عضو کارگروه حقوق بشر مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاه ها گفت: غربی‌ها به واسطه خرید نفت از سعودی و فروش سلاح به آنها صاحب منافع سرشاری می‌شوند، برای همین از جنایت‌های عربستان و اقدامات ضد حقوق بشری آنها حمایت یا در مقابل آن سکوت می‌کنند.

 آمریکا و غرب شریک جنایت‌های رژیم آل سعود هستند

به گزارش قدس آنلاین، احمد مومنی راد عضو کارگروه حقوق بشر مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاه ها  ضمن اشاره به گردن زدن ۸۱ نفر در یک روز توسط رژیم سعودی گفت: متاسفانه کارنامه رژیم سعودی در زمینه حقوق بشر کارنامه بسیار فاجعه باری است، این رژیم در سال ۲۰۲۱ شصت و هفت نفر، در سال ۱۹۸۰ شصت و یک نفر و در سال ۲۰۱۶ چهل وهفت نفر از جمله روحانی برجسته شیعه شیخ نمر را اعدام کرد.

وی افزود: جنگی که چندین سال است رژیم آل سعود علیه مردم مظلوم یمن به راه انداخته و کودکان و زنان را می کشد، نشان دهنده این امر است که متاسفانه عربستان به رژیم حقوقی بین المللی پایبندی ندارد.

این استاد دانشگاه افزود: شورای حقوق بشر سازمان ملل، شورای امنیت سازمان ملل، نهاد ها و کمیته های حقوق بشری سازمان ملل، کمیساریای عالی حقوق بشر و سایر نهادهای بین المللی که ادعای رصد تحولات حقوق بشری را دارند باید نقض آشکار حقوق بشر در عربستان را بررسی و محکومیت قطعی این کشور را صادر کنند.

مومنی تصریح کرد: اعدام های عربستان از جهات مختلفی قابل بررسی است براساس اطلاعات منتشر شده ۸۱ نفر اعدام شدند که ۴۱ نفر از آنها ساکن منطقه شیعه نشین قطیف و الاحصا در شرق عربستان بودند، مردم این مناطق به هیچ وجه اقدام نظامی علیه حکومت سعودی انجام ندادند و در طول سالیان  گذشته صرفا اعتراض مسالمت آمیز داشته اند.

* رژیم سعودی باید پاسخگو باشد

وی افزود: رژیم سعودی جهت فریب افکارعمومی داخلی و خارجی، این افراد را در کنار متهمان به فعالیت‌های تروریستی قرار داد. این رژیم باید در مورد فرایند تعقیب، محاکمه و مجازات اعدام شدگان  پاسخگو باشد، با توجه به مخالفت شیعیان با حکومت عربستان این اعدام ها  بر اساس مسائل عقیدتی و ایدئولوژی شکل گرفته و عدالت در محاکمه و مجازات این افراد رعایت نشده، عربستان باید پاسخگو باشد که محاکمه صورت گرفته سیاسی بود یا مساله دیگری مطرح است.

مومنی راد سکوت کشورهای غربی و مدعی حقوق بشر در قبال جنایت های رژیم سعودی را نشان دهنده استانداردهای دو گانه این کشورها دانست و گفت: آمریکا و کشورهای غربی که خودشان را  نگهبان، پاسدار و رصد کننده حقوق بشر در دنیا می دانند در مقابل این جنایات سکوت کرده اند و سکوت کردن این کشورها نشان دهنده استاندارد و رفتار دوگانه آنان است.

* رسانه های غربی جای دزد و پلیس را عوض می کنند

این استاد دانشگاه افزود: در جهان شاهد یک وارونگی هستیم، به این معنا که رسانه های غربی جای دزد و پلیس را عوض می کنند و در یک موضوع واحد رفتار دوگانه و متناقض از خود نشان می دهند، اگر اقدامی ضد حقوق بشری در یک کشور متحد آنها انجام شود سکوت می کنند ولی اگر یک مورد بسیار کوچک در کشورهایی که همسو با آمریکا و غربی ها نیستند صورت گیرد، جنجال به پا کرده و ضمن بزرگ کردن اتفاق رخ داده، مساله را از مراجع حقوق بشری سازمان ملل و نهادهای دیگر پی گیری می‌کنند تا این کشور محکوم شود.

* شاهد دوگانگی در رفتار کشورهای غربی هستیم

وی تاکید کرد: در زمینه های مختلف شاهد دوگانگی در رفتار کشورهای غربی هستیم؛ اگر مسئله کوچکی در ایران رخ دهد غربی‌ها موضع گرفته و محکوم می‌کنند، در حالی که الان راه سکوت را در پیش گرفته اند و این اقدام آنها به هیچ عنوان قابل توجیه نیست.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: اصولاً حقوق بشر ابزاری برای رسیدن به منافع نامشروع آمریکا و کشورهای غربی است؛ آنها دولتها را به دو گروه تقسیم می کند کشورهایی که با آنها هستند و کشورهایی مواضع همسو با آنان ندارند و طبیعتا در قبال آنها رفتار دو گانه ای اتخاذ می کنند.

وی گفت: شاهد هستیم در حالیکه غرب و اروپا حقوق بشر را نقض می کنند اما  تمرکزشان را روی ایران گذاشته اند و دائما علیه ما قطعنامه صادر می کنند!

مومنی راد اظهار داشت: به عنوان مثال می‌توان به موضوع قتل خاشقچی اشاره کرد اگر این جنایت مثلا توسط مسئولین ایرانی انجام شده بود عکس العمل های شدیدی نشان می‌دادند ولی در قبال عربستان این رویه را نداشتند بلکه  بیان کردند که روابطمان با عربستان برپایه قرارداد نفتی و تسلیحاتی است به همین جهت نمی‌توانیم به خاطر این اتفاق، ارتباطمان با عربستان را به خطر بیندازیم آمریکا و کشورهای غربی ازعربستان حمایت می کنند به همین جهت آنها در جنایتهای عربستان شریک هستند.

* سازمان‌های حقوق بشری دنیا به دلیل تاثیر پذیری از سلطه قدرتهای بزرگ با اتفاقات مشابه برخورد دوگانه دارند

وی افزود: اگر یک حیوانی به شکلی غیر متعارف در کشوری کشته شود نهادهای حقوق بشری اعتراض می‌کنند و همه امکانات شان را برای محکوم کردن آن اتفاق بسیج می کنند ولی با رخ دادن چنین جنایتی در عربستان هیچ کس اعتراضی نمی کند به همین جهت می توان گفت سازمان‌های حقوق بشری دنیا به دلیل تاثیر پذیری از سلطه قدرتهای بزرگ در قبال موارد مشابه برخورد دوگانه دارند.

مونی راد گفت: آمریکا و غرب در قبال این گونه جنایت‌ها مسئول هستند، غربی ها به دلیل خرید نفت از سعودی و فروش سلاح به آنها صاحب منافع سرشاری می شوند. برهمین اساس از جنایت‌های عربستان و اقدامات ضد حقوق بشری آنها حمایت و یا سکوت می‌کنند در حقیقت مبنای رابطه بر اساس دلار، نفت و اسلحه است.

* چون عربستان پول دارد محکوم نمی‌شود

وی افزود: سازمان ملل هم صریحاً اعلام کرد اگرچه عربستان کشوری کودکش است اما به دلیل تامین بخشی از بودجه سازمان ملل، نام این کشور را در لیست کشورهای کودک کش نمی‌آوریم یعنی چون عربستان پول دارد محکوم نمی‌شود.

وی در پایان گفت:متاسفانه نظامی که در حقوق بشر با آن مواجه هستیم به سیاست، قدرت و ثروت متکی است و همه مسائل را  در حقوق بین الملل و حقوق بشر به محاق می برد آنها با  قدرت شبکه‌های رسانه‌ای جای قاتل و مقتول را عوض می کند. در حالیکه عربستان باید پاسخگوی اقداماتش باشد شاهد هستیم که در شورای حقوق بشر هم مسئولیت دارد این امر نشان‌دهنده دوگانگی حاکم بر عالم است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها