قدس آنلاین نگاهی دارد به تیترهای صفحه اول روزنامه های جهان در روز دوشنبه بیست و چهارم ژانویه ۲۰۲۲ (چهارم بهمن ماه ۱۴۰۰)

مروری بر صفحه اول مطبوعات جهان (دوشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۰) + عکس

گاردین

روزنامه گاردین سوژه اصلی صفحه نخست خود را به موضوع داغ اسلام هراسی در حزب محافظه کار بریتانیا اختصاص داده است. بعد از مشخص شدن دلیل برکناری وزیر ترابری این کشور که به خاطر مسلمان بودنش سمت خود را در سال ۲۰۲۰ از دست داده، هم اکنون انتقادات به این حزب در بریتانیا گسترش پیدا کرده و بوریس جانسون به عنوان نخست وزیر دچار یک حاشیه بزرگ دیگر در دوران سخت کنونی خود شده است. این روزنامه همچنین ادعای مطرح شده توسط بریتانیایی ها مبنی بر تلاش مسکو در انجام کودتا در اوکراین را وارد فاز جدیدی کرده و می گوید مقامات اوکراینی این قضیه را بسیار جدی در نظر خواهند گرفت.

نیویورک تایمز

روزنامه نیویورک تایمز گزارش اصلی صفحه نخست خود را به سختی های ورزشکاران رشته های زمستانی این کشور برای آماده سازی خود در میان همه گیری ویروس کرونا در راه حضور در مسابقات المپیک زمستانی پکن اختصاص داده که از چند روز دیگر در پایتخت چین آغاز خواهد شد. این روزنامه همچنین اولین سال مبارزه جو بایدن با همه گیری کرونا در ایالات متحده را نیز زیر ذره بین برده و آن را یک پیروزی تلخ شده به خاطر برداشتن قدم های اشتباه لقب داده است.

وال استریت ژورنال

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی به ضربه شدیدی که اقتصاد هنگ کنگ به خاطر قوانین مرزی خود برای همه گیری کرونا متحمل شده متمرکز شده که به دلیل عدم ورود بسیاری از مدیران اقتصادی به این کشور در چند وقت اخیر بوده است. این روزنامه همچنین زنجیره تولید و عرضه مواد خوراکی را در ایالت متحده به خاطر غیبت بسیاری از کارگران به خاطر بیماری، در شرایط خوبی ارزیابی نمی کند. وال استریت ژورنال اوج گیری استفاده از خدمات الکترونیکی به جای انسان برای پذیرش هتل ها را نیز منعکس کرده است.

تایمز

روزنامه تایمز در گزارشی به دغدغه های اقتصادی بریتانیا در صورت حمله روسیه به اوکراین پرداخته است. این روزنامه در گزارش خود مدعی شده روسیه برای رسیدن به اهداف خود قصد دارد تا از اهرم انتقال گاز به غرب اروپا برای فشار به کشورهایی مانند آلمان و بریتانیا استفاده کند. بر این اساس روزنامه تایمز می گوید اگر روسیه به چین حمله کند قیمت قبض گاز برای خانوارهای بریتانیایی به بیشترین میزان خود در تاریخ خواهد رسید. این روزنامه همچنین معتقد است که بوریس جانسون هنوز هم فکر نمی کند که با برگزاری مهمانی در میان اوج گیری همه گیری کرونا، قانونی را شکسته باشد. 

یواس ای تودی

همانگونه که چند روز پیش و بعد از وقایع گروگان گیری در کنیسه ای در ایالت تگزاس، روزنامه های اسرائیلی به موضوع امنیت پایین برای یهودیان در ایالات متحده پرداختند، اکنتون نوبت به روزنامه یواس ای تودی است که با تیتر «یهودیان آمریکایی می دانند که باید برای عبادت در آرامش هزینه بپردازند» دقیقا همان جملات را در خصوص نبود امنیت برای یهودیان آمریکایی تکرار می کند. این روزنامه همچنین به داغ شدن دوباره قانون سقط جنین در بسیاری از ایالت های آمریکا پرداخته و این مساله را در انتخابات آینده نمایندگان این کشور حیاتی می داند.

تورنتو سان

روزنامه تورنتو استار چاپ کانادا در پرونده ای به مشکلات اقتصادی شدید در میان مردم عادی این کشور در میان همه گیری ویروس کرونا می پردازد. این روزنامه با انتخاب تیتر طعنه آمیز «این ثروتمندی است»، می گوید در حالی که سیاستمداران و مسئولاتن دولتی با استفاده از نفوذ خود موفق به جذب سرمایه های کلان و افزایش چشمگیر درآمدهای خود شده اند اما ما مردم عادی مجبور به کنار آمدن با شرایط بد مالی شده ایم.

گلوبال تایمز

روزنامه گلوبال تایمز چاپ چین بسیاری از محتوای این شماره خود را به مسابقات المپیک زمستانی پکن اختصاص داده که در آستانه آغاز آن قرار داریم. این روزنامه می گوید دهکده بازی ها در میان قوانین سخت کرونایی، به صورت مقدماتی باز شده و ورزشکاران و کمیته بین المللی المپیک از توانایی های چین در کنترل این شرایط و برگزاری مناسب بازی ها اطمینان دارند. این روزنامه همچنین انتقاد دولت چین از بریتانیا به دلیل ادامه همکاری امنیتی با استرالیا را بازتاب داده و آن را تلاش برای برقراری جنگ سرد دیگری لقب داده اند.

جروزالم پست

روزنامه جروزالم پست چاپ اسرائیل در گزارشی به تاثیرگذاری بحران روسیه و اوکراین بر مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای دیگر پرداخته است. این روزنامه می گوید اسرائیل مشغول بررسی گزینه های خود در رابطه با هرگونه تاثیرگذاری وقایع روسیه و اوکراین بر مذاکرات هسته ای ایران است. جروزالم پست همچنین در گزارشی به انتقاد از شیوه ارتباط اسرائیل با ترکیه می پردازد. این روزنامه معتقد است سیاست ترکیه در چند سال گذشته نسبت به اسرائیل اینگونه بوده که هیچ چیز به آن ها ندهد و همه چیز از آن ها بگیرد.

ژاپن تایمز

روزنامه ژاپن تایمز در گزارشی به دیدار تصویری جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن پرداخته است. این روزنامه می گوید در این دیدار، دو طرف از ارتباط هماهنگ دو کشور صحبت به میان آورده اما مشخص شده که در هدف گذاری های خود در مورد موضوعات مختلف آنچنان با یکدیگر هم نظر نیستند. ژاپن تایمز همچنین مخالفت ایالات متحده را بر برنامه های جهانی در مستقل کردن هر چه بیشتر سازمان بهداشت جهانی منعکس کرده است.

فایننشیال تایمز

روزنامه فایننشیال تایمز عکس اصلی صفحه نخست خود را به جاسیندا آردرن نخست وزیر نیوزیلند اختصاص داده که به خاطر گسترش همه گیری ویروس کرونا در کشورش، مراسم ازدواج خود را به عقب انداخته است. این روزنامه همچنین در مقاله هایی، به تلاش روسیه و چین به برقرار کردن نظم جهانی جدید پرداخته و همچنین از تلاش ها برای کم کردن یک روز کاری دیگر در بسیاری از کشورهای غربی خبر می دهد که تعداد روزهای کاری را به چهار روز در هفته کاهش دهند.

تهیه و تنظیم: امیرمحمد سلطانپور

*بازنشر مطالب دپارتمان ترجمه به منزله تأیید یا رد محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان قدس آنلاین منتشر می‌شود.

برچسب‌ها