وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه تهران را از پیش قراولان وحدت در حوزه و دانشگاه دانست و گفت: عناصر اصلی فعال در این زمینه شهیدان والا مقام مفتح و مطهری از اعضای هیات علمی دانشگاه تهران بودند.

دانشگاه تهران از پیش قراولان وحدت در حوزه و دانشگاه است

به گزارش قدس آنلاین، محمد مهدی اسماعیلی امروز  در نخستین نمایشگاه تخصصی که در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه (۲۷ آذرماه) برگزار شد،  با اشاره به جزئیاتی از مناسبت،  افزود: انقلاب و تفکری که منشاء اصلی ایجاد نهضت مردم بود بر مبنای نواندیشی دینی بود که حول محور امام راحل شکل گرفت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: تلاش نهضت مردم بر این بود تا فهمی از اسلام و تشیع بدهد که توان ایجاد تحولات گسترده در دوره معاصر را داشته باشد.

وی افزود: در ۲۰۰ سال اخیر در جامعه ایرانی دوگانه هایی ایجاد کرده بودند که عدم سازش میان دین و تحولات را زمینه سازی می کرد، چون ادعا می شد دین توان اداره جامعه، حل مسائل و مشکلات جوامع انسانی را ندارد؛ بنابراین، بیشتر روی این دوگانه ها اصرار داشتند. دوگانه علم و دین یعنی علم جدید به معنای علم تجربی و محاسباتی با مقوله دین که منشاء وحیانی دارد قابل جمع نیست و آنقدر در آن دمیده بودند که همین اتفاق رخ داد و همین تاکید را روی ملیت و اسلامیت همچنین دوگانه ایران و اسلام هم داشتند.
 

حوزه دانشگاه روی گسل علم و دین

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه حوزه و دانشگاه روی گسل علم و دین نشسته است، بیان کرد: فاصله میان علم و دین از جمله دوگانه هایی بود که انقلاب حل کرد. نگاه نواندیشی دینی به مسائل اجتماعی و سیاسی برای حل معضل و ایجاد راهکار جایگزین بود. اتفاقی که بعد از شهادت شهید مفتح رخ داد، بهانه ای برای این نامگذاری شد.
وزیر فرهنگ خاطرنشان کرد: امروز بعد از ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی وقتی به این حرکت نظام نگاه می کنیم، حرکتی توأم با موفقیت است و جای تأمل و تدبیر بیشتر دارد.  

لزوم تعیین پیوست فرهنگی برای چهار میلیون مسکن

اسماعیلی در ادامه با اشاره به الگوی معماری اسلامی، تاکید کرد: در دولت سیزدهم با ساخت چهار میلیون مسکن مواجه هستیم و الگوی معماری اسلامی کجا باید تدوین شود؟ پیش از این، تجربه ای در مسکن مهر داشتیم و امروز که این پروژه را بررسی می کنیم به دلیل اینکه از مدل الگوی معماری اسلامی بهره مند نبود منجر به ایجاد مشکلات و آسیب های اجتماعی شد.  
وی با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی باید برای ساخت چهار میلیون مسکن، پیوست فرهنگی تهیه کند، گفت: این پیوست فرهنگی همان الگوی معماری اسلامی است که خانواده و جامعه سالم را تضمین می کند. منشاء آسیب هایی مانند رشد طلاق، کاهش ازدواج و فرزندآوری که امروز در اجتماع مطرح می کنیم، همین مسأله است.  


به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اگر جامعه ای می خواهد پیشتاز تمدن باشد باید از این مشکلات عبور کند؛ امروز بحران جمعیت جلوی چشم همه ما است. در سال ۱۴۴۰ ممکن است رشد جمعیت منفی شود و جامعه ای که دارای نیروی جوان لازم نیست، تحول بزرگی مثل تمدن نوین در آن رخ نمی دهد و باید برای آن چاره اندیشی کنیم.  
وزیر فرهنگ با بیان اینکه امروز در مرحله سوم و چهارم از مراحل پنجگانه برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی هستیم، تاکید کرد که ابتدا باید این مسائل و بحران های پیش رو حل شود؛ جامعه ای که با الگوی تمدنی روبرو است باید مسائل اقتصادی و تورمی را حل کند.
وی خاطرنشان کرد: بخش عمده این موارد مانند فرهنگ عمومی در حوزه وظایف تخصصی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که به کمک همه دستگاه ها در حوزه فرهنگ عمومی باید انجام دهیم.

وی تاکید کرد: حرکت دولت و نظام اسلامی برای عبور از مراحل باقیمانده و ایجاد نظم جدیدِ مبتنی بر تفکر توحیدی که انقلاب اسلامی داعیه دار آن است، ضروری به نظر می رسد.

۲۷ آذرماه سالروز عروج ملکوتی شهید بزرگوار، آیت‌الله دکتر مفتح (ره)، منادی و پایه‌گذار وحدت حوزه و دانشگاه است، شهید بزرگواری که امام راحل (ره) در وصف ایشان فرمودند: «شهید مفتح، شهید حوزه و دانشگاه است». شخصیتی که مجاهدت‌های ایشان در مسیر پیوند جایگاه رفیع روحانیت و دانشگاه، معنای واقعی دانش و بینش را متجلی ساخت.

طراحی روز وحدت حوزه و دانشگاه نیز، یکی دیگر از دوراندیشی‌های معمار کبیر انقلاب است که در راه جریان صحیح و اسلامی جامعه و برای رسیدن به اهداف عالی و مقدس علمی و پژوهشی بنیان نهاده شده است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها