سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: نگاه به حوزه کشورهای شرقی در سیاست خارجی دولت سیزدهم می‌تواند عامل تعادل و توازن در دیپلماسی تعریف شده و منافع کشور را تامین کند.

نگاه به شرق راهبرد دولت برای خنثی‌سازی تحریم‌ها/ مبادلات اقتصادی محور سفر رئیسی به روسیه

به گزارش قدس آنلاین، «غلامرضا مرحبا» در مورد سفر آیت الله سید ابراهیم رییسی به روسیه گفت: کشورهای حوزه شرق از جمله روسیه به خاطر نزدیکی های جغرافیایی، قرابت‌های فرهنگی و رویکرد نسبتا مستقلی که در حوزه سیاست خارجی خود دارند، می توانند به عنوان محل تامین بخشی از منافع اقتصادی و تجاری ایران تعریف شود.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ایران روابط خوب و دوستانه‌ای با همه کشورهای جهان دارد، البته برخی از کشورها در طول تاریخ و به صورت خاص بعد از انقلاب ثابت کردند که معاند جمهوری اسلامی هستند لذا نمی‌توانند در جایگاه خیرخواه برای کشورمان قرار گیرند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: برخی از کشورهای قدرتمند در شرق از جمله روسیه، چین و هند توانستند استقلال خود را حفظ کنند و در برهه‌های حساس به ایران کمک کردند در این زمینه نگاه به شرق در سیاست خارجی دولت سیزدهم،می‌تواند عامل تعادل و توازن در دیپلماسی تعریف شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی اظهار داشت: سفر رییس جمهور به روسیه از جهت اسناد اقتصادی که قرار است مبادله شود، برای ایران بسیار مهم است و می‌تواند دستاوردهای خوبی برای کشور به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه روسیه می‌تواند در زیرساخت‌های ایران سرمایه‌گذاری کرده و با این همکاریها تکنولوژی مورد نیاز کشور تامین شود، گفت:  این سفر می‌تواند پیام‌های مختلفی را برای طرفهای غربی درمذاکرات مخابره کند و از هر جهت این سفر  مفید و موثر است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مراودات تجاری با کشورهای روسیه، چین و هند راهکار مهمی برای دور زدن تحریم‌ها است، گفت: این کشورها در زمان تحریم‌های اعمال شده آمریکا علیه ملت ایران با ما همکاری کردند و امروز هم با تقویت تعاملات با این کشورها می‌توان فرصت‌های خوبی در مبادلات اقتصادی ایجاد کرد.

 مرحبا با اشاره به سیاست خارجی جمهوری اسلامی در نگاه به شرق و تقویت تعامل با کشورهای همسایه و منطقه گفت: اگر بتوانیم استراتژی مطلوب در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی تدوین، برنامه‌ریزی و مدیریت کنیم می‌توان منافع فراوانی برای ایران در شرق داشته باشیم و از این طریق اثرات تحریم های اعمال شده علیه کشور را خنثی و کم رنگ کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها