معاون اول رییس جمهور، اساس کار نهضت احیای واحدهای اقتصادی غیرفعال را بهره‌گیری از مدیریت،‌ سرمایه،‌ فکر و خلاقیت مردم دانست و گفت: باید محور ساماندهی و برنامه‌ریزی به منظور احیای واحدهای اقتصادی تعطیل و نیمه تعطیل مردم باشند.

مخبر: محور برنامه‌ریزی برای احیای واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل اقتصادی مردم باشند

به گزارش قدس آنلاین، محمد مخبر در دومین جلسه نهضت احیای واحدهای اقتصادی غیرفعال با تاکید بر اینکه رمز موفقیت و نجات اقتصاد کشور در گرو حضور و محوریت مردم در اداره کشور است، گفت: باید محور ساماندهی و برنامه ریزی به منظور احیای واحدهای اقتصادی تعطیل و نیمه تعطیل مردم باشند؛ چرا که منابع محدود دولتی و حتی نهادهای عمومی پاسخگوی نیاز کنونی جامعه برای فعال شدن بخش تولید در کشور نیست. در این زمینه لازم است دستگاههای اقتصادی با نوآوری و خلاقیت شیوه‌های نوینی برای تامین مالی به صورت نهضتی و توسط مردم به کار گیرند.

معاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد: نهضت احیای واحدهای اقتصادی به دنبال فعال‌سازی بنگاه‌های تولیدی تعطیل و نیمه تعطیلی است که مالک آن مردم هستند و نباید اجازه دهیم که مخاطب و هدف این نهضت بزرگ تنها بخش و قشرخاصی از کشور شود.

مخبر تصریح کرد: هدف اصلی فعال‌سازی بخش تولید، صنعت و خدمت، ثروت افزایی برای مردم به عنوان تنها راه نجات اقتصاد کشور است.

وی، به کارگیری جریان نخبگان، کانون‌های مردمی و شرکت‌های دانش بنیان و تعریف منافع مالی برای این بخش‌ها را از مهمترین وظایف نهضت احیای واحدهای اقتصادی برشمرد و گفت: باید تشکل‌های مردمی و شرکت‌های دانش بنیان در زمینه شناسایی واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل، ارائه کمک‌های مشاوره‌ای برای احیای این واحدها و بازطراحی مدل فعالیتی آنها به عنوان موتور محرک این نهضت وارد عمل شوند.

معاون اول رییس جمهور، بازتعریف اهداف و ماموریت‌های نهادهای عمومی در زمینه احیای واحدهای اقتصادی فعال و غیرفعال را خواستار شد و تاکید کرد: باید نهادهای عمومی در این نهضت واحدهای راکد را به مردم واگذار کنند.

مخبر تصریح کرد: منابع و کانون‌های مالی نیز از مهمترین بخش‌های نهضت احیای واحدهای اقتصادی هستند که در این راستا شبکه قرض الحسنه‌های مردمی و مساجد کشور می‌توانند به عنوان پشتیبان مالی خوب در زمینه فعال سازی واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل به کار آیند.

در این جلسه امیرحسین مدنی نماینده معاون اول رییس جمهور در راه اندازی و عملیاتی کردن نهضت احیای واحدهای اقتصادی غیرفعال گزارشی از وضعیت واحدهای غیرفعال و نیمه فعال کنونی در کشور، مشکلات موجود بر سر راه فعال سازی این واحدها، تعداد واحدهای فعال و غیرفعال در تملک بانک ها و همچنین برنامه ها، ماموریت ها و مدل های بکارگیری احیاگران واحدهای اقتصادی در جهت فعال سازی واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل ارائه کرد.

در این جلسه نمایندگان نهادهای عمومی و برخی از اساتید دانشگاه پیشنهادات خود را در زمینه احیای واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل از جمله واگذاری امور به مردم، استفاده از ابزارهای مالی نوین در جهان، بهره گیری از تجارب بین المللی، تامین مالی واحدهای راکد و نیمه راکد و بهره گیری از ظرفیت دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان مطرح کردند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها