دبیر علمی و هنری نخستین کنگره «شعر سردار سربداران» گفت: فعالیت در بخش فرهنگی یک بخش مهم از انتقام‌یابی ماست؛ یک شعر، ترانه و سرود ناب برای سردار سلیمانی یکی از همان انتقام‌های ما محسوب می‌شود.

 یک شعر ناب برای سردار سلیمانی می‌تواند انتقام ما باشد

به گزارش قدس آنلاین، مرتضی امیری اسفندقه امروز در نشست خبری نخستین کنگره شعر «سردار سربداران» اظهار داشت: در باب سپهبد سلیمانی مراسم شعر کم برگزار نشده و حتی قبل از شهادت وی نیز شاهد برگزاری چنین رویدادهایی بوده ایم و اولین شب شعر و مراسم فرهنگی از سوی دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری انجام شد.

وی افزود: پس از شهادت هم شب شعرهای منطقه ای و محلی برگزار و کتاب های تجمیع سروده ها در مورد سردار شهید منتشر شد. اما این نخستین کنگره است که بزرگتر و جامع الطراف تر از شب شعر است و دقت و رقت قلب بالاتری می طلبد و آمال و آلام دیگری مطرح می کند همچنان که نکات علمی را نیز مدنظر دارد.  این بود که به همت بنیاد سردار سلیمانی اولین کنگره بنا و خشت اول آن نهاده شد.

اسفندقه ادامه داد: بر آن شدیم تمام شعرهایی که در باب سردار سروده شده جمع آوری شود و نیز آنچه از این به بعد قرار است سروده شود. همچنین قرار است نتیجه فعالیت گروه های علمی و پژوهشگران هرچه در این حوزه تلاش و اقدام کنند و حتی فراتر از شعر، از این پس جمع آوری شود.

شعر آینه دار تاریخ و فرهنگ ایران است

وی ادامه داد: شعر در طول تاریخ فکر و فرهنگ ایران اسلامی آینه داری و تاریخ تحولات ایران اسلامی را بررسی کرده است؛  تاریخ عصر مشروطه و یا زمان حافظ در شعر آن دوران دیده می‌شود و بسیاری از مسائل اجتماعی و سیاسی و بطن و متن تاریخ را در شعر هر دوران می بینیم.

وی گفت: ضمن احترام به عواطف همه شاعران در مورد سردار شهید سلیمانی که همه آنها قابل احترام است، بریخ از آثار قابل چاپ نیست، چون بنا نداریم شعر ضعیف در تیررس نگاه ها قرار گیرد، باید اذعان کنیم همه حق دارند شعر بخوانند اما همه نمی توانند شعر بسرایند.

استعدادیابی یکی از اهداف کنگره شعر سردار سربداران است

اسفندقه افزود: در این کنگره ۳۲۲ نفر شرکت کردند که برخی از آنها مستعد هستند، چون کنگره بنا را بر استعدادیابی هم گذاشته و برخی از صاحبان آثار رسیده، درجه شاعری شان در حد استعدادی با قابلیت پرورش یافتن است.

وی افزود: همه آثار دریافتی شعر نیستند برخی از خالقان آثار استعدادهایی دارند که باید شناسایی و آموزش داده شوند، نباید رها شوند، ارتباط این استعدادها با کنگره با هدف حمایت پرورشی حفظ خواهد شد.

وی ادامه با اعلام اینکه کنگره افتتاحیه دارد اما اختتامیه خیر، افزود: این کنگره تازه شروع به بررسی و شناسایی صاحبان آثار خواهد کرد و برگزیده نشده ها رها نخواهند شد.

اسفندقه گفت: بنا داریم صیانت و مراقبت از شخصیت سردار و این مکتب به صورت علمی صورت گیرد، در حوزه شعر قالب آزاد گذاشته شد تا تنوع قالب ها همانند شخصیت سردار که بدون مرزبندی و به عنوان پل ارتباطی محکم میان نیروها بود، در این کنگره لحاظ شود.

وی گفت: بنابراین در تمام قالب ها از همه استان ها اثر خواستیم، اما در حوزه داوری به دلیل برقراری عدالت و نظردهی سنجیده، حوزه ها و قالب های مختلف جدا شدند.

اسفندقه افزود: یک بخش مهم در زمینه فعالیت هایی که باید در مورد سردار سلیمانی مورد توجه قرار دهیم، انتقام یابی است و انتقام یابی ما این است که بخش فرهنگی ما فعال شود، یک شعر و ترانه و سرود ناب برای سردار سلیمانی یکی از همان انتقام های ماست،  

سردار فرصت پالایش دوباره ادبیات داد

وی ضمن تاکید بر هدف کنگره برای آموزش استعدادها گفت: در شعر اگر یک واو جابجا شود شعر زایل می شود، باید جلوی ضایعات گرفته شود و کنگره ها اهدافشان همین است. شهید سلیمانی فرصت داد تا بار دیگر ادبیات را پالایش دهیم. تلاش کردیم در اولین کنگره این خشت را درست بگذاریم،  بنا داریم ساخت و پرداخت شعر با هم باشد، ما ساخت داریم اما پرداخت نداریم، هیچ شاعری در هیچ کجای ایران از پرداخت بی نیاز نیست و کنگره بر آن شده پرداخت شعر را نیز در دستور کار قرار دهد.

موسیقی شعر را نقد می کند

وی سروده های کنگره را قابل ارتباط گیری با موسیقی عنوان کرد و گفت: ما به موسیقی به عنوان یک مدرسه نگاه می کنیم که اثر را نقد و پالایش می کند،  در این کنگره در راه رسیدن به شعرهای فاخر هستیم. به دنبال رسیدن به شعرهای بی عیب هستیم و آنها را با حوزه های مختلف هنری ارتباط می دهیم.

محمد زرویی نصرآباد به عنوان دبیر اجرایی کنگره نیز گفت: حدود ۷۰ اثر از میان آثار رسیده به کنگره به مرحله نهایی راه یافته اند که در مراسم اختتامیه روز ۱۸ آذر از نفرات اول تا سوم هر دو بخش نیمایی و کلاسیک تقدیر خواهد شد.

وی افزود: به دنبال بین المللی کردن کنگره در سال آینده هستیم و رایزنی هایی با شاعران و انجمن های شعر مقاومت و شهادت صورت گرفته است.

زرویی ادامه داد: کتابی از آثار رسیده به کنگره نیز در دست تهیه است که بهترین سروده ها در مورد حاج قاسم در آن گردآوری می شود.

نخستین کنگره شعر سردار سربداران توسط بنیاد «مکتب شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی» با هدف گردآوری برترین اشعار در قالب‌های متنوع به منظور ثبت حماسه شهادت سردار دل‌ها برگزار شده است.

این رویداد ادبی در دو بخش کلاسیک و نو در تمامی قالب‌های شعری اعم از غزل، مثنوی، دوبیتی، قطعه، رباعی، سپید و نیمایی فراخوان ارسال اثر داده بود که بعد از پایان زمان فراخوان و با دریافت ۳۰۰ اثر، داوری آثار شروع شد که در هر بخش، گروهی از شاعران صاحب‌نام کشور، ارزیابی آثار را برعهده گرفتند.
مصطفی محدثی خراسانی و سعید یوسف‌نیا، از شاعران کشور، سرداوران و مسئولان کمیته‌های شعر کلاسیک و شعر نو این کنگره شعری هستند.
داوری آثار بخش کلاسیک را نیز حسین اسرافیلی، هادی سعیدی کیاسری و ناصر فیض برعهده دارند، داوران بخش شعر نو نیز مصطفی علی‌پور، مهدی سیار و حمیدرضا شکارسری هستند.

منبع: ایرنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها