۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴
کد خبر: 778926

شهردار تهران گفت: شهرداری قطعاً در زمینه آلودگی هوا مسئول بوده و وظایفی دارد اما ما حدود ۲ ماه است که مدیریت شهری را به دست گرفته‌ایم و آلودگی هوای پایتخت است.

آلودگی هوا میراث گذشتگان است!

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا زاکانی  درباره موضوع آلودگی هوای تهران در پاسخ به این سوال که در حال حاضر متولی اصلی آلودگی هوای پایتخت کدام نهاد است، اظهار داشت: در زمینه رفع آلودگی هوا همه مسئول هستند و شهرداری هم قطعاً در این زمینه مسئول است و وظایفی دارد اما ما حدود ۲ ماه است که مدیریت شهری را به دست گرفته‌ایم و آلودگی هوای پایتخت میراثی است که از گذشته باقی مانده است.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه قطعاً بخشی از سهم رفع آلودگی‌های پایتخت به شهرداری مربوط است، عنوان کرد: اما در این بحث تنها شهرداری مسئولیت ندارد و دیگر دستگاه‌ها نیز در این زمینه مسئولیت دارند. به علاوه محیط‌های دیگری نیز در شهر وجود دارند که منجر به آلودگی هوا می‌شوند و این محیط‌ها و مراکز مسئولین مختلفی دارند.

وی با بیان اینکه شهرداری در بحث رفع آلودگی هوا در ابعاد مختلف می‌تواند اثر گذار باشد، افزود: در واقع شهرداری در حوزه حمل و نقل شهری، تنظیم چارچوب و مقررات شهری برای کاهش آلودگی، ایجاد فضای سبز برای مقابله با آلودگی و در دیگر موضوعات کمک کننده به کاهش آلودگی هوا مسئولیت و وظیفه دارد.

زاکانی بیان کرد: در شهرداری تهران یکی از مشاورین خود را اختصاصاً ناظر به زیست‌پذیرتر کردن شهر و رفع آلودگی هوا تعیین کرده‌ایم و ناظر به ناوگان حمل و نقلی شهر نیز در حال تجدید نظر هستیم.

وی توضیح داد: به منظور کمک به کاهش آلودگی هوا و در راستای تجدید نظر در سیستم حمل و نقل عمومی شهر، اولین قرارداد ورود ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی به ناوگان اتوبوسرانی شهر منعقد شده است.

شهردار تهران تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم سهم خودمان در کاهش آلودگی هوای پایتخت را محقق کنیم، به سمت ایجاد امکانات برقی و هیبریدی در سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی حرکت خواهیم کرد.

زاکانی ادامه داد: برنامه ما این است که بتوانیم قواعد و مقرراتی را دنبال کنیم که به ازای آن منشاء‌های آلاینده هوا در تهران به سمت حداقلی برود. به علاوه در تلاشیم تا با تعامل با سایر دستگاه‌های کشور نیز شرایط بهتری را برای آب و هوای پایتخت رقم بزنیم.

وی در پاسخ به این سوال که برخی اعضای شورای شهر نسبت به عدم ارائه گزارش از سوی مناف هاشمی مشاور هوای پاک شهردار تهران انتقاد دارند، اظهار داشت: ان‌شاءالله ایشان نسبت به ارائه برنامه‌های خود اقدام خواهد کرد.

با شروع فصل پاییز و افزایش برودت هوا، متاسفانه مدت‌هاست که در شهر تهران شاهد پایداری آلاینده‌ها و ذرات معلق آلاینده هستیم.

وجود این شرایط منجر به پایداری وضعیت آلودگی هوای پایتخت و ایجاد شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و اغلب مردم شهر شده است.

موضوعی که به دلیل تداوم آن وضعیت وخیمی را در شهر رقم زده و بسیاری از نهادها را نسبت به در خطر قرار گرفتن سلامت شهروندان و ایجاد دیگر مشکلات زیست محیطی نگران کرده است.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها