معاون خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: خشکسالی همه جای کشور را تحت تاثیر قرار داده و تنها اصفهان نیست، همه دنیا اکنون در گیر کم آبی هستند اما کشور هایی که آب بیشتری دارند نمود کم آبی در آنها کمتر است.

خشکسالی همه جای کشور را تحت تاثیر قرار داده/باید بهره وری مصرف آب را افزایش داد

به گزارش قدس آنلاین، علی مراد اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی امروز در نشست خبری در ارتباط با وضعیت کشاورزان اصفهانی و تامین حق آبه آنها اظهار داشت: بهترین کشاورزان کشور از نظر دانش و خرد کشاورزی در اصفهان هستند که حتی در استان های دیگری نیز با اجاره زمین در حال تولید هستند که این امر نشان از توانایی تولید بالای آنها است.

وی افزود: در اصفهان کارهای خوبی برای توسعه آبیاری تحت فشار و تسطیح لیزری ارضی  انجام شده که راندمان آبیاری در استان را به ۷۰ درصد رسانده در حالی که متوسط این رقم در کشور ۴۰ درصد است.

اکبری ادامه داد: کشاورزان اصفهانی همچنین آمادگی استفاده بهینه از منابع آب را دارند و برای پایداری تولید در استان برنامه داریم.

معاون خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: خشکسالی همه جای کشور را تحت تاثیر قرار داده و تنها اصفهان نیست، همه دنیا اکنون در گیر کم آبی هستند اما کشور هایی که آب بیشتری دارند نمود کم آبی در آنها کمتر است.

وی افزود: حق آبه کشاورزان توسط وزارت نیرو پرداخت می شود. ما نمی دانیم که وزارت نیرو آب کشاورزان اصفهانی را اختصاص داده است یا خیر.

* مصرف آب هندوانه از گندم نیز کمتر است

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به اظهارات جدید نمایندگان درباره تداوم قاچاق خاک به خارج از کشور گفت: تا به حال مستندی در این خصوص به دست ما نرسیده است؛ صادرات خاک صنعتی وجود دارد که در این زمینه قوانین مرتبط نیز موجود است.

وی همچنین با اشاره به پروژه بررسی مصرف آب محصولات کشاورزی آب بر گفت: در این بررسی نتایج جالبی به دست آمد؛ هندوانه که از آن به عنوان محصول آب بر یاد میشود  مصرف آب آن از گندم کمتر است.

 اکبری ادامه داد: هندوانه کاران عمدتا از روش آبیاری تیپ (نواری) استفاده می کنند که بهره وری بالایی دارد و آب به طور مستقیم به ریشه گیاه میرسد؛ اما درباره کشت هندوانه فضا سازی زیادی انجام میشود که پایه درستی ندارد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها