رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: مراکزی در ایران وجود دارد که حتی از نظر باستان‌شناسی، قومیت و نژاد می‌تواند پیکرهای مربوط به ۳ هزار سال قبل را از طریق استخوان آن‌ها تشخیص دهند.

رئیس بنیاد شهید: دانش ایران در تشخیص هویت پیکر شهدای گمنام بی‌نظیر است

به گزارش قدس آنلاین، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران بعدازظهر روز گذشته (شنبه ۲۳ بهمن ماه) در دیدار با دراگو اشتامبوک سفیر کشور کرواسی در ایران بر انتقال تجربیات ۲ کشور در موضوعات مختلف مانند زنده نگه داشتن یاد قهرمانان جنگ و تشخیص هویت سربازان مفقود تأکید کرد.

قاضی‌زاده هاشمی در این دیدار که در سالن جلسات بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد، گفت: ایران و کرواسی دارای ریشه مشترک هستند و خوشبختانه شما نیز پزشک و اهل ادب، فرهنگ و هنر هستید و بدین سبب احساس نزدیکی زیادی با شما وجود دارد.

وی افزود: کرواسی برای ما ایرانی‌ها کشور شناخته شده‌ای است و اگر چه ارتباط ایران با شرق اروپا از نظر تاریخی اندک بوده است، اما در مورد کشور کرواسی وضعیت متفاوت است و امیدوار هستیم ارتباطات بیشتر از قبل و گسترده شود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران خطاب به سفیر کرواسی خاطرنشان کرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران ۲ وظیفه کلی دارد. وظیفه اصلی این سازمان حفظ فرهنگ ایثار و شهادت است زیرا امام خمینی (ره) به ما آموخته است که کشوری که شهادت دارد اسارت ندارد؛ یعنی اگر جوانان ما حاضر به جان‌فشانی نباشند کشورشان به اشغال بیگانگان در می‌آید. برای حراست از کشور نیاز به حفظ روحیه قهرمانی داریم و این اصلی‌ترین وظیفه بنیاد است.

وی با اشاره به وظیفه دیگر بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: وظیفه دوم ما حفاظت و حراست از خانواده‌هایی است که در راه حفظ نظام و کشور ایثار کرده‌اند و یا دچار آسیب شده‌اند. این افراد برای دین، فرهنگ و تمدن و سایر مردم فداکاری کردند و هم‌اکنون نیاز به خدمت دارند. این جامعه است که باید وظیفه خود را ادا کند و نباید این تصور پیش بیاید که مردم قهرمانانشان را رها کردند بنابراین اقدام دوم ما در راستای وظیفه اول است.

قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به سؤال سفیر کرواسی که چگونه یاد قهرمانان کشورتان را زنده نگه می‌دارید؟ گفت: ما این فرهنگ را با حفظ روحیه و فعالیت‌های فرهنگی و هنری توسعه می‌دهیم و از طرف دیگر با تکریم خانواده‌های ایثارگران در این مسیر گام بر می‌داریم. هر چند که مسائل اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه به ما اجازه نداد آنگونه که قانون به ما اجازه داده است در بخش دوم عمل کنیم. امیدواریم در دولت جدید و آمدن حضرت آیت الله رئیسی اقدامات مؤثری انجام شود.

وی با استقبال از انتقال تجارب بین دو کشور، افزود: کشور کرواسی کشور دوست و برادر ما است و به هم نزدیک هستیم و می‌توانیم به هم کمک کنیم من از معاون رئیس جمهور کرواسی دعوت می‌کنم که به کشور ما سفر کنند و اقدامات ایران در این زمینه را مشاهده کنند و متقابلاً فعالیت‌های کرواسی در مورد خدمات رسانی به بازماندگان جنگ را ارائه کنند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به صحبت‌های سفیر کرواسی درباره اقوام گم شده در زمان جنگ گفت: شما به ۲ موضوع اقوام گم شده و همچنین شهدایی که مدت‌ها در زیر خاک مدفون بوده و یا پیکر آن‌ها آسیب دیده و قابل شناسایی نیستند اشاره کردید. اکنون در ایران مرکزی وجود دارد که در غرب آسیا بی‌نظیر است و در زمینه «دی ان ای» و «ژنتیک» فعالیت می‌کند تا پیکر مطهر شهدای گم شده را به خانواده‌های آن‌ها برساند.

وی ادامه داد: مراکزی در ایران وجود دارد که حتی از نظر باستان‌شناسی، قومیت و نژاد می‌تواند پیکرهای مربوط به ۳ هزار سال قبل را از طریق استخوان آن‌ها تشخیص دهند که در زمینه‌های مختلف کاربردی است.

دراگو اشتامبوک سفیر کشور کرواسی در ایران نیز در این نشست ضمن بیان تجارب مشترک ۲ کشور ایران و کرواسی درباره جنگ تحمیلی از همکاری با بنیاد شهید و امور ایثارگران استقبال کرد و خواستار انتقال تجارب ایران در زمینه شناسایی افراد مفقود شده در جنگ تحمیلی شد.

منبع: فارس

برچسب‌ها