۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲
کد خبر: 793370

شهادت اتفاقی نیست!

کمیل نقی‌پور
شهادت اتفاقی نیست!

به گزارش قدس آنلاین، ماجرای شهادت دو روحانی در حرم امام رضا (ع) توسط یک عامل تکفیری از جنبه‌های مختلف قابل بررسی است. هر چند در ساعت‌های ابتدایی انتشار خبر، برخی رسانه‌های ضدانقلاب انگیزه‌های متفاوتی را برای این جنایت برمی‌شمردند اما با اعلام این خبر که عامل حمله به روحانیون، از عوامل تکفیری و از اتباعی بوده که به صورت غیرقانونی از مرزهای شرقی وارد کشور شده، سمت و سوی تحلیل‌ها تغییر پیدا کرد. با این حال این اتفاق ناگوار دارای جنبه‌هایی است که در ادامه به آن اشاره می‌شود.

اول آنکه طراحی عملیات در حرم امام رضا(ع) خود دارای پیام است. مهاجم می‌توانست با ریسک کمتری روحانیون را در بیرون از حرم امام رضا (ع) مورد حمله قرار دهد اما با مخفی کردن چاقو یا دستیابی به چاقوی‌جاساز شده توسط سایر اعضای باند احتمالی با خطر بیشتری این عملیات تروریستی را انجام داد. حرم امام رضا (ع) برای شیعیان و حتی برای اهل سنت ایران دارای حرمت و احترام است. حداقل می‌توان این گونه نتیجه گرفت انتخاب این مکان برای انجام حمله تروریستی با نیت هتک حرمت به اماکن مقدس ایرانیان و در راستای افکار و عقاید وهم‌آلود وهابیت درباره شرک خواندن توسل به اهل بیت (ع) و عدم جواز زیارت امامان شیعه بوده است.
نکته دوم آنکه انتخاب هدف اقدام تروریستی، انتخاب کور نبوده و فرد تروریست یا اعضای احتمالی باند تروریستی، پس از شناسایی روحانیون دست به چنین جنایتی زده‌اند، بویژه آنکه فرد تروریست پس از انجام مضروب کردن روحانی سوم کار خود را تمام شده تلقی می‌کرد و به سمت فرد دیگری حمله نکرد. نکته قابل تأمل آنکه هر سه روحانی مورد هدف، از فعالین فرهنگی و از جهادگرانی بودند که در حاشیه مشهد در حال خدمت‌رسانی به مردم مستضعف شیعه و سنی منطقه بودند، آن گونه که برخی از اهالی آن منطقه و خانواده شهدا گفته‌اند تمام تلاش این سه روحانی زدودن فقر و انجام اقدامات فرهنگی بوده است بویژه آنکه در نتیجه اقدامات آنان، گروه‌های شیعه و سنی برهم زننده وحدت، مجال ظهور و بروز تفکرات خود را پیدا نکرده بودند. طبیعتاً اقدامات آنان تأثیرگذار بوده است که این سه روحانی به عنوان هدف ترور انتخاب می‌شوند و در نهایت در حرم امام رضا (ع) و با لب‌های روزه به شهادت می‌رسند.
نکته دیگر سرمایه‌گذاری گسترده دشمنان برای جذب و شست و شوی مغزی عده‌ای به منظور انجام عملیات‌های تروریستی است. پخش فیلم‌های مربوط به اظهارات عامل تروریستی مشهد در رد برخی عقاید شیعه بیانگر آن است که عوامل سرویس‌های خارجی دشمنان همچنان با دروغ و تحریف عقاید شیعیان، از تفکرات وهابی برای دستیابی به اهداف ضدامنیتی خود استفاده می‌کنند. نکته مهم در این رابطه جمعیت هدف سرویس‌های امنیتی دشمن برای جذب و ساماندهی افراد در گروه‌های تروریستی است بویژه آنکه عامل تروریستی مشهد پس از ورود غیرقانونی به ایران چندسالی در کشور نیز ساکن بوده است، همین امر تمرکز بیشتر نهادهای متولی را می‌طلبد.
نکته آخر اینکه حجت‌الاسلام اصلانی و حجت‌الاسلام دارایی هر چند مظلومانه به شهادت رسیدند اما خون آنان گواه این حقیقت است که روحانیت راستین و انقلابی در راه خدمت به مردم ایران از جان و آبروی خود می‌گذرد و مزد تلاش خود را از خداوند می‌گیرد.

برچسب‌ها