در حالی که پیش‌بینی می‌شد که با لغو ویزای عراق برای سفرهای هوایی، سازمان حج و زیارت بیش از گذشته فعال باشد، اما در هفته‌های اخیر با توجه به گرانی سفر عتبات، برخی افراد به ویژه آقایان ترجیح می‌دهند که انفرادی به عراق سفر کنند.

افزایش سفرهای انفرادی عتبات در هفته‌های اخیر/ زور سازمان حج و زیارت به دلالان بلیت عراق نمی‌رسد

به گزارش قدس آنلاین، تشرف به عتبات این روزها با لغو ویزای عراق برای سفرهای هوایی آسان‌تر از گذشته شده و مشتاقان زیارت کربلا می‌توانند با تهیه بلیت پرواز نجف یا بغداد به آرزوی زیارت حرم سیدالشهدا علیه‌السلام جامه عمل بپوشانند. البته بر اساس قوانین، سفرهای زیارتی به عراق باید زیر نظر سازمان حج و زیارت انجام شود و راه‌اندازی کاروان بدون داشتن مجوز از سازمان حج و زیارت نیز غیرقانونی است.

افزایش سفرهای فردی به عتبات در هفته‌های اخیر

با این وجود، در سال‌های اخیر و به ویژه زمانی که سفرهای زیارتی به عتبات به دلیل شیوع کرونا ممنوع بود، برخی افراد از نبود کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت سوءاستفاده کرده و با راه‌اندازی کاروان، زائران را با خود به شهرهای زیارتی همراه کردند.

اما حالا که دیگر برای سفر هوایی به عتبات نیازی به اخذ ویزا یا حتی موافقتنامه نیست، نه تنها کاروان‌های غیرمجاز، بلکه حتی بسیاری از افراد به صورت خودجوش به عتبات سفر کرده و زمان سفر را نیز خودشان مدیریت می‌کنند.

صمدی، یکی از زائران عتبات که نیمه اول ماه رجب به عتبات مشرف شده بود، می‌گوید: من چند سفر به عتبات داشتم و با توجه به اینکه هزینه سفر عتبات با کاروان‌ها بالاست و امکان تأمین هزینه آن را نداشتم و از طرفی هم دلتنگی اجازه تحمل دوری از کربلا را نمی‌داد، ترجیح دادم که خودم با تهیه بلیت پرواز به این سفر بروم.

وی با بیان اینکه من به همراه دوستم برای سفر به عتبات اواخر هفته اول رجب بلیت گرفتیم، می‌گوید: ما صبر کردیم که در لحظه آخر بلیت تهیه کنیم که هزینه بلیت پرواز برای نجف در یکی از سایت‌های فروش بلیت، نفری ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان شد و برگشت هم زمینی به کشور بازگشتیم که با صرفه‌جویی‌هایی که داشتیم در مجموع هزینه سفر پنج روزه به عتبات، کمتر از چهار میلیون تومان شد.

بلیت پرواز با مسافت بیش‌تر از هزینه بلیت عتبات ارزان‌تر است

هزینه بلیت پرواز عتبات با توجه به بسته بودن مرزهای زمینی، گران است و برای سفر به عراق، چاره‌ای جز سفر هوایی نیست. بر همین اساس، شرکت‌های هواپیمایی هم هزینه‌های بلیت پرواز را کاهش نداده و حتی در مقایسه با سفرهایی با مسیر کوتاه‌تر، هزینه سفر هوایی به عراق گران‌تر است و کسی هم پاسخگوی مشکلات در هزینه‌های بالای بلیت پروازها حداقل برای زائران عتبات نیست؛ تا جایی که حتی بلیت پرواز تهران ـ نجف بیش از چهار میلیون تومان است و مدت زمان پرواز هم حدود یک ساعت و ۳۰ دقیقه، اما بلیت پرواز تهران ـ استانبول با زمان تقریبی ۲ ساعت و ۴۰ دقیقه، ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

بالا بودن هزینه‌های بلیت پرواز عتبات، کار دست سازمان حج و زیارت داد

همین مشکلات بالا بودن هزینه بلیت پروازها و همکاری نکردن بیشتر ایرلاین‌ها با سازمان حج و زیارت، موجب شده تا هزینه نهایی سفر به عتبات هم بیش از هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شود که به گفته حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت، بیش از نیمی از هزینه‌های سفر عتبات به پروازها اختصاص دارد و در صورت بازگشایی مرز زمینی، هزینه سفر عتبات به حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد.

بالا بودن هزینه‌های سفر عتبات که البته بیشتر آن مربوط به هزینه پروازها است، موجب شده تا بسیاری از مشتاقان زیارت عتبات از این سفر معنوی باز بمانند و امکان زیارت حرم امام حسین علیه‌السلام را نداشته باشند. حتی با توجه به مشکلات تأمین پروازهای عتبات، هنوز در بسیاری از استان‌ها سفر به عتبات برقرار نشده است و زائران منتظر هستند تا مرز زمینی بازگشایی شود تا بتوانند به زیارت ارباب مشرف شوند.

البته در این میان برخی واسطه‌ها هم دخیل هستند؛ چرا که با چارتر کردن پروازهای عتبات، هزینه بلیت را گران کرده و در صورت پر نشدن ظرفیت در لحظات آخر هزینه بلیت را کاهش می‌دهند. بر همین اساس، افرادی هم هستند که خودشان بدون همراهی با کاروان‌های زیارتی به عتبات مشرف می‌شوند تا از این طریق هزینه‌های سفر کاهش یابد.

آقایان مشتری اصلی سفرهای انفرادی عتبات/ زائران انفرادی بدون بیمه به عراق می‌روند!

این نوع سفرها در ماه‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است؛ تا جایی که شاهد هستیم روزانه بیش از یک هزار نفر از طریق پروازها برای زیارت کربلا به عراق مشرف می‌شوند که گاهی بسیاری از آنها نه تنها زیر نظر کاروانی نبوده، بلکه از بیمه هم برخوردار نیستند. این امر در حالی است که برای بسیاری از سفرهای خارجی همراه با بلیت، بیمه هم اجباری است، اما در سفرهای زیارتی به عراق که به صورت فردی انجام می‌شود، این الزام وجود ندارد و به این ترتیب می‌تواند در صورت بروز مشکل یا حوادث به ضرر زائران تمام شود. البته سازمان حج و زیارت در ارائه بسته‌های متنوع، بخشی به عنوان بیمه زائران هم پیش‌بینی کرده بود که هنوز اجرایی نشده است.

در این باره، سازمان حج و زیارت همواره به مشتاقان زیارت عتبات تأکید دارد که برای سفر به عراق، حتما با کاروان‌های زیر نظر این سازمان همراه شوند، اما اکنون با توجه به بالا بودن هزینه‌های سفر عتبات با کاروان‌های زیارتی و همینطور لغو ویزای عراق برای سفرهای هوایی، برخی افراد به ویژه آقایان سفر فردی به عتبات را برمی‌گزینند.

معاون عتبات سازمان حج و زیارت در این باره می‌گوید: سازمان حج و زیارت برای کاهش هزینه پروازهای عتبات مذاکرات بسیاری با ایرلاین‌های مختلف داشت تا بتواند هزینه سفر عتبات را تا حدودی کاهش دهد، اما اغلب شرکت‌های هواپیمایی همکاری نکرده و حتی به ما گفتند که باید از واسطه‌هایی که پروازهای عتبات را چارتر کرده‌اند، بلیت پرواز تهیه کنید. این امر باعث بالا رفتن هزینه سفر و حتی بروز مشکلاتی در تأمین بلیت عتبات شده است.

البته در روزهای گذشته با مذاکراتی که صورت گرفته است، یکی از شرکت‌های هواپیمایی قول مساعد برای اختصاص پرواز داده و حتی مصطفی قاسمی، مدیرعامل شرکت شمسا هم از چارتر کردن روزانه یک پرواز عتبات خبر داده است.

با این اتفاق، هزینه سفر به عتبات تاحدودی متعادل می‌شود و برخی از دفاتر زیارتی که از طریق شرکت شمسا به عنوان نماینده سازمان حج و زیارت بلیت تهیه کنند، هزینه آنها کاهش می‌یابد. اما با توجه به بالا بودن تعداد متقاضیان عتبات، روزانه یک پرواز برای زائران کافی نیست و به همین دلیل باز هم هزینه‌های سفر بالا است.

اجرای بسته‌های متنوع از مشکلات سفرهای زیارتی می‌کاهد

به همین دلیل هم برخی از مشتاقان زیارت عتبات که تعداد کمی هم نیستند، با تهیه بلیت پرواز به عراق به این سفر مشرف شده و پس از زیارت چند روزه به صورت زمینی به کشور بازمی‌گردند و حتی برخی از آنها پس از ورود به کشور، از طریق فرودگاه‌های شهرهای مرزی به شهرهای خود بازمی‌گردند.

محمدصادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت در این باره به خبرنگار فارس می‌گوید: اصلی‌ترین مشکل برای سفرهای زیارتی پرواز عتبات است که چاره آن هم بازگشایی مرزها و برقراری سفرهای زمینی عتبات به شمار می‌رود که با توجه به وعده طرف عراقی، امیدواریم از ماه شعبان با بازگشایی مرزهای زمینی، هزینه‌های سفر کاهش یافته و دیگر شاهد این دست از مشکلات در زمینه سفرهای عتبات نباشیم.

وی همچنین آغاز اجرایی شدن بسته‌های زیارتی متنوع را یکی از راهکارهای کاهش مشکلات و حتی هزینه‌های سفرهای زیارتی عنوان می‌کند و می‌افزاید: با پیش‌بینی سفرهای کوتاه مدت، افراد با سلایق مختلف می‌توانند همراه با کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت به عتبات مشرف شوند.

با اجرای بسته‌های متنوع زیارتی و البته بازگشایی مرزهای زمینی به طور حتم تعداد زائران عتبات بیشتر می‌شود و مشتاقان زیارت امام حسین علیه‌السلام که در این مدت منتظر برقراری سفر زمینی به عتبات بودند، خود را برای این سفر مهیا می‌کنند، اما نباید فراموش کرد اکنون که سفرهای عتبات فقط هوایی باید باشد، سفرهای فردی به عراق بسیار شده است، در صورت بازگشایی مرزهای زمینی، این نوع سفرها بیش‌تر از این هم خواهد بود.

چرا مسافران ترکیه ترجیح می‌دهند با تورهای گردشگری به این کشور سفر کنند؟

 بر همین اساس، سازمان حج و زیارت باید سازوکاری برای ساماندهی سفرهای زیارتی به عتبات در نظر بگیرد تا با توجه به قوانینی که وجود دارد، همه مشتاقان زیارت عتبات، از طریق سازمان حج و زیارت به این سفر معنوی مشرف شوند و حتی هزینه‌های سفر طوری برنامه‌ریزی شود که زائران متحمل هزینه‌های بالا نشوند. همانطور که اکنون با توجه به لغو ویزای ترکیه، بیشتر گردشگران برای کاهش هزینه‌ها با تورهای گردشگری به این کشور سفر کرده و از سفرهای انفرادی پرهیز می‌کنند.

 سفر به عتبات در حال حاضر برای دو طرف هوایی به مدت یک هفته از هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است که بیش از نیمی از هزینه این سفر برای بلیت پرواز است. حتی شرکت شمسا که طی توافق با ایران‌ایر یک پرواز در روز چارتر کرده است، هزینه بلیت پرواز رفت و بازگشت به عراق را توانسته به چهار میلیون و ۲۵۰ هزار تومان کاهش دهد که همچنان این مبلغ برای سفر عتبات هزینه بالایی به شمار می‌رود. البته در هفته‌های اخیر هزینه بلیت یک طرفه به نجف اشرف به بیش از چهار میلیون تومان هم رسیده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها