سخنگوی وزارت امور خارجه چین تاکید کرد نباید اجازه شرایطی را داد که همه کشورهای دیگر مجبور به پرداخت هزینه تحریم‌های یکجانبه واشنگتن شوند.

پکن: تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه مسکو را غیرقابل‌قبول می‌دانیم

به گزارش قدس آنلاین، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (چهارشنبه) گفت پکن تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده علیه مسکو را غیرقابل قبول می‌داند، زیرا در نهایت همه کشورهای دیگر باید هزینه آن را بپردازند.

به گزارش خبرگزاری «تاس» روسیه، سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین در نشست خبری روزانه ضمن اظهارنظر درباره تاثیرات منفی محدودیت‌های آمریکا علیه روسیه گفت: ایالات متحده یک قدرت بزرگ است و مسئولیت ویژه‌ای در قبال رعایت قوانین نظام اقتصادی جهان و حفظ ثبات آن برعهده دارد. نباید اجازه شرایطی را داد که همه کشورهای دیگر مجبور به پرداخت هزینه تحریم‌های یکجانبه واشنگتن شوند.

به گفته این دیپلمات چینی، دولت آمریکا باید اشتباهات قدیمی خود را اصلاح و به مذاکرات صلح روسیه و اوکراین کمک کند. ژائو گفت: جنگ و تحریم‌ها تنها انتخاب نیستند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه ۲۴ فوریه در پاسخ به درخواست کمک سران جمهوری‌های خودخوانده دونباس، «عملیات نظامی ویژه‌» را در اوکراین آغاز کرد. وی تاکید کرد که مسکو هیچ برنامه‌ای برای اشغال سرزمین‌های اوکراین ندارد و تنها هدف آن غیرنظامی‌سازی و غیرنازی‌سازی این کشور است. پس از آن آمریکا، اتحادیه اروپا و انگلیس و همچنین تعدادی از کشورهای دیگر اعلام کردند که تحریم‌هایی را علیه اشخاص حقیقی و حقوقی روسیه اعمال می‌کنند.

پیش‌تر  «هوا چونینگ» سخنگوی دیگر وزارت خارجه چین در اشاره به اقدامات تحریمی و دست درازی آمریکا به دارایی‌های سایر کشورها از جمله ایران و روسیه، واشنگتن را راهزن اقتصادی شماره یک در جهان توصیف کرد.

وی دیروز (سه‌شنبه) در توییتی نوشت: برداشتن کلاه جهان با تسهیل کمی (QE) عظیم. مسدود کردن ذخایر تبادل ارزی (فارکس) ایران. تصرف دارایی‌های افغانستان. مسدود کردن ۳۰۰ میلیارد دلار از ذخایر طلا و تبادلات ارزی روسیه و دارایی‌های خارجی نهادها و افراد این کشور. مطمئناً این‌ها برای تبدیل شدن ایالات متحده به راهزن اقتصادی شماره یک در جهان کافی است؟

روسیه اعلام تحریم‌ها را مثابه «اعلان جنگ» علیه خود خوانده و با انجام برخی اقدامات متقابل در صدد پاسخ دادن به این تحریم‌ها برآمده است. اخیراً ولادیمیر پوتین اعلام کرد مسکو بابت فروش گاز به برخی از «کشورهای غیردوست»، ارز ملی کشورش، روبل را مطالبه خواهد کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها