مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با اعلام زمان و نحوه فعالیت کتابخانه‌های عمومی استان در نوروز ویژه‌برنامه‌های کتابخانه‌ها به مناسبت سال نو را تشریح کرد.

برنامه‌ها و نحوه فعالیت کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در نوروز

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام‌ علی‌اکبر سبزیان با اشاره به نحوه و زمان فعالیت کتابخانه‌های عمومی در ایام نوروز ۱۴۰۱ اظهار کرد: تلاش ما در مجموعه کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ایجاد بستری مناسب برای ارائه خدمات کتابخانه‌ای در همه ایام سال به منظور تکریم ارباب رجوع و پاسخگویی به نیازهای دانشی و مطالعاتی آنان است.

وی ادامه داد: از همین رو ۱۴ باب کتابخانه عمومی در سطح استان در روزهای یکشنبه، ۲۹ اسفند ۱۴۰۰، یکم تا پنجم فروردین‌ ۱۴۰۱ و روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین‌ ماه آماده ارائه تمام خدمات کتابخانه‌ای به اعضا و سایر علاقه‌مندان به کتابخوانی خواهد بود.

سبزیان تصریح کرد: جدول کامل اسامی به همراه روزها و ساعات فعالیت کتابخانه‌های عمومی کشور در تعطیلات نیمه نخست فروردین‌ ماه به تفکیک شهرستان‌ها در www.khrpl.ir قابل مشاهده است.

وی با تاکید بر اینکه ارائه خدمات فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی با رعایت تمام ضوابط و شیوه‌نامه‌های بهداشتی انجام خواهد شد، خاطرنشان کرد: همچنین ساعت و نحوه فعالیت کتابخانه‌ها پس از ایام نوروز، ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۱، به روال سابق بازگشته و بر اساس دستورالعمل‌های فعالیت کتابخانه‌های عمومی خواهد بود.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در خصوص برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی در نوروز گفت: همواره سعی داشته‌ایم بر اساس شعار «ما گام دوم انقلاب را با کتاب بر می‌داریم»، حضور موثر و مفیدی در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه داشته باشیم.

وی با اشاره به تغییر حالت کتابخانه‌های عمومی از حالت سنتی به فرهنگسراهای اجتماعی ادامه داد: امروز تلاش ما این است با برگزاری مسابقات و پویش‌های کتابخوانی علاوه بر پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی و دانشی مردم با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد انس با کتاب و ترویج مطالعه در جامعه در این جهت حرکت کرده و به وظیفه خود عمل کنیم. از این رو مسابقه کتابخوانی «زائر سلام» با محوریت زائران و مجاوران حضرت امام رضا(ع) در ایام نوروز برگزار می‌شود.

سبزیان تصریح کرد: مسابقه زائر سلام در سه بخش مسابقه کتابخوانی بر اساس کتاب «دور تاب»، اثر نویسنده فقید سعید تشکری، ویژه گروه سنی بزرگسالان، مسابقه دل‌نوشته با محوریت زیارت امام رضا(ع) ویژه گروه سنی نوجوانان و جوانان و مسابقه نقاشی با محوریت زیارت امام رضا(ع) ویژه گروه سنی کودکان برگزار می‌شود.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را از یکم فروردین ۱۴۰۱ تا ۱۵ فرودین ماه ۱۴۰۱ از طریق سامانه الکترونیکی مسابقات سماک به آدرس samakpl.ir ارسال کنند. در پایان به برندگان مسابقه به جوایز ویژه‌ای به رسم یادبود اهدا می‌شود.

وی عنوان کرد: همچنین اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با ارائه بسته الکترونیکی مطالعالتی «زائر سلام» به مردم کتابخوان و  فرهنگ‌دوست جامعه هدیه نوروزی می‌دهد.

سبزیان با اشاره به شعار کتابداری هیچوقت تعطیل نیست، اظهار کرد: مجموعه کتابخانه‌های عمومی با شروع پاندمی کرونا و به تبع آن تعطیلی اجباری کتابخانه‌های عمومی، کوچی همگانی از فضای حقیقی به فضای مجازی داشتند. به عبارت دیگر می‌توان گفت این ویروس در کنار تمامی اختلالات اجتماعی، فرصت ناب فضای مجازی را در اختیار کتابخانه های عمومی قرار داد.

وی افزود: تغییر شکل برگزاری برنامه‌ها و فعالیت‌های متنوع فرهنگی از جمله مسابقات کتابخوانی، کارگاه‌های آموزشی، نشست‌های کتابخوانی و... در مناسبت‌های مختلف از حالت حقیقی به مجازی، باعث شد برخی مشکلات اعم از امکان عدم حضور، فاصله زمانی و مکانی و... از سر راه برداشته شود و افراد بیشتری بتوانند از این برنامه‌ها استفاده کنند.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی تصریح کرد: به این ترتیب همزمان با فرارسیدن نوروز باستانی ۱۴۰۱ بر آن شدیم تا با ارائه بسته مطالعاتی زائر سلام به صورت الکترونیکی گامی موثر در مسیر ارائه خدمات کتابخانه‌ای و آشنایی مردم با فرهنگ مشهد، شهر امام مهربانی، دانایی و کتاب برداریم.

سبزیان بیان کرد: علاقه‌مندان می‌توانند با مطالعه بسته زائر سلام علاوه بر آشنایی با تعدادی از کتاب‌فروشی‌های برتر مشهد، آداب زیارت امام رضا(ع)، سرداران شهید استان خراسان رضوی، تاریخچه شهر مشهد، از کتابخانه‌های فعال در ایام تعطیلات نوروزی و طرح «بهارخوان» و «آبی‌ها» از نشر به نشر نیز آگاهی پیدا کنند و در مسابقه کتابخوانی نیز شرکت کنند. برای دسترسی به کتابخانه زائر سلام و شرکت در مسابقه کتابخوانی فقط کافی است کد QR درج شده روی پوستر را اسکن کنید.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها