وزارت دفاع انگلیس در تازه‌ترین ارزیابی خود از تحولات اوکراین، مدعی شد: روسیه به حملات علیه غیرنظامیان اوکراینی مانند کسانی که در حمله موشکی دیروز به ایستگاه راه آهن کراماتورسک در شرق اوکراین کشته شدند، ادامه می‌دهد.

ادعای انگلیس: روسیه به حملات علیه غیرنظامیان در اوکراین ادامه می‌دهد

به گزارش قدس آنلاین، وزارت دفاع انگلیس در این بیانیه که یک نسخه آن در توئیتر منتشر شد، اظهار کرد: عملیات روسیه همچنان بر منطقه دونباس، ماریوپل و میکولایف با پرتاب مداوم موشک های کروز متمرکز است.

بر اساس این ارزیابی ادعایی،‌ انتظار می رود فعالیت هوایی روسیه در جنوب و شرق اوکراین در حمایت از این عملیات افزایش یابد. با این حال، برنامه روسیه برای ایجاد یک کوریدور زمینی بین کریمه و دونباس همچنان توسط مقاومت اوکراین خنثی می شود.

این ارزیابی یک روز پس از آن مطرح می‌شود که به گفته مقامات اوکراینی، در جریان حمله موشکی به ایستگاه قطار مملو از زنان، کودکان و افراد مسن، حداقل ۵۲ نفر کشته شدند.

مقامات اوکراینی می‌گویند که با ورود بیشتر نیروهای روسیه، گلوله باران در شرق این کشور افزایش یافته است. ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد: اشغالگران برای تسلط کامل بر مناطق دونتسک و لوهانسک به آمادگی خود برای حمله به شرق کشور ادامه می دهند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین حمله به ایستگاه قطار در کراماتورسک، در منطقه شرقی دونتسک را حمله عمدی به غیرنظامیان خوانده است. «پاولو کیریلنکو» فرماندار شهر تخمین زده که در زمان حمله حدود ۴ هزار نفر حضور داشتند و ادعا کرد که ایستگاه قطار، مورد اصابت یک موشک بالستیک کوتاه برد توچکا یو حاوی بمب خوشه ای قرار گرفت که در هوا منفجر شد و بمب ها را در منطقه وسیع تری پخش کرد.

استفاده از بمب خوشه ای بر اساس کنوانسیون ۲۰۰۸ ممنوع است. هرچند روسیه آن را امضا نکرده است؛ اما استفاده از چنین تسلیحاتی را در اوکراین رد کرده است.

حادثه دیروز در حالی رخ داد که اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا دیروز برای بازدید از اوکراین به کی‌یف سفر کرده بود. ایالات متحده، اتحادیه اروپا و انگلیس این حادثه را محکوم کرده‌اند.

رئیس جمهوری اوکراین نیز در ویدئویی که اواخر روز جمعه منتشر شد، گفت: "ما انتظار داریم که به این جنایت جنگی پاسخ جهانی قاطع داده شود."او خواستار تحریم انرژی و قطع همکاری با بانک‌های روسیه شد و افزود: «هر گونه تأخیر در ارائه سلاح به اوکراین، هرگونه امتناع، تنها می‌تواند به رهبری روسیه کمک کند»

"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲(دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه پنجم اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها