نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای گفت: می‌توانیم از ظرفیت فعالان حوزه مجازی در استان‌های مختلف برای هرچه بهتر کردن نمایشگاه مجازی کتاب تهران استفاده کنیم.

نمایشگاه مجازی کتاب مردمی شدن فعالیت‌های فرهنگی را به‌ دنبال دارد

به گزارش قدس آنلاین، غلامرضا منتظری، نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و نماینده گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی، کتاب را غذای روح انسان دانست و گفت: کتاب اسباب رشد و بالندگی جامعه را فراهم می‌کند؛ بنابراین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به عنوان یک سفره فرهنگی و معنوی است که به این نیازهای اساسی پاسخ می‌دهد. تا پیش از شیوع ویروس کرونا امکان حضور در نمایشگاه کتاب تهران برای عموم مردم فراهم بود، اما در دو سال اخیر این امکان از ما گرفته شد. با این حال نمی‌توان این سفره پربرکت را جمع کرد و باید فرزند زمان خودمان باشیم؛ یعنی به تناسب شرایط زمان و مکان بتوانیم فعالیت خودمان را ادامه دهیم و از راهکارهای جایگزین بهره ببریم.

نماینده گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شما دیدید که در ابتدا آموزش مجازی چندان مورد استقبال قرار نگرفت و برخی خانواده‌ها با مشکل مواجه شدند، اما کم‌کم با رفع ایرادات راه خودش را پیدا کرد و حالا حتی احتمال دارد در کنار آموزش حضوری همچنان از آموزش به صورت مجازی نیز استفاده شود؛ لذا تجربه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران در سال گذشته یک تجربه موفق بود؛ چرا که در وهله نخست امکان دسترسی را ساده‌تر کرد. در کنار کاهش هزینه‌ها بُعد مسافت را نیز از بین برد. همچنین باعث شد که انگیزه افراد جامعه برای استفاده از کتاب در شرایط کرونایی فروکش نکند و چراغ مطالعه همچنان روشن باقی بماند.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بین کشش و فروکش یک رابطه معناداری وجود دارد؛ وقتی کشش مطالعه وجود دارد. ما باید تلاش کنیم که به این نیاز پاسخ مثبت دهیم. می‌توان یک نظرسنجی از جامعه هدف داشته باشیم و گذشته خود را ارزیابی کنیم. فراخوانی تحت عنوان ایده‌های خلاق، جذاب و اثربخش می‌تواند ما کمک کند تا نمایشگاه مجازی کتاب را بشناسیم و موارد ایده‌های اثرگذار را به جای روش‌هایی که تأثیرگذاری کمتری دارد، جایگزین کنیم.

منتظری در پایان گفت: می‌توانیم از ظرفیت فعالان حوزه مجازی در استان‌های مختلف برای هرچه بهتر کردن نمایشگاه مجازی کتاب تهران استفاده کنیم و فضای مجازی را برای برگزاری این نمایشگاه مهیا کنیم. در این صورت، استقبال از نمایشگاه افزایش پیدا خواهد کرد و مردمی شدن فعالیت‌های فرهنگی را به دنبال خواهد داشت.  

دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از سوم بهمن‌ماه آغاز می‌شود و تا دهم بهمن‌ماه ۱۴۰۰ به مدت هشت روز ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان برای بازدید و خرید کتاب می‌توانند به ketab.ir مراجعه کنند.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها