قدس آنلاین نگاهی دارد به تیترهای صفحه اول روزنامه های جهان در روز چهارشنبه نهم مارچ ۲۰۲۲ (هجدهم اسفند ماه ۱۴۰۰)

مروری بر صفحه اول مطبوعات جهان (چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰) + عکس

یواس‌ای تودی

روزنامه یواس ای تودی در گزارشی به افزایش چشمگیر قیمت حامل های انرژی در ایالات متحده پرداخته است. بعد از اعمال ممنوعیت واردات نفت از روسیه توسط جو بایدن، قیمت هر گالن بنزین در آمریکا به بالای ۴ دلار رسید که بیشتر از هر زمان دیگر در تاریخ این کشور بوده است. کارشناسان می گویند این بالا بودن قیمت احتمالا تا هفت ماه دیگر ادامه خواهد یافت. یواس ای تودی همچنین نتایج نظرسنجی خود را منتشر کرده که در آن از هر ۳ آمریکایی یک نفر خواستار رویکرد غیرمستقیم پاسخ آمریکا به حمله نظامی روسیه به اوکراین شده اند.

گلوبال تایمز

روزنامه گلوبال تایمز چاپ چین عکس اصلی صفحه نخست خود را به دیدار سه جانبه و آنلاین ژی جینپینگ رئیس جمهور چین، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و اولاف شولتز صدراعظم آلمان اختصاص داده است. این روزنامه همچنین به انتقاد از غرب و تحریم های اعمال شده توسط آن ها علیه روسیه پرداخته و از واکنش روسیه به این تحریم ها خبر می دهد. گلوبال تایمز همچنین به انتقاد از اخبارپراکنی غلط آمریکا در مورد بحران اوکراین برای لکه دار کردن اعتبار چین پرداخته و همچنین ژاپن را به نقض حقوق بشر متهم می کند.

کُمِرسانت

روزنامه کمرسانت چاپ روسیه همانطور که پیش بینی می شد گزارش اصلی صفحه نخست خود را به تحریم های واردات نفت روسیه از طرف بریتانیا و ایالات متحده آمریکا اختصاص داده است. این روزنامه همچنین تعلیق سرمایه گذاری های شرکت دخانیات فیلیپ موریس در روسیه را بازتاب داده اما تاکید کرده که تولیدات این شرکت در روسیه با وجود محدود شدن اما ادامه خواهد یافت.  

اِستِیتسمَن

روزنامه استیتسمن چاپ هند در گزارشی به برگزاری پانزدهمین دور مذاکرات این کشور با دولت چین برای رفع سوء تفاهمات و درگیری های نظامی در مرزهای دو کشور خبر می دهد. این روزنامه همچنین صحبت های نراندرا مودی نخست وزیر هند را بازتاب داده که در آن از سرعت گرفتن رشد اقتصادی این کشور بعد از ضرباتی که همه گیری ویروس کرونا به آن ها زد صحبت به میان آورده است. هند همچنین اعلام کرده که از هجده روز دیگر پروازهای داخلی و خارجی این کشور به حالت عادی بر خواهد گشت.

گاردین

روزنامه گاردین عکس اصلی صفحه نخست خود را به مجلس عوام بریتانیا اختصاص داده جایی که صحبت های ولودومیر زیلنسکی رئیس جمهور اوکراین به صورت زنده در آن پخش شد. زیلسنکی در صحبت های خود با مقایسه جنگ اوکراین - روسیه به جنگ بریتانیا با آلمان نازی، از جملات وینستون چرچیل در خلال جنگ جهانی دوم استفاده و گفت مردم اوکراین، در زمین، در جنگل، در دریا و در خیابان با نیروهای روس خواهند جنگید. این روزنامه همچنین از توقف فعالیت رستوران های زنجیره ای مک دونالد در روسیه خبر داد؛ مک دونالدی که حضورش در روسیه نماد پایان جنگ سرد بود.

ژاپن تایمز

روزنامه ژاپن تایمز در گزارشی به اعمال تحریم های جدید از طرف ژاپن بر علیه روسیه و بلاروس به خاطر آغاز کردن جنگ بر اوکراین خبر داد. این روزنامه همچنین در گزارشی به حضور پرتعداد جنگجویانی با ملیت خارجی در این جنگ صحبت به میان آورده و نقش آن ها را در هر کدام از طرف های جنگ مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داده است. ژاپن تایمز همچنین از دیده شدن سازه های جدید در مرکز هسته ای کره شمالی توسط ماهواره ها خبر می دهد.

وال استریت ژورنال

روزنامه وال استریت ژورنال تیتر اصلی صفحه نخست خود را به اعلام ممنوعیت واردات نفت روسیه توسط آمریکا اختصاص داده است. این روزنامه می گوید در حالی که ایالات متحده و بریتانیا این حرکت را انجام دادند اما دیگر کشورهای اروپایی نمی خواهند چنین تصمیم سخت گیرانه ای را نسبت به واردات محصولات مربوط به انرژی روسیه اعمال کنند. وال استریت ژورنال همچنین بی پاسخ گذاشتن تماس جو بایدن توسط عربستان و امارات برای صحبت در مورد مساله نفت را بازتاب داده است.

گِلوب اند مِیل

روزنامه گلوب اند میل چاپ کانادا عکس اصلی صفحه نخست خود را به خروج کاروان بیماران اوکراینی از این کشور در خلال جنگ اختصاص داده است. این بیماران که اکثر آن ها کودکان مبتلا به سرطان بستری در بیمارستان کیف هستند، به همراه والدین خود که در مجموع ۱۷۳ نفر می شوند با قطار به لهستان پناه برده اند. این روزنامه همچنین به بررسی آینده ایستگاه بین المللی فضایی با توجه به کنار گذاشتن احتمالی روسیه از آن پرداخته است.

جروزالم پست

روزنامه جروزالم پست چاپ اسرائیل در گزارشی به انتقاد از فرآیند صورت گرفته در این رژیم برای جذب پناهجویان اوکراینی می پردازد. این روزنامه البته خبر می دهد که اسرائیل برنامه دارد که علاوه بر تمامی یهودیان اوکراینی، حدود ۵ هزار نفر غیر یهودی اوکراینی را نیز جذب کنند. جروزالم پست همچنین از سفر اسحاق هرتزوگ رئیس جمهور اسرائیل به ترکیه برای دیدار با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گزارشی تهیه کرده است.

فایننشیال تایمز

روزنامه فایننشیال تایمز در مقاله ای با اشاره به تحریم های غرب علیه روسیه می گوید اکنون تمام گزینه هایی که علیه روسیه استفاده می شود، با اینکه گزینه هایی است که ضرر آن به غرب نیز خواهد رسید اما باید اعمال شده و آن ها باید در مقابل روسیه ثابت قدم بمانند. این روزنامه همچنین بر خلاف نظر بسیاری که معتقدند سختی های تهیه نفت به خاطر جنگ روسیه، کشورها را به سمت انرژی های سبز خواهد برد، می گوید اتفاقا این جنگ می تواند مسیر گذر جهان از انرژی فسیلی به انرژی تجدیدپذیر را از ریل خارج کند.

تهیه و تنظیم: امیرمحمد سلطانپور

*بازنشر مطالب دپارتمان ترجمه به منزله تأیید یا رد محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان قدس آنلاین منتشر می‌شود.

برچسب‌ها