معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت راه و شهرسازی برای هوشمندسازی حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، همکاری‌های مشترکی را تعریف و اجرایی کرده‌اند.

ثبت حریم راه‌های کشور/ تدوین ۵۰ برنامه عملیاتی برای هوشمندسازی سامانه‌های جاده‌ای

به گزارش قدس آنلاین به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به توسعه همکاری‌ها میان معاونت علمی و سازمان راهداری، گفت: با توجه به اهمیت توسعه روابط دوجانبه، تفاهم نامه‌ای بین معاونت علمی و فناوری و وزارت راه و شهرسازی با محوریت همکاری میان ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای امضا شد.

وی افزود: از ۳ سال پیش که این همکاری‌ها آغاز شد، فعالیت‌هایی همچون تعریف و اجرای پروژه‌های مشترک و برگزاری رویداد نوآورانه و فعالیت‌های ترویجی را در اولویت قرار دادیم.

به گفته منطقی، سامانه رگولاتوری مدیریت درخواست‌های حمل کالا در سطح کشور یکی از این تلاش‌ها است. این پروژه شامل مدیریت و یکپارچه‌سازی انواع درخواست‌های حمل بار در کشور برای ایجاد هماهنگی و یکپارچگی میان آنها با هدف برقراری بستر تبادل اطلاعات بین روش‌های مختلف است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: در حال حاضر درخواست حمل بار، از طریق روش‌های گوناگونی اعم از بازارگاه‌ها، درگاه ملی بار، سامانه‌های مدیریت حمل و ... ثبت می‌شوند. عدم هماهنگی و یکپارچگی میان این روش‌ها موجب عدم توزیع بهینه بار و نیز عدم امکان مدیریت یکپارچه آن خواهد شد.

وی افزود: با اجرای طرح مورد نظر، امکان برقراری بستر تبادل اطلاعات بین روش‌های مذکور فراهم شده  است و به این ترتیب امکان مدیریت درخواست‌های حمل و توزیع بهینه بار فراهم خواهد شد که نهایتا منجر به افزایش بهره‌وری، استانداردسازی، اولویت‌بندی، رصد و پایش آنلاین بار و امکان مداخله هوشمند در زیست بوم حمل و نقل کشور می شود.

منطقی همچنین بیان کرد: این پروژه با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در حال انجام است و مورد بهره‌برداری سازمان راهداری قرار خواهد گرفت. هم اکنون نمونه پایلوت این پروژه برای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تهران پیاده سازی شده است.

وی با اشاره به پروژه مشترک دیگر میان ستاد و سازمان راهداری، گفت: تدوین نقشه راه حمل و نقل هوشمند جاده‌ای پروژه دیگری است که با هدف تدوین برنامه عملیاتی و اجرایی هوشمندسازی سامانه های حمل و نقل جاده ای با توجه به نیازها، زیرساخت ها و بلوغ فناوری آغاز شده است.

وی افزود: برای این کار، پیش‌نویس نقشه راه با تدوین۵۰ برنامه عملیاتی اولویت دار برای هوشمندسازی سامانه های حمل و نقل جاده ای تهیه شده و هم اکنون در اختیار دفاتر مربوطه سازمان برای برنامه‌ریزی برای اجرا قرار گرفته است. این پروژه با استفاده از ظرفیت تیم تحقیقاتی دانشگاه تربیت مدرس انجام شده است.

منطقی با اشاه به دیگر همکاری مشترک در این زمینه، بیان کرد: ثبت حریم راه‌های کشور را به عنوان یکی دیگر از عناوین همکاری انتخاب کردیم. این پروژه به ثبت حریم راه های کشور با استفاده از تصاویر پهپادی و ماهواره ای می‌پردازد.

وی افزود: مذاکرات کارشناسی در خصوص این پروژه با شرکت‌های توانمند دانش بنیان از طریق کمیته مشترک متشکل از نمایندگان ستاد و سازمان برای انتخاب مجری و راهبری پروژه در حال انجام است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد سامانه پایش هوشمند ترابری ناوگان را اقدام مشترک دیگر عنوان کرد و گفت: هدف اصلی این طرح ارائه زیرساخت تحلیل کلان داده با هدف انجام تحلیل‌های متعدد بر روی داده‌های گوناگون حمل و نقل و مبتنی بر پروتکل سپهتن است.

به گفته منطقی، این زیرساخت باید قابلیت پردازش حجم بسیار بالای داده‌ها را در زمان بسیار کوتاه دارا باشد و به پردازش‌های هوشمند داده‌ها بپردازد. بر این اساس و مبتنی بر زیرساخت ارائه شده، در این طرح به ارائه سه سرویس هوشمند پرداخته خواهد شد.

وی افزود: خوشه‌بندی رانندگان بر اساس رفتارهای رانندگی، تشخیص انحراف از مسیر رانندگان و تشخیص خواب آلودگی از طریق دوربین‌های سپهتن سرویس‌های هوشمندی است که در این طرح مدنظر است.

منطقی ادامه داد: تشخیص و شناسایی هوشمند رفتار و حالات رانندگان، خصوصا در جاده‌های بین شهری می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش آمار تصادفات ایفا کند. این پروژه با بهره‌گیری از ظرفیت یکی از شرکت‌های دانش بنیان در حال انجام است.

وی یکی از مهم‌ترین اقدامات در این حوزه را احراز هویت الکترونیکی رانندگان دانست و اظهار کرد: در حال حاضر ۳۶۰ هزار راننده کامیون و ۱۴ هزار راننده اتوبوس در کل کشور فعالیت می کنند که این افراد برای دریافت کارت سلامت و کارت هوشمند باید حضوری مراجعه کنند.

منطقی ادامه داد: اجرای احراز هویت الکترونیکی رانندگان می تواند از این مراجعات حضوری پیشگیری کند. 

وی افزود: اطلاع رسانی رویداد به تمامی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی انجام و در آن بیش از ۷۲ طرح دریافت و در نهایت ۲۱ طرح برای حمایت انتخاب شد.

منطقی، با بیان اینکه پروژه احداث کارخانه نوآوری و مرکز نوآوری برای رفع مسایل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز مدنظر این همکاری‌های مشترک است، گفت: برای این کار برنامه‌ریزی‌های اولیه توسط تیم مشترک ستاد و سازمان برای ایجاد کارخانه نوآوری و مرکز نوآوری به منظور استقرار استارت آپ های نوآور و فناور انجام گرفته است. طرح اولیه ایجاد کارخانه نوآوری در دست بررسی کارگروه مشترک ستاد و سازمان قرار دارد.

منطقی با اشاره به تدوین فصلنامه‌های مشترک، گفت: به همت ستاد و سازمان تاکنون ۳ فصلنامه برای انعکاس مسایل و راهبردهای ستاد و سازمان و اطلاع رسانی آخرین فناوری های روز در زمینه سامانه های حمل و نقل هوشمند منتشر شده و در اختیار سازمان‌های مربوطه قرار گرفته است.

وی همچنین بیان کرد: همکاری در تعریف و راهبری رساله های دکتری و پسادکترا نیز اقدام مشترک دیگری است که برای حل مسائل فناورانه سازمان از طریق مقاطع بالای تحصیلات تکمیلی اجرایی شده است. در این راستا تا کنون ۲۰ پروژه در دانشگاه‌های سراسر کشور با همکاری ستاد و سازمان تعریف شده است.

برچسب‌ها