امروزه تشدید آسیب‌های اجتماعی ازجمله مشکلات معیشتی و فشارهای اقتصادی و نبود مهارت در اعضای خانواده برای برقراری ارتباط مؤثر با یکدیگر، زندگی روزانه بسیاری را دچار اختلالاتی کرده است.

جمع‌آوری کودکان کار از معابر پرتردد مشهد

اوج‌گیری اختلاف‌های خانوادگی و آسیب‌های مرتبط با آن همچون طلاق، همسرآزاری، کودک‌آزاری و مواردی ازاین قبیل بخشی از نابسامانی‌های این وضعیت است که حذف این آسیب‌های اجتماعی از وظایف اصلی بهزیستی البته با همکاری سایر دستگاه‌هاست.

در این بین سازمان بهزیستی خراسان رضوی در مشهد که برابر آمار نرخ بالایی از طلاق و همچنین کودکان کار و البته حاشیه‌نشینی را به خود اختصاص داده مسئولیت سنگینی در ساماندهی به این نابسامانی‌ها دارد.

کارشناس مسئول مداخله و اورژانس بهزیستی خراسان رضوی، گروه‌های هدف اورژانس اجتماعی را شامل کودکان و همسران آزاردیده، افرادی که اقدام به خودکشی کرده و یا افکار خودکشی دارند، زوجینی که اختلاف‌های حاد خانوادگی دارند، کودکان کار و خیابان، افرادی که اختلال هویت جنسیتی دارند، دختران در معرض آسیب، زنان آسیب‌دیده و در معرض آسیب و دخترانی که اقدام به فرار از منزل کرده‌اند، می‌داند و می‌گوید: به این گروه‌ها در سطوح مختلف شامل پذیرش، خدمات تخصصی، ترخیص و پیگیری پس از ترخیص خدمات‌رسانی می‌شود.

نسیم بوستانی در گفت‌وگو با قدس می‌گوید: یک بخش از این خدمات مربوط به خدمات تلفنی می‌شود و اگر نیاز به حضور نیروهای تخصصی باشد خودرو خدمات سیار به محل مراجعه می‌کند و در صورت حل نشدن مشکل به مرکز خدمات مداخله در بحران در سطحی بالاتر ارجاع داده می‌شوند.

۲۰۰تماس روزانه با ۱۲۳

وی خدمات مرکز مداخله در بحران را در دو مدل خدمات سرپایی و خوابگاهی عنوان کرد و افزود: اورژانس اجتماعی یکی از خطوط جوان و کمتر شناخته شده کشور است و مانند ۱۱۵ و۱۱۰ مستمر و شبانه‌روزی بوده و فعالیت ویژه‌ای در مناسبت‌های خاص ندارد.

بوستانی با اشاره به اینکه به طور متوسط روزانه ۲۰۰ تماس با اورژانس ۱۲۳ گرفته می‌شود که کودک‌آزاری و همسرآزاری در صدر تماس‌های گرفته شده در سال جاری بوده است، افزود: کودک‌آزاری و اقدام به خودکشی برای ما بیشترین اولویت را دارد حتی یک تماس هم در این زمینه برای ما زیاد و حساسیت‌برانگیز است و این امکان وجود دارد که چندین مأموریت برای یک مورد اقدام به خودکشی کنسل شود.

کارشناس مسئول مداخله و اورژانس بهزیستی استان به همکاری نیروی انتظامی و دادگستری در جریان پیگیری تلفن‌های انجام شده با ۱۲۳ اشاره کرد و گفت: درصورت تقاضای بهزیستی، ۱۱۵ و ۱۱۰ وارد عمل خواهند شد .

وی افزود: بسیاری از تماس‌های گرفته شده با اورژانس به مأموریت ختم نمی‌شوند و با همان مداخله تلفنی مشکل برطرف می‌شود.

وی با اشاره به کمبود شدید خدمات سیار اورژانس اجتماعی و خودروهای مورد استفاده در اورژانس اجتماعی ۱۲۳ اظهار کرد: در خراسان رضوی تنها ۱۸دستگاه خودرو و در شهر بزرگ و زائرپذیری مثل مشهد تنها هفت دستگاه از این خودروها را برای انجام مأموریت‌های محوله در اختیار داریم.

بوستانی عنوان کرد: با رشد آسیب‌ها، زیرساخت و امکانات ما افزایش پیدا نکرده و زیرساخت‌های ما هنوز مربوط به ۱۰سال پیش و حتی قبل‌تر از آن است چون بودجه اندک بهزیستی اجازه توسعه بیشتر زیرساخت‌ها را به ما نمی‌دهد.

برنامه‌های نوروزی ۱۲۳

وی با اشاره به فعال شدن پایگاه‌های ویژه برای ایام نوروز و سال جدید که پیش‌بینی می‌شود مسافران زیادی به مشهد سفر کنند، افزود: تمرکز برنامه‌های ما در ایام نوروز و روزهای پایانی سال جاری در ترمینال و حرم مطهر خواهد بود و برنامه به خودروهای سیار داده خواهد شد که در چه ساعاتی در این مکان‌ها حضور داشته باشند و یک تیم هم در اطراف پارک ملت مستقر خواهد بود. تیم‌های ما در مکان‌هایی که تردد مسافر بیشتر است در ساعاتی از شبانه‌روز مستقر می‌شوند و در صورتی که نیاز به کمک احساس شود و یا مشکلی به وجود بیاید که نیاز به مداخله باشد، همکاران ما در حوزه اختیارت و وظایفشان مداخله می‌کنند.

وی همچنین درخصوص کودکان کار به اجرایی شدن قانون ساماندهی کودکان کاروخیابان مصوب هیئت وزیران در سال ۸۴ اشاره کرد و گفت: پس از سال‌ها، سال گذشته با ورود قوه قضائیه این مصوبه اجرایی شد؛ یعنی درحال حاضر مرکزی داریم به نام مرکز غربال که با مشارکت سایر دستگاه‌ها و با مداخله مستقیم دادگستری کودکانی که در سطح شهر شناسایی می‌شوند به این مرکز ارجاع و غربال می‌شوند، یعنی برای آن‌ها پرونده تشکیل می‌شود که یا تحویل خانواده‌هایشان می‌شوند و یا درصورت صلاحدید مراجع قضایی وارد مراکز خوابگاهی کودکان کاروخیابان می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه کودکان کاروخیابان به صورت باند و گروهی فعالیت می‌کنند، عنوان کرد: این کودکان از طرف یک سرگروه حمایت می‌شوند که در این خصوص قوه قضائیه و نیروی انتظامی تاکنون اقدام به دستگیری بسیاری از این افراد کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه کودکان کاروخیابان برای ما اورژانس نیست، افزود: موارد اورژانسی و اولویت نخست برای ما خودکشی، همسرآزاری و کودک‌آزاری است و کودک کاروخیابان در اولویت دوم و سوم قرار می‌گیرند.

وی یکی از مشکلات دیگر اورژانس اجتماعی را همکاری نکردن برخی سازمان‌های همکار دانست و افزود: به طور مثال درخصوص کودکان معتاد، تا پیش از ترک اعتیاد هیچ اقدامی نمی‌شود برای این کودکان انجام داد. همچنین به دلیل سن کم و وجود خطرات جانی، ترک اعتیادشان باید در شرایط کاملاً پزشکی اتفاق بیفتد، بنابراین دراین زمینه بسیار نیازمند دریافت خدمات پزشکی از سوی بیمارستان‌های مختلف هستیم و این برای ما تبدیل به یک معضل شده است.

برچسب‌ها