نخست‌وزیر ژاپن، امروز (شنبه) در اولین سان دیدن خود، بار دیگر بر تعهدش برای در نظر گرفتن "همه گزینه‌ها"، از جمله حمله به "پایگاه‌های دشمن" تاکید کرده و متعهد شد که "نیروی دفاع از خود" قوی‌تری بسازد تا از این کشور در برابر تهدیدات فزاینده کره‌شمالی و چین محافظت کند.

ابراز نگرانی نخست وزیر ژاپن از تهدیدات چین و کره شمالی

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری آسیوشیتدپرس، فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن گفت، وضعیت امنیتی پیرامون ژاپن به سرعت در حال تغییر و وضعیت "از همیشه وخیم‌تر" است، کره شمالی به آزمایش‌های موشک بالستیک خود ادامه می‌دهد و ظرفیت آن را افزایش می‌دهد؛ چین نیز به دنبال تقویت قوای نظامی خود و فعالیت‌هایی درمنطقه است که به شکل فزاینده‌ای "قاطعانه و خودمحور" هستند.

کیشیدا با اشاره به صدها عضو "نیروی دفاع از خود زمینی" ژاپن، گفت: من برای تقویت ضروری قوای دفاعی کشور، تمامی گزینه‌ها، از جمله کسب توانایی "حمله به پایگاه‌های دشمن" را بررسی خواهم کرد.

فومیو کیشیدا که در ماه اکتبر قدرت را به دست گرفت، امروز برای اولین بار شاهد سان سربازان "نیروی دفاع از خود" در آساکا، پایگاه نظامی اصلی این کشور بود. در این مراسم، حدود ۸۰۰ نیروی دفاعی حضور داشتند.

امکان کسب توانایی حمله به پایگاه‌های دشمن با انتقاداتی مواجه بوده است و مخالفان آن، می‌گویند که این طرح نقض‌کننده "قانون جنگ‌گریز" ژاپن است.

در پی نگرانی‌های فزاینده در مورد تشدید اقدامات نظامی چین، روسیه و کره‌شمالی، کابینه کیشیدا در روز جمعه درخواست ۶.۸ میلیارد دلار بودجه دفاعی اضافی تا ماه مارس را تایید کرد؛ بودجه‌ای که قرار است خرید موشک، راکت‌های ضد زیردریایی و دیگر تسلیحات را تسریع کند و در صورت کسب اکثریت آرا در پارلمان این کشور، هزینه‌های دفاعی ژاپن در سال میلادی جاری را به مبلع بی‌سابقه ۵۳.۲ میلیارد دلار می‌رساند که نسبت به سال گذشته، افزایشی ۱۵ درصدی خواهد داشت.

برچسب‌ها