عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: مهربانی مادر، با اقتدار او در تناقض نیست.

مادر باید مهربان با اقتدار باشد

دکتر سیما فردوسی در گفت و گو با قدس آنلاین گفت: چه خوب است، همه بانوان سرزمین مان به عنوان پیروان بر حق حضرت فاطمه (س) از ایشان به عنوان یک بانوی مقتدر در زندگی پیروی کنند.

وی درباره نقش و صفات مادر یادآور شد: نقش مادر در تربیت فرزندان بسیار مهم است و شامل یک سری صفات رفتاری می شود. مادر باید انسانی مهربان در حد تعادل بوده و چنان چه به اتفاق پدر خانواده، قانون و مقرراتی وضع می کند از آن قوانین به درستی پیروی کند. در واقع مادر موفق، انسانی منطقی است که پاسخ سئوالات فرزندش را با استدلال منطقی می دهد و از همه مهم تر این که مقتدر است.

این روانشناس بالینی تأکید کرد؛ برخی اقتدار را با پرخاشگری و خشونت اشتباه می گیرند که چنین برداشتی صحیح نیست چراکه منظور ما از اقتدار مادرانه این است که مادر، صاحب استراتژی و روش باشد و بداند در مقابل رفتار ناشایست فرزندش چگونه رفتار کند و به اصطلاح مدام نگوید به پدرت می گویم، به معلمت می گویم یا به فلانی می گویم، بلکه خودش با استفاده از سبک و روش خاص خود، بداند که با فرزندش چگونه رفتار کند و تنها در این صورت است که فرزند حرف شنوی دارد.

وی ادامه داد: شاید برای برخی سئوال باشد که آیا مقتدر بودن و مهربان بودن در تناقض با هم هستند؟ در پاسخ باید گفت؛ خیر. اقتدار و مهربانی در تناقض نیستند چراکه مادر می تواند انسان بسیار مهربانی باشد، عواطف را مدیریت کند، مهرورزی و عشق ورزی به فرزندش داشته باشد و در عین حال صاحب روش باشد  و اقتدار مادرانه خویش را حفظ کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی با تأکید بر نقش مشترک پدر و مادر در تربیت فرزند، گفت: پدر و مادر باید هر دو خط مشی واحدی در خانواده داشته باشند و ضمن اینکه مادر نقش خود را با  اقتدار ایفا می کند پدر نیز پشتیبان مادر بوده و از وی حمایت کند تا هم الگوی خوبی برای فرزندان باشند و هم  حرف شنوی بیشتری از آنان دریافت کنند.

برچسب‌ها