نیویورک تایمز نوشت که با سفر هیئتی از مقامات آمریکایی به ونزوئلا، متحد روسیه، واشنگتن به دنبال تضعیف روابط بین کاراکاس و مسکو است.

آمریکا در حال تفرقه افکنی بین متحدان بین المللی روسیه

به گزارش قدس آنلاین، مقامات ارشد آمریکا روز شنبه به ونزوئلا سفر کردند تا با نیکلاس مادورو، رئیس جمهور این کشور دیدار کنند، به گفته افراد مطلع، این سفر در حالی صورت می‌گیرد که دولت بایدن در حال تلاش برای جدا کردن روسیه از متحدان بین المللی خود در بحبوحه جنگ اوکراین است.

نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که این سفر بالاترین سطح سفر مقامات واشنگتن به کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، در سال‌های اخیر است. آمریکا در سال ۲۰۱۹ پس از متهم کردن مادورو به تقلب در انتخابات، روابط دیپلماتیک خود را با این کشور قطع کرد و سفارت خود را در کاراکاس تعطیل کرد.

دولت ترامپ سپس با تحریم صادرات نفت ونزوئلا و مقامات ارشد این کشور و با به رسمیت شناختن خوان گوایدو، رهبر مخالفان، به عنوان رئیس جمهور قانونی ونزوئلا تلاش کرد مادورو را برکنار کند؛ اما در این میان، مادورو با درخواست کمک اقتصادی و دیپلماتیک از روسیه و ایران و چین به تحریم‌ها پاسخ داد.

مقامات آمریکایی معتقدند که شرکت‌ها و صادر کنندگان ونزوئلایی با اجازه روسیه توانستند به صادرات نفت که بزرگترین منبع ارز خارجی این کشور است، ادامه دهد و این باعث شد تا حد زیادی تاثیر تحریم‌های آمریکا را کمرنگ شود.

در ادامه گزارش نیویرک تایمز آمده است که به گفته مقامات کنونی و سابق آمریکا که نامشان فاش نشد، حمله روسیه به اوکراین، آمریکا را وادار کرده تا توجه بیشتری به متحدان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور آمریکا در آمریکای لاتین داشته باشد، زیرا واشنگتن معتقد است بن بست گفت‌وگوها با روسیه می‌تواند به یک تهدید امنیتی تبدیل شود. هنگامی که آمریکا و متحدانش در واکنش به حمله روسیه به اوکراین شروع به اعمال تحریم بر صادرات نفت و گاز روسیه کردند، صداهایی از هر دو حزب اصلی آمریکا توجه‌ها را به ونزوئلا جذب کرد و به این کشور به عنوان یک جایگزین بالقوه برای نفت و گاز روسیه اشاره کردند.

در ادامه این گزارش آمده است که اسکات تیلور، نماینده سابق جمهوری خواه در کنگره اعلام کرد که روز جمعه با یک تاجر ونزوئلایی صحبت کرده و این تاجر از تمایل دولت مادورو برای برقرای مجدد تعامل و تجارت با آمریکا خبر داده است. اسکات در بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا باید از این فرصت برای دستیابی به یک پیروزی دیپلماتیک و شکاف بین روسیه و ونزوئلا استفاده کند.

تریش ریگان، مجری سابق فاکس بیزینس و شخصیت محافظه کار رسانه ای، خواستار اتحاد با ونزوئلا برای جایگزینی نفت روسیه در بازار آمریکا شد و در توییتی نوشت: «ونزوئلا بزرگترین منبع ذخایر نفت را دارد، ما آن را به چینی‌ها و روس‌ها می‌دهیم؟»

کمی قبل از حمله روسیه به اوکراین، یوری بوریسوف، معاون نخست وزیر روسیه، برای دیدار با مقامات دولت مادورو به کاراکاس سفر کرد. بر اساس اظهارات هر دو دولت، مادورو حداقل دو بار در ماه گذشته با پوتین تلفنی صحبت کرده است.

مشخص نیست که هیئت آمریکایی که شامل مقامات ارشد وزارت امور خارجه و کاخ سفید است، تا چه زمانی در کاراکاس باقی خواهد ماند یا این گروه با چه کسانی دیدار خواهد کرد. سخنگویان مادورو ، وزارت امور خارجه و شورای امنیت ملی در واشنگتن تاکنون در این باره از اظهار نظر خودداری کرده اند.

قبل از اعمال تحریم‌های آمریکا، ونزوئلا بیشتر نفت خود را به سواحل خلیج آمریکا می‌فرستاد که پالایشگاه‌های آن به‌طور خاص برای فرآوری گریدهای سنگین نفت خام ونزوئلا ساخته شده بودند. فرانسیسکو مونالدی، کارشناس انرژی ونزوئلا در دانشگاه رایس در هیوستون، گفت: اگر ایالات متحده واردات نفت روسیه را محدود کند، ونزوئلا می‌تواند بخشی از منابع از دست رفته را جایگزین کند.

نیویورک تایمز در گزارش خود نوشت که به نظر می‌رسد که مادورو آماده گفت‌وگو درباره قراردادهای نفتی با آمریکا است. او روز پنجشنبه در یک سخنرانی عمومی گفت: «در ونزوئلا نفت نهفته است و برای هر کسی که بخواهد آن را بخرد، اعم از سرمایه‌گذار از آسیا، اروپا یا آمریکا در دسترس است.»

نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، پیشتر تحریم‌های اعمال شده از سوی کشورهای غربی علیه روسیه به دلیل درگیری در اوکراین را جنایتی علیه مردم روسیه توصیف و خاطرنشان کرد که کشورهای غربی «جنگ رسانه‌ای ظالمانه» را علیه روسیه به راه انداختند.

اما از طرفی دیگر متحدان بین المللی روسیه از جمله ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا به دو قطعنامه پیشنهادی این هفته در سازمان ملل برای محکومیت تجاوز روسیه رای ممتنع دادند یا رای ندادند و رهبران ونزوئلا و کوبا خواستار راه حل دیپلماتیک برای این بحران شدند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها