وزیر خارجه آمریکا در کنفرانسی با همتایان خود از کشورهای عضو ناتو، مدعی شد که اقدامات روسیه نگران کننده است و هر گونه تجاوزی، عواقب جدی برای مسکو به همراه خواهد داشت.

بلینکن: هرگونه تجاوز روسیه به اوکراین عواقب جدی خواهد داشت

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از رویترز، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا امروز سه شنبه درباره هر گونه تجاوز نظامی روسیه به شدت هشدار داد.

بلینکن در این باره مدعی شد: هر گونه اقدام تشدید کننده (تنش) توسط روسیه برای آمریکا نگران کننده خواهد بود، همانطور که برای لتونی هم همینطور است و هر گونه تجاوز دوباره، عواقب جدی به دنبال خواهد داشت.

وی اظهارات فوق را در کنفرانسی در کشور لتونی با حضور همتایانش از ۲۹ کشور عضو ناتو که گرد هم آمده بودند تا درباره برآوردهای اطلاعاتی آمریکا در شرق اروپا و همچنین اوکراین گفتگو کنند، مطرح کرد.

همچنین «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو نیز در ابتدای این جلسه گفت که مقاصد روسیه در این زمینه واضح و مشخص نیست.

وی در این باره گفت: ما شاهد قابلیت‌های سنگین، واحدهای زرهی، پهپادها، سیستم‌های جنگ الکترونیک و دهها هزار نیروی روسی آماده رزم هستیم.

«لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس نیز با تکرار مواضع همتای آمریکایی خود، مدعی شد: ما در کنار دیگر دموکراسی‌ها، در برابر فعالیت‌های بدخواهانه روسیه خواهیم ایستاد. ما از اوکراین و ثبات در بالکان غربی حمایت خواهیم کرد. هر گونه صحبتی مبنی بر اینکه ناتو روس‌ها را تحریک می‌کند، به شدت نادرست است. هر گونه اقدام روسیه برای تضعیف آزادی و دموکراسی که شرکای ما از آن برخوردارند، یک اشتباه راهبردی خواهد بود.

همه این ادعاها و اظهارات در حالی بیان می‌شود که وزارت خارجه روسیه در پاسخ به اتهامات وارده از ناحیه طرف‌های غربی، اعلام کرد که اقدامات روسیه در مرزهایش با اوکراین، دفاعی است.

وزارت خارجه روسیه همچنین در ادامه و با اشاره به تحریکات ناتو در مرزهای این کشور، اعلام کرد: ناتو با فرستادن کشتی‌های جنگی و هواپیماها به مناطق نزدیک مرزهای روسیه، عمداً در حال آزمایش قدرت ما است و تلاش می‌کند تا روسیه را مجبور به واکنش کند. در عین حال، اقدامات واکنشی ما کافی، متناسب و محدود است.

وزارت خارجه روسیه همچنین با یادآوری قانونی بودن حضور نظامیان روسیه در شبه جزیره کریمه و رد اظهارات کشورهای عضو ناتو در مورد افزایش حضور نظامی مسکو در اوکراین، اعلام کرد: کریمه بخشی از روسیه است و حضور نیروهای ما در اینجا قانونی است.

برچسب‌ها