مدیران‌کل زندانها و محیط زیست، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای و رییس مجمع نمایندگان خراسان رضوی در شورای اداری این استان، که پنجشنبه با حضور رییس قوه قضاییه برگزار شد، خواستار ورود محسنی اژه‌ای برای رفع بحران آب مشهد، اصلاح سوخت نیروگاه‌ها و انتقال زندان‌های خراسان رضوی شدند.

پرونده آب مشهد و انتقال زندان‌های خراسان رضوی روی میز رییس قوه قضاییه قرار گرفت

به گزارش قدس آنلاین، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در این جلسه گفت: کلانشهر مشهد ۲ درصد مساحت خراسان رضوی را دارد اما ۵۲ درصد جمعیت، ۷۵ درصد صنعت و بیش از ۹۰ درصد خدمات استان در دشت مشهد مستقر شده است که هیج تناسبی با ظرفیت‌های آبی این دشت ندارد و اکنون با بحران شدیدی روبه‌رو هستیم.

محمد علایی به همدلی میان مسوولان استانی در خصوص مساله آب اشاره کرد و افزود: طرح همیاران آب و مقابله با کم آبی در استان تهیه شده و دستاوردهای خوبی داشته است اما کارهای بر زمین مانده نیز زیاد است.

وی به مشکلات متعدد استان ناشی از خشکسالی های اخیر اشاره کرد و گفت: تا سه ماه نخست سال آینده هیچ چاه غیرمجاز بیشتر از عمق ۵۰ متر در استان نخواهیم داشت و ۹۰ درصد چاه ها نیز به شمارشگر هوشمند مجهز خواهند شد، یعنی اضافه برداشتی در استان نخواهیم داشت.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی اضافه کرد: در تامین آب کلانشهر مشهد مسائلی داریم که یکی از آنها مشکلاتی است که برای سد "دوستی"، به عنوان اصلی ترین تامین کننده آب این کلانشهر وجود دارد، حوزه آبریز این سد در خارج کشور است لذا بحث انتفال آب به مشهد بسیار جدی است و باید پیگیری شود.

علایی به مساله مناقشه کال "چل بازه" مشهد نیز اشاره کرد و گفت: ما در پرونده دعوایی با بنیاد کوثر و بنیاد شهید در این خصوص، محکوم شده ایم اما نگران هستیم که آنچه چند سال قبل در سیل شیراز روی داد، به واسطه تملک چل بازه مشهد نیز روی دهد و امیدواریم معاونان قوه قضاییه از این کال بازدیدی بکنند که هر تصمیمی در این خصوص گرفته شود، آن را خواهیم پذیرفت.

افت شدید کیفیت هوای مشهد

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز گفت: عمده چالش ما آلودگی هوای شهر مشهد است و حال آنکه به قول نماینده ولی فقیه در استان، باید همزمان هوای زائر و مجاور را در این شهر داشته باشیم.

مهدی اله‌پور افزود: متاسفانه بر اساس گزارش ۱۲ ایستگاه سنجش کیفیت هوای مشهد، از  ابتدای سال ۱۴۰۰ تا ۷ بهمن جاری، تعداد روزهای هوای پاک مشهد تنها ۷ روز بوده است و حال آنکه در مدت مشابه پارسال این تعداد ۳۹ روز ثبت شده که این شدت افت کیفیت هوای مشهد را نشان می دهد.

وی گفت: اصلی ترین علت آلودگی هوای مشهد وجود صنایع آلاینده و نیروگاه ها در پیرامون شهر است که انتظار داریم در بحث سوخت نیروگاه‌ها، که با میزان و سطح آلایندگی اکسیدهای نیتروژن و گوگرد رابطه مستقیم دارند، اقدام شود.

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی  افزود: لازم است مسوولان قوه قضاییه بازدیدی انجام داده و تصمیم قاطعی برای رفع آلودگی هوای مشهد گرفته شود.

اله پور به گزارش هواشناسی مبنی برای تبدیل مشهد به "جزیره گرمایی" اشاره کرد و گفت: این پدیده تشدید بیماری های ریوی و کاهش نزولات آسمانی در منطقه مشهد را موجب شده است.

وی همچنین خواستار استفاده از مجازات های جایگزین حبس برای متخلفان حوزه شکار و صید غیرمجاز شد و گفت: در مجازات جایگرین برای این متخلفان به تامین دستگاه ها و تجهیزات مقابله با آلایندگی هوا و سایر تجهیزات مورد نیاز محیط زیست توجه شود.

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: فعالیت معادن در محدوده های زیست محیطی به استعلام از محیط زیست نیاز دارد اما با توجه به آلایندگی معادن و ایجاد گردوغباری که مخل حیات وحش لازم است، باید تغییراتی در قانون معادن ایجاد شود و استعلام ها تغییر یابد.

انتقاد از عدم تمکین بانکها از قانون 

رییس مجمع نمایندگان خراسان رضوی نیز به مشکلات ناشی از عملکرد بانکها در موضوع ضمانت وام ازدواج اشاره کرد و گفت: در حالی که قانون یک ضامن را مطرح کرده است، بانکها در این خصوص زوجین را آزار می دهند و حال آنکه از طرفی بیشترین بازپرداخت وام ها مربوط به وام های ازدواج است.

حجت الاسلام جواد نیک‌بین افزود: برای رفع مشکلات لازم نیست کار خاصی انجام شود، فقط باید از حیف شدن اموال جلوگیری نمود؛ اجرای طرح آزادراه در حال ساخت چناران- مشهد، که تاکنون برای آن میلیاردها تومان هزینه شده، به شهر سبز خورده است و هزینه تملک اراضی آن آنقدر بالاست که پروژه متوقف شده است و چرا نباید مسوولان مسبب این وضعیت مورد بازخواست قرار بگیرند؟

وی به بدهی های سنگین برجا مانده از دولت قبل برای دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: ایرانیان خارج از کشور ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه دارند و حال آنکه بودجه جاری کشور تنها ۳۲ میلیارد دلار است و باید این سرمایه ها را به داخل کشور جذب کرد.

رییس مجمع نمایندگان خراسان رضوی افزود: در بسیاری از شهرهای استان مانند مشهد و نیشابور، زندان ها در داخل شهرها واقع شده اند و باید با یک هماهنگی زندانها را به خارج از شهر منتقل کرد.

نیک بین افرود: به عنوان نمونه در وضعیت کنونی در زمان اجرای یک حکم اعدام، دستگاه های مجری و انتظامی در این شهرها دچار مشکلات متعددی می شوند.

نماینده کاشمر در مجلس گفت: هزار عنوان مجرمانه داریم و با این تعدد عناوین بی جهت و زائد، زندانهای کشور پر شده است و مجلس آماده است تا در خصوص اصلاح این موارد دستگاه قضا را یاری کند.

حجت الاسلام نیک بین افزود: اگر دستگاه قضایی لایحه خوبی برای رفع این مشکلات بدهد، یقینا نمایندگان مجلس همکاری خواهند نمود.

نگهداری ۱۸ هزار زندانی در وضعیت اضطراری 

مدیرکل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان رضوی نیز گفت: این استان ۱۴ مرکز برای نگهداری زندانیان دارد که ساختمان های آنها عموما بالای ۴۰ سال دارد.

سعید سرباز جانفدا، جمعیت کیفری استان را ۱۸ هزار نفر عنوان کرد و افزود: تراکم جمعیت کیفری در زندانهای فرسوده در برخی از ایام سال آنقدر بالاست که از نظر جمعیتی با وضعیت اضطرار روبه رو شده و مجبور به انتقال زندانیان به دیگر زندانها می شویم.

وی به ۱۲ طرح ساخت زندان های جدید در استان اشاره کرد و گفت: معطلی این طرح ها بین ۲ تا ۱۸ سال است، پروژه ساخت زنداهای درگز، گناباد و کاشمر با ۷۰ درصد پیشرفت ۱۸ ساله شده و اکنون بنای آنها در حال مستهلک شدن است.

مدیرکل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان رضوی به احداث ۱۸.۵ هکتار فضای مسقف در زندانهای استان اشاره کرد و گفت: ۲۰ سال است که تصمیم به خروج زندان مرکزی از مشهد گرفته شده و بودجه آن طی مصوبات قانونی از برنامه و بودجه تامین شده است اما به دلیل عدم تامین زمین مناسب، بودجه بازگردانده شده است.

جانفدا به تشکیل کارگروه ویژه ای در استان برای رفع این مساله اشاره کرد و گفت: اکنون پس از سالها زمینی ۱۰۰ هکتاری به این منظور تامین شده و برای ایجاد زندان آماده شده است اما به دلیل عدم تخصیص اعتبار، کار شروع نشده است.

وی به مشکلات تامین نقدینگی برای احداث زندانهای استان به ویژه زندان مرکزی مشهد اشاره کرد و گفت: بر اساس مدلی که به شکل آزمایشی پیشنهاد کرده و انتظار تصویب آن در نهادهای بالادستی را داریم قصد داریم از طریق تهاتر زندان کنونی مشهد با یکی از مجموعه های غیردولتی مانند شهرداری و یا بخش خصوصی، ساخت زندانهای جدید تکمیل شود.

مدیرکل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان رضوی به قرار گرفتن این استان در مسیر تجارت مواد مخدر اشاره کرد و گفت: به این دلیل زندانهای استان نیز از ورود مواد مخدر در امان نبوده است و طی امسال فقط ۸۰ کیلوگرم مواد مخدر در ورودی زندانها کشف شده است.

جانفدا افزود: زندان مشهد و اردوگاه معتادان چناران به دستگاه ایکس ری و بادی اسکنر نیاز دارد و امیدواریم از محل کشفیات مواد مخدر به تقویت بخش خودروی ما مساعدت شود.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها