روسیه نظامیان خود را در مرزهای اوکراین مستقر کرده، چین فعالیت های خود را در منطقه اقیانوس هند و آرام گسترش داده است، کره شمالی سلاح های مافوق صوت آزمایش می کند و کووید ۱۹ به نظر قصد رفتن ندارد. اما با همه این ها، برای بسیاری از آمریکایی ها، بدترین تهدید و نگرانی، رکوردشکنی تورم در این کشور است که باعث شده هزینه های جاری زندگی و خوراک خانوارهای آمریکایی افزایش پیدا کند. افزایش ۷ درصدی تورم در سال ۲۰۲۱، بالاترین میزان رشد سالانه تورم در آمریکا در نزدیک به چهار دهه است.

چرا تورم آمریکا به بالاترین حد در چهار دهه اخیر رسیده است؟

به گزارش گروه ترجمه قدس آنلاین، آمریکایی ها شاهد این بودند که مبلغ کالاهای اساسی آن ها در سال ۲۰۲۱ به شکل شگرفی بالا رفته است. وزارت کار ایالات متحده در انتهای هفته گذشته اعلام کرد که هزینه خرید کالاهای سبک و هزینه بنزین در ماه دسامبر ۵.۵ درصد رشد داشته که در دهه های گذشته بی سابقه است. در مجموع از ماه نوامبر تا دسامبر شاهد افزایش ۰.۵ درصدی تورم بودیم که تنها خبر خوب در این مورد این است که رشد تورم از ماه اکتبر ۰.۸ درصد کمتر شده است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند چون به نظر نمی رسد که میزان تورم کاهش پیدا کند، بعید است که تا آینده ای نزدیک آمریکا شاهد رسیدن به نرخ تورم قبل از دوران همه گیری خود باشد. با اینکه آمریکایی ها بیشتر از همه این تورم را احساس می کنند، اما ۱۹ کشور اروپایی که از واحد یورو برای پول خود استفاده می کنند نیزبیشترین میزان نرخ تورم سالیانه از زمان تشکیل اتحادیه اروپا را تجربه کرده اند.

اتحادیه حفاظت از مالیات دهندگان (TPA) گروهی که برای حمایت از مالیات دهندگان و مصرف کنندگان فعالیت می کنند، به انتقاد از سیاست های دولت جو بایدن پرداخته و این رقم تورم را مالیات پنهانی خوانده اند که به زور از آمریکایی ها توسط دولت گرفته می شود. این گروه در بیانیه اخیر خود می گوید: «در میان بحران انرژی، مشکلات زنجیره تامین کالا، نگرانی ها در مورد اقتصاد و گزارش میزان اشتغال اخیر، اکنون زمان آن رسیده که واشنگتن بیدار شود. آن ها باید بسیاری از تصمیمات را برگردانند و جلوی دولت را برای تصویب پرداخت های حمایتی بدون حساب بگیرند. کنگره باید نگذارد بسته حمایتی جدید که در حال بررسی است مانند «طرح بازسازی بهار» تصویب شود.

کاخ سفید معتقد است که طرح بازسازی بهار باعث پایین آمدن هزینه های زندگی، مخصوصا برای خانواده های کم درآمد می شود، و در طولانی مدت جلوی رشد تورم را می گیرد. این در حالی است که حتی یکی از اعضای مهم دموکرات کنگره یعنی سناتور جو منشن نیز معتقد است که این طرح نه تنها باعث کاهش تورم می شود بلکه آن را افزایش نیز می دهد.

پاتریک هدجر دبیر اجرایی اتحادیه حافظت از مالیات دهندگان معتقد است: «ما در طی مدت یک سال شاهد افزایش ۷ درصدی نرخ تورم بودیم که این برای برخی از کالاها و خدمات به راحتی دو رقمی بوده است. آمریکایی ها این افزایش تورم را هر ماه بعد از اینکه به خرید می روند یا بنزین می زنند به خوبی حس می کنند. این وضعیت برای تجارت ها و شرکت های خرد نیز بسیار ضربه زننده است. اقتصاددانان چنین چیزی را پیش بینی می کردند و متاسفانه این اتفاق برای آمریکایی ها به حقیقت تبدیل شد. این در حالی است که دموکرات ها در واشنگتن، تلاش می کنند تقصیرات را به گردن هر کس و هر چیز دیگری به جز سیاست های غلط خود بیندازند.»

آن چیزی که مشخص است اقتصاد سال ۲۰۲۲ آمریکا مانند اقتصاد سال ۱۹۸۲ این کشور بسیار بد آغاز شده است، اما به نظر نمی رسد، جو بایدن بتواند مانند رونالد ریگان، این مشکلات اقتصادی را حل کند.

*بازنشر مطالب دپارتمان ترجمه به منزله تأیید یا رد محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان قدس آنلاین منتشر می‌شود.

برچسب‌ها