وزارت خزانه داری آمریکا شبکه تامین مالی وابسته به حزب‌الله لبنان را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار داد.

آمریکا تحریم‌هایی را علیه حزب‌الله لبنان اعمال کرد

به گزارش قدس آنلاین، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا روز جمعه «عدنان ایاد» تسهیل کننده مالی وابسته به حزب‌الله لبنان و همچنان اعضای یک شبکه بین‌المللی تسهیل کننده و شرکت‌های مرتبط با وی و «عادل دیاب» شریک تجاری عدنان ایاد را در لیست تحریم‌های خود قرار داد.

البته عادل دیاب در ۱۸ ژانویه ۲۰۲۲ وارد لیست تحریم‌های دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا شده بود.

آمریکا حزب‌الله لبنان را در ۸ اکتبر ۱۹۹۷ به عنوان سازمان تروریستی خارجی معرفی کرد و در ۳۱ اکتبر ۲۰۰۱ نیز این جنبش را به عنوان سازمان تروریستی جهانی تعیین کرد.

وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه امروز خود نوشت کسانی که امروز تحریم شدند نشان می‌دهد که چگونه حزب‌الله به سیستم مالی بین‌المللی دسترسی داشته و منابع مالی مورد نیاز خود برای فعالیت‌هایش را بدست می‌آورد.

خزانه داری آمریکا مدعی شد که اقدامات حزب‌الله تضعیف کننده ثبات، امنیت و حق حاکمیت مردم لبنان است.

حزب‌الله لبنان طی دهه‌های اخیر،‌عامل مهمی در بازپس گیری بخش‌های وسیعی از اراضی اشغالی لبنان از رژیم صهیونیستی بوده است و قدرت بازدارندگی حزب‌الله مانع از تجاوز و تعدی مجدد صهیونیست‌ها به اراضی لبنان شده است.

وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه خود عنوان کرده است: «تسهیل کنندگان مالی نظیر عدنان ایاد و عادل دیاب به حزب‌الله کمک کرده‌اند تا از طریق شبکه‌ای از شرکت‌هایی که تحت پوشش نهادهای مالی مشروع فعالیت دارند به تامین مالی حزب الله بپردازند».

در این بیانیه آمده است: «تحریم شبکه مالی حزب‌الله تلاش‌های ادامه دار خزانه داری برای هدف قرار دادن تلاش‌های حزب‌الله برای بهره برداری از بخش مالی جهانی و فرار از تحریم‌ها را نشان می‌دهد».

«برایان نلسون» معاون وزیر خزانه داری آمریکا گفت: «اقدم امروز سوء استفاده حزب‌الله از سیستم مالی بین‌المللی را فاش و هدف قرار داده است و حزب‌الله از منابع تامین شده برای فعالیت بی ثبات کننده درلبنان استفاده می‌کرده است».

وی اضافه کرد: «وزارت خزانه داری به مختل کردن فعالیت غیر قانونی حزب الله و تلاش برای فرار از تحریم‌ از طریق شبکه تجاری متعهد است».

بر اساس بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا، «عدنان ایاد»، «جهاد عدنان ایاد»، «علی عادل دیاب» و ۱۰ شرکت به لیست تحریم‌های آمریکا افزوده شده‌اند.

در این بیانیه عدنان ایاد به عنوان عضو حزب‌الله لبنان و بازرگانی معرفی شده است که شبکه‌ای از شرکت‌های بین‌المللی را به پیش می‌برد.

وزارت خزانه داری آمریکا مدعی شده است که شرکت‌های وابسته به عدنان ایاد به تامین مالی حزب‌الله لبنان پرداخته و حمایت‌های فناورانه از آن کرده و به تامین کالا و خدمات برای حزب‌الله پرداخته است.

وزارت خزانه داری آمریکا، جهاد عدنان ایاد، فرزند عدنان ایاد را نیز تحریم و اعلام کرده که وی عضو حزب الله و مرتبط با شبکه تجاری عدنان ایاد است. این نهاد آمریکایی مدعی شده است که جهاد عدنان نیز به تامین مالی و فنی حزب‌الله لبنان پرداخته است.

وزارت خزانه داری آمریکا افزود که در نتیجه تحریم‌های امروز، تمامی دارایی‌های این افراد و شرکت‌ها در آمریکا بلوکه می‌شوند. این نهاد آمریکایی همچنین به شرکت‌ها و افراد هشدار داده که هرگونه تراکنش مالی با این افراد و نهادهایی که امروز تحت تحریم قرار گرفتند آنها را با خطر در معرض تحریم‌های ثانویه قرار گرفتن، مواجه می‌کند.

آمریکا و رژیم صهیونیستی از سال‌ها پیش تلاش‌هایی را برای پایین آوردن محبوبیت حزب‌الله در لبنان آغاز کرده‌اند. در همین راستا، واشنگتن کشورهای اروپایی را برای تروریستی اعلام کردن کل حزب‌الله تحت فشار شدید قرار داده است. آمریکا همچنین چندین بانک و شخصیت لبنانی را به اتهام ارتباط حزب‌الله در فهرست تحریم قرار داده است.

این اقدامات در حالی اتخاذ می‌شوند که حزب‌الله، یکی از مهمترین و محبوب‌ترین احزاب سیاسی لبنان است. اقدامات آمریکا و رژیم صهیونیستی در لبنان بارها مورد انتقاد کارشناسان و تحلیلگران سیاسی قرار گرفته که می‌گویند حزب‌الله نقش مهمی در حفظ آرامش و ثبات لبنان و مبارزه با گروه‌های تروریستی و افراطی در منطقه داشته است.

مخالفت‌های آمریکا با حزب‌الله به ویژه بعد از موفقیت این گروه در مبارزه با گروه‌های تروریستی، از جمله داعش در عراق و سوریه شدت گرفت.   

منبع: فارس

برچسب‌ها