سایت حامی برجام می‌گوید علت قفل شدن مذاکرات وین، آمریکاست، نه روسیه.

عصر ایران: علت قفل شدن مذاکرات آمریکاست نه روسیه

به گزارش قدس آنلاین، «عصر ایران» در این زمینه نوشت: به خاطر ضعف در جنگ روایت‌ها، بسیاری در داخل ایران فریب تبلیغات رسانه‌ای غرب را می‌خورند. از زمان تعلیق مذاکرات، طرف غربی و ایرانی روایت‌های مختلفی از دلیل توقف و مانع اصلی رسیدن به توافق دارند.

روسیه پیش از جنگ اوکراین یکی از طرف‌های اصلی پیش برنده دیپلماسی میانجی‌گرانه بین ایران و آمریکا بود و نماینده روسیه در وین یکی از پرتلاش‌ترین دیپلمات‌های طرف مذاکره برای احیای برجام به نظر می‌رسید. اما پس از جنگ اوکراین، اختلاف به وجود آمده بین آمریکا و روسیه بر سر اوکراین به طور طبیعی بر مذاکرات وین هم سایه ‌انداخت. آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی، روسیه را تحریم کردند و این در حالی بود که همین کشورها باید با روسیه همکاری می‌کردند تا احیای برجام آخرین پله‌های توافق نهایی را نیز طی کند.

در این میان روس‌ها پس از تحریم‌های آمریکا شرط جدیدی روی میز گذاشتند و اعلام کردند باید همکاری‌های کشورشان با ایران در صورت احیای برجام از گزند تحریم‌های آمریکا در امان بماند و واشنگتن باید در این زمینه به مسکو تضمین کتبی و رسمی بدهد.

آمریکایی‌ها زیر بار این شرط نرفتند. بر اساس گزارش روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا، آمریکا به روسیه هشدار داده اگر تا ۱ هفته از شرط جدید خود عقب‌نشینی نکند، گزینه احیای برجام بدون حضور روسیه را اجرا خواهد کرد. مگر بدون روسیه احیای برجام متصور است؟ و اگر میسر است چرا می‌گویند روسیه عامل توقف مذاکرات شده است؟

اگر چنین است که آمریکایی‌ها گفته‌اند و برجام بدون حضور روسیه هم قابل احیاست، پس چرا رسانه‌های غربی مدام بر این خط تبلیغی متمرکز شده‌اند که مواضع اخیر روسیه و موضع سرسختانه ایران در زمینه گرفتن تضمین‌های لازم از آمریکا عامل اصلی تعلیق مذاکرات وین است. چون اتفاقا هر دو کشور ایران و روسیه روی موضوع گرفتن تضمین عینی و محکم از آمریکا پافشاری دارند؛ اما در این فقره، گیرِ اصلی کار پیش کسی است که حاضر نیست تضمین بدهد و در توافق برجام خواهان امتیازهای نقد و دست اول از ایران در ابتدای کار است و حواله به رفع تحریم‌هایی نصفه – نیمه در کلافی سردرگم از بسته‌های تحریمی مختلف می‌دهد که معلوم نیست تا چه میزان در آینده اجرا خواهد شد و چه گرهی از اقتصاد ایران را باز خواهد کرد!

در این جنگ روایت‌ها، بسیاری در داخل ایران در جنگ روایت‌ها، فریب تبلیغات رسانه‌ای غرب و رسانه‌های پرشمار فارسی زبان ماهواره‌ای وابسته به آمریکا، انگلیس و عربستان سعودی و اسرائیل و.. می‌خورند و بر این باورند که روسیه توافق احیای برجام را به نفع خود به هم زد و «تندروها»ی اصولگرا با همدستی روسیه در نهایت برجام را هوا کردند!

این ظاهر روایتی است که رسانه‌های جریان اصلی غرب برای بازی کثیف «متهم‌سازی» و منزه کردن دامن خود و ایجاد فشار مضاعف به ایران برای قبول و پذیرش خواست‌های حداکثری آمریکا، پی می‌گیرند و آن را در افکار عمومی جا می‌اندازند. اما کیست که نداند مانع اصلی احیای برجام، ایالات متحده آمریکا و اصرارش به برنداشتن تحریم‌ها و عدم ارایه تضمین‌های لازم به ایران است و باقی مسایل در صورتی که واشنگتن حاضر به لغو تحریم‌ها و برداشتن گام‌های لازم در این زمینه باشد، به راحتی قابل حل

است.

اختلاف ‌اندک باقی مانده بین ایران و آمریکا به رغم کم بودن اما آن قدر اهمیت دارد که دو طرف حاضر نیستند از مواضع خود روی آن موضوعات ‌اندک عقب بنشینند و گره اصلی مذاکرات وین هم پیش و پس از موضع جدید روسیه روی همین ۳ درصد حل نشده بوده است و موضع جدید روسیه مادام که این ۳ درصد اختلاف ‌اندک اما مهم بین آمریکا و ایران حل نشده، هیچ تغییری در اصل ماجرا نمی‌کند.

اگر دولت آمریکا بپذیرد که نمی‌تواند با برداشتن نصفه نیمه تحریم‌ها، جذابیت و منافع اقتصادی لازم را برای ایران به منظور رها کردن اهرم‌های هسته‌ای بدهد، حصول توافق ممکن است و دیگر حتی نیازی هم به رجعت دوباره به وین نیست و دو کشور می‌توانند با وساطت کشورهایی مثل قطر یا عمان توافق بازگشت دوباره آمریکا به برجام را در دوحه یا مسقط هم امضا کنند.

۴ کشور روسیه، فرانسه، انگلیس و آلمان هم از برجام خارج نشده‌اند که نیازی به امضای دوباره متن توافق باشد. 

مانع فعلی نتیجه‌گیری نهایی از مذاکرات احیای برجام آن طور که رسانه‌های غربی می‌گویند به خاطر موضع روسیه و یا سرسختی مواضع ایران نیست و اتفاقا برعکس از همان ابتدای مذاکرات در حدود ۱ سال پیش، این موضع سرسختانه واشنگتن در زمینه نگه داشتن بخش بزرگی از تحریم‌هاست که مانع اصلی احیای برجام است.

آمریکایی‌ها در تلاشند با کمترین میزان امتیازی که به ایران می‌دهند بیشترین میزان امتیاز را بگیرند و برای رسیدن به این منظور از روش‌های مختلف جنگ رسانه‌ای بهره می‌برند تا فشار را بر تهران مضاعف کنند؛ ایران هم با این بازی آمریکا آشنایی دارد و به همین خاطر اسیر این جنگ ترکیبی و روانی نمی‌شود.

واشنگتن باید انتخاب کند: یا احیای برجام با شرایطی که برای هر دو طرف معنادار باشد و یا خط پایان کشیدن به مذاکرات برجام.

کلید توافق ابتدا در واشنگتن و سپس در تهران است و کشورهایی مثل انگلیس و روسیه و فرانسه و آلمان تنها شاهدانی هستند که مواضع آنها در فقره مذاکرات اخیر احیای برجام چندان اهمیت بنیادینی ندارد.

انتهای پیام

برچسب‌ها