ادامه دهد.

پتروشیمی به عنوان صنعتی تبدیلی که می‌تواند مانع از خام‌فروشی منابع ارزشمند کشور شود، هم‌اکنون به یکی از ظرفیت‌های اقتصادی مهم آذربایجان‌غربی تبدیل شده که راه اندازی و سرمایه‌گذاری در صنایع پایین دست این صنعت می‌تواند این استان را به یکی از قطب‌های مهم اقتصادی صنایع پایین دست پتروشیمی در کشور مبدل سازد.

سرمایه گذاری ۵۲ هزار میلیارد ریالی در صنعت پتروشیمی آذربایجان‌غربی

اما نباید از نقش سرمایه گذاری این بخش نیز غافل بود و به این امر نیز باید توجه شود که طی سال های گذشته در این بخش ۵۲ هزار و ۱۷۴ میلیارد و ۳۱۹ میلیون ریال هزینه شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با تایید این مطلب به میزان اشتغال زایی این بخش نیز اشاره دارد که سه مجتمع پتروشیمی ارومیه، مهاباد و میاندوآب در این استان فعال است و توانسته برای ۳ هزار و ۸۹۰ نفر از جوانان این منطقه اشتغال زایی کند.

به گفته غلامرضا بابایی این سه مجتمع ظرفیت تولید ۶۶۶ هزار و ۲۰۰ تُن انواع محصولات از جمله، اسید کلریدریک، اسید سولفوریک، کریستال ملامین، سولفات آمونیوم، سولفات پتاسیم (خلوص کمتر از ۹۵ درصد)، ۱-بوتن، پلی اتیلن با چگالی کمتر از ۹۴/۰، پلی اتیلن با چگالی ۹۴/۰ یا بیشتر و اسلاک واکس را تولید و روانه بازار هدف می‌کند.

ظرفیت تولید سالانه پتروشیمی ارومیه ۴۰ هزار تن است

اما ارومیه نیز از این نعمت بی نصیب نبوده و پتروشیمی این شهرستان در کیلومتر ۳۰ جاده ارومیه – مهاباد در زمینی به مساحت ۱۱۰ هکتار  احداث شده است.

این مجتمع دارای چهار واحد فرآیندی تولید کریستال ملامین با ظرفیت تولید سالانه ۱۳۶ هزار تن، سولفات آمونیم ۵۰ هزار تن، اسید سولفوریک ۶۰ هزار تن و سولفات پتاسیم ۴۰ هزار تن  و  همچنین اسید کلریدریک است.

به گفته مدیرعامل جدید شرکت پتروشیمی ارومیه واحد تولید سولفات پتاسیم پتروشیمی ارومیه در سال ۱۳۹۹ به بهره برداری رسید و ظرفیت تولید این بخش سالانه ۴۰ هزار تن است.

پژمان اسدی معتقد است که این بخش بزرگترین واحد تولید این کود با ارزش شیمیایی است که با بهره برداری آن رتبه ایران در تولیدسولفات پتاسیم از رتبه دوازدهم به نهم جهان ارتقاء پیدا کرد.

وی میزان تولید فعلی سولفات را در پتروشیمی ارومیه۲۰ هزار تن اعلام کرده و تاکید دارد نیاز کشور به این نوع کود ۶۰ هزار تن در سال است.

وی با اشاره به صادرات مناسب سایر محصولات این شرکت اضافه کرد که میزان صادرات طی امسال  ۲ برابر کل صادرات سه سال گذشته بوده است و در صورت رفع مشکل صادرات سولفات پتاسیم و رسیدن به تولید ۱۰۰ درصدی این صادرات ۲ برابر خواهد شد.

سرمایه‌گذاری ۱۲ هزار میلیارد ریالی در مجتمع پتروشیمی مهاباد

مجتمع پتروشیمی مهاباد در انتهای خط لوله اتیلن غرب به طول هزار و ۶۰۰ کیلومتری بوده و ۶ واحد پتروشیمی عضو مجموعه هلدینگ باختر (پتروشیمی‌های اندیمشک، لرستان، پلیمر کرمانشاه، کردستان، مهاباد و میاندوآب) در امتداد این خط لوله در مناطق محروم احداث شده که مواد اولیه موردنیاز واحدهای پتروشیمی واقع در مسیر این خط لوله از طریق واحدهای واقع در پتروشیمی بندر امام خمینی (ره) و عسلویه (پتروشیمی کاویان) تامین می‌شود.

این مجتمع در ۱۵ کیلومتری جاده مهاباد به ارومیه در سال ۱۳۹۴ احداث شده و حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال برای آن سرمایه گذاری شده است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی مهاباد با بیان اینکه ۸۵ درصد از محصولات این مجتمع به بازارهای جهانی صادر می شود معتقد است که از مجموع تولیدات این مجتمع ۱۵ درصد آن در صنایع داخل کشور مصرف می شود.

احمد فرهمند با اشاره به ظرفیت اسمی تولید ۳۰۰ هزار تن پلی اتیلن در پتروشیمی مهاباد اضافه کرده که با تلاش کارکنان این مجتمع این میزان تولید هم اکنون به حدود ۳۴۵ هزار تن رسیده است.

وی تاکید کرده که در این مجتمع ۲ محصول پلی اتیلن سبک خطی و بوتن- ۱ تولید می شود که قابلیت تنوع تا ۳۰ گرید را داراست، و امسال عمده مقصد صادرات پتروشیمی این شهرستان کشور چین بوده که بیشتر نقش واسط را داشته است.

وی اضافه کرده که محصول این مجتمع علاوه بر چین به کشورهای آلمان، ترکیه، ازبکستان و هندوستان هم صادر شده است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی مهاباد با اشاره به کاربردهای مختلف صنایع پایین دستی در صنایع پزشکی، کشاورزی، لوازم خانگی و صنایع پلاستیکی، ادامه داده که با کاهش صادرات مواد خام و افزایش تولید و صادرات و توسعه صنایع پایین دستی، افزون بر قطع وابستگی و رفع نیازهای داخلی، تولیدات و صادرات کشور بیشتر براساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهوری منطبق خواهد شد.

فرهمند، با بیان این‌که ایجاد صنایع پایین دستی می تواند سه تا چهار هزار شغل در منطقه ایجاد کند، اضافه کرده، توجه به تولید داخلی و بسترسازی برای تحقق این موضوع با بهره گیری از ظرفیت‌های منطقه ای امکان تحقق این هدف را ممکن می کند.

سرمایه‌گذاری ۸ هزار میلیارد ریالی در پتروشیمی میاندوآب

اما در کنار سایر صنایع فعال در شهرستان میاندوآب، صنعت پتروشیمی در این نقطه از استان فعال است و توانسته با جذب هشت هزارمیلیارد ریال سرمایه‌گذاری برای ۴۰۰ نفر از جوانان منطقه اشتغال‌زایی کند.

پتروشیمی میاندوآب ظرفیت اسمی تولید ۱۷۵ هزار تُن پلی‌اتیلن در سال را دارد و خوراک این واحد از طریق خط لوله اتیلن غرب به میزان تخصیصی ۱۴۰ هزار تن در سال تامین می‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت پتروشیمی میاندوآب این مجتمع در سال ۱۳۹۹ در زمینی به مساحت ۵۲ هکتار در ۲۰ کیلومتری محور میاندوآب به سرچم به بهره‌برداری رسیده است.

احد مهدوی با اشاره به اینکه این پتروشیمی جوان ترین پتروشیمی کشور بوده و تاکید دارد که این پتروشیمی ظرفیت تولید سالانه ۱۴۰ هزار تن پلی‌اتیلن سنگین به عنوان نقطه پایانی در شمال غرب ایران به خط اتیلن غرب کشور متصل شده است. چ

به گفته وی برای احداث پتروشیمی میاندوآب  معادل ۴۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی و هشت هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ریالی صورت گرفته است.

وی با اشاره به صادرات پتروشیمی میاندوآب اظهار دارد که بیش از ۸۰ درصد محصول تولیدی این بخش به کشورهای چین، روسیه، ترکیه و کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت پتروشیمی میاندوآب ۲۰ درصد تولیدی این شرکت نیز در بازارهای داخلی عرضه می‌شود.

در آذربایجان‌غربی سه مجتمع پتروشیمی به ظرفیت تولید سالانه بیش از ۶۰۰ هزار تن وجود دارد که شامل مجتمع پتروشیمی ارومیه با تولید سالانه ۱۳۶ هزار تن کریستال ملامین، سولفات آمونیم و اسید سولفوریک، مجتمع پتروشیمی مهاباد با تولید سالانه ۳۳۰ هزار تن پلی اتیلن سبک خطی و سنگین و بوتن -۱ و مجتمع پتروشیمی میاندوآب با تولید سالانه ۱۴۰ هزار تن محصول پلی اتیلن سنگین است که از این تعداد ۲ مجتمع پتروشیمی مهاباد و میاندوآب در طول دولت تدبیر و امید راه‌اندازی شده و به بهره‌برداری رسیده است.

وجود ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک، پنج پایانه مرزی، هم‌مرز بودن با سه کشور، فعالیت ۹ گمرک مرزی و داخلی و همچنین یدک کشیدن نام دروازه اروپا از جمله مهمترین ظرفیت‌های تجاری آذربایجان‌غربی بوده که می‌تواند به بزرگترین دروازه صادراتی ایران به عراق و اروپا برای تولیدات کارخانه‌های پتروشیمی محسوب می‌شود.

همه اتفاقات مهم حوزه پتروشیمی در آذربایجان غربی طی سال‌های گذشته بی سابقه بود و توانسته این استان را هم به یکی از استان های فعال در این حوزه و پیشرو در استفاده از ظرفیت‌های نفتی کشور تبدیل کند که باید این اقدامات، گسترده تر از سال گذشته ادامه یابد تا شاهد تکمیل پازل توسعه پتروشیمی در استان باشیم.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها