سرپرست معاونت امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر توجه به دیپلماسی هنری در کنار دیپلماسی فرهنگی گفت: باید با استفاده از همه ابزارها، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فرهنگی و هنری ایران‌زمین را به دنیا معرفی کنیم.

داشته‌های فرهنگی و هنری ایران را به دنیا معرفی کنیم

به گزارش قدس آنلاین، محمود شالویی امروز  در آیین رونمایی کتاب دنیای شیشه ای ۲ (نوشته علیرضا بهرامی)  در تالار رودکی ضمن تبریک روز دانشجو با اشاره به اینکه امروز باید در کنار دیپلماسی فرهنگی به دیپلماسی هنری هم توجه کرد، اظهار داشت: این دو دیپلماسی از هم مجزا هستند و باید برای تقویت دیپلماسی هنری بتوانیم آثار هنری و توانمندی های هنرمندان را با بکار گیری همه ابزارها به ویژه رسانه به دنیا معرفی کنیم.
شالویی با اشاره به موافقت نامه های مختلف فرهنگی و هنری با بیش از ۴۰ کشور جهان، گفت : حدود ۵۰ سال از این موافقت نامه ها می گذرد؛ بنابراین نیاز است بررسی و ارزیابی و مشخص شود در این مدت چه میزان توانسته ایم داشته های فرهنگی و هنری را به دنیا معرفی کنیم.

 کتاب دنیای شیشه‌ای ۲، شش سال پس از انتشار جلد نخست آن، درباره تاریخچه اکسپوها از سال ۱۸۵۱ میلادی تا اکسپو ۲۰۲۰ دُبی، منتشر شد.  این کتاب که به قلم علیرضا بهرامی، حاصل سفرها و مستندنگاری‌های او از سال ۲۰۱۰ به کلیه اکسپوهای جهانی و نیز اکسپوهای تخصصی بین‌المللی،  به‌همراه وجوه پژوهشی درباره تاریخچه نمایشگاه‌های صنعتی جهان از ۱۷۹۱ میلادی و نیز اکسپوهای جهانی از ۱۷۰ سال پیش است.

در جلد دوم دنیای شیشه‌ای همچنین بیش از ۸۰۰ تصویر مستندنگاری از اکسپوهای ۲۰۱۵ میلان (ایتالیا) و نیز ۲۰۱۷ آستانه (قزاقستان) و کلیه پاویون‌های حاضر در آنها نیز آمده است. در جلد نخست کتاب نیز که در سال ۱۳۹۴ انتشار یافت، بیش از ۶۰۰ تصویر مستندنگاری از اکسپوهای ۲۰۱۰ شانگهای (چین) و ۲۰۱۲ یوئسو (کره جنوبی) و کلیه پاویون‌های حاضر در آنها منتشر شده بود.

در کتاب دنیای شیشه‌ای ۲ همچنین جدول کامل و استخراجی اکسپوها از سال ۱۸۵۱ تا ۲۰۲۵، شهر و کشور محل برگزاری و همچنین نوع آنها آمده است. علاوه بر این، فهرست نمایشگاه‌های صنعتی جهان از سال ۱۷۹۱ تا قرن حاضر، شهر و کشور محل برگزاری و موضوع آنها نیز برای نخستین‌بار گردآوری و درج شده است.  کتاب دنیای شیشه‌ای ۲ در ۲۴۰ صفحه رنگی قطع وزیری توسط نشر آرادمان و بنیاد فرهنگی هنری رودکی،  انتشار یافته است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها