مرکبات مازندران در حالی در راه بازارهای جهانی است که دلالان و سودجویان بر سر باغات و بازارهای داخلی سایه انداخته‌اند و فروش میوه‌های نوبرانه دوران رکود خود را تجربه می‌کنند.

مرکبات مازندران در راه بازارهای جهانی/ چرخه معیوب بازرگانی و فروش

به گزارش قدس آنلاین، همزمان با اوج گرفتن فصل برداشت مرکبات، میوه‌های نوبرانه استان در راه بازارهای جهانی است اما در داخل، حال و روز باغداران خوش نیست و دلالان بر بازار این محصول سایه انداخته‌اند.

خرید مرکبات تا کیلویی پنج هزار تومان حکایت از چنبره واسطه‌ها بر بازار نوبرانه های استان دارند، مفت می خرند تا جیب شأن را از فروش در بازارهای خارجی و دیگر استان‌ها، پرس که کنند.

طالب موسوی باغداری که در حال برداشت مرکبات است و نگران سرما و آفت زدگی محصول را دارد، می‌گوید: واسطه‌های زیادی برای خرید مرکبات بر سر باغم آمدند و قیمت‌های پیشنهادی آنان بس عجیب و ناجوانمردانه است.

سایه دلالان بر سرباغات مازندران

این باغدار مازندران با بیان اینکه دلالان خطر افت و افت زدگی محصول را بهانه‌ای قرار داده‌اند تا آن را با قیمت پایین خریداری کنند، ادامه داد: تا کیلویی پنج هزار تومان بر سرباغ پیشنهاد دادند و با این قیمت نه تنها هزینه‌های تولید را کسب نمی‌کنم بلکه ضرر خواهم کرد.

وی هزینه‌های بالای انبارداری، کارگری، بسته بندی و از همه مهمتر حمایت نشدن را دغدغه هرساله باغداران بیان کرد و گفت: به این دلیل هرساله از سطح باغات کاسته و تبدیل به ویلا و ساختمان می‌شود.

در بازارهای مازندران ومیوه فروشی‌ها قیمت مرکبات چندبرابر سرباغ است و پرتقال‌های نوبرانه از کیلویی ۱۲ تا ۱۸ هزار تومان به فروش می‌رسد و جیب باغدار از این قیمت‌های حبابی خالی مانده است.

با این حال کارشناسان به کشاورزان و باغداران توصیه می‌کنند تا از عرضه یکباره محصول برای جلوگیری از افت محصول خودداری کنند، هادی ایزدی مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی مازندران از باغداران خواست تا به رنگ گیری میوه و قند آن برای چیدن توجه کنند، افزود: هرجا شرایط مهیا شد، میوه برای چیدن رسیده است.

وی با بیان اینکه فصل برداشت مرکبات در مناطق مختلف استان شروع شده است، درباره رنگ آوری مرکبات گفت: رنگ آوری در بازارهای محلی انجام نمی‌شود اما سبززدایی با گاز اتیلن ضرری برای مصرف کننده ندارد.

وی با عنوان اینکه در سال جاری رنگ آوری میوه روی درخت به خوبی انجام شده چندان مشکلی نداریم، گفت: علاوه براین هزینه‌های رنگ آوری بالا رفته است.

ایزدی ادامه داد: برخی کشورها طالب میوه‌های نارنجی رنگ هستند و در عین حال برخی واحدهای سورتینگ دست به رنگ آوری می‌زنند که بیشتر برای عرضه در خارج است.

باغداران میوه‌ها را ذخیره کنند / ‌‬ ظرفیت ۷۰۰ هزار تنی ذخیره سازی مرکبات

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی مازندران با اظهار اینکه در فصل برداشت محصولات کشاورزی به دلیل عرضه زیاد شاهد افت قیمت می‌شویم، گفت: از باغداران تقاضا داریم بخشی از میوه را در انبار ذخیره سازی کنند.

وی با اشاره به ایجاد امکانات در استان گفت: در پایانه روماک ۱۵۰ هزار تن ظرفیت ذخیره سازی داریم که پایانه سبد را در اختیار باغدار قرار می‌دهد.

وی با عنوان اینکه در حال حاضر ۷۰۰ هزار تن ظرفیت انبارداری در استان وجود دارد از باغداران خواست تا از این ظرفیت برای ذخیره سازی و عرضه تدریجی محصول به بازار بهره گیری کنند

مرکبات مازندران از روزهای آینده وارد بازارهای بین المللی می‌شود، ابراهیم قربان نژاد مدیر بازرگانی جهاد کشاورزی با اظهار اینکه در روزهای جاری شاهد آن هستیم که قیکت مرکبات سر باغ و در بازار روند کاهشی داشتیم.

ترکیه به بازار مرکبات عراق رسید / ‌‬ صادرات به کشورهای همسایه

وی با بیان اینکه از ماه‌های جاری صادرات به کشورهای همسایه از جمله ازبکستان در دستور کار قرار می‌گیرد، گفت: در عراق صادرات به کندی انجام می‌شود زیرا قیمت پرتقال ترکیه کمتر از پرتقال ایرانی است.

وی ادامه داد: همچنین مازندران پرتقال شب عید تنظیم بازاری را انجام می‌دهد وپیش بینی می‌شود طی ماه جاری و آینده بازار از رکود خارج شود زیرا ذخیره سازی مرکبات از ماه آینده شروع می‌شود.

قربان نژاد با بیان اینکه برخی دلالان پرتقال را با قیمت کیلویی پنج هزار تومان از باغدار در سر باغ خریداری می‌کنند، گفت: پیش بینی می‌شود که در ماه‌های آتی شاهد افزایش قیمت مرکبات اشد.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها